Igansetting

Stressaførstegangsmamma

Betatt av forumet
Hei. Jeg skal bli satt i gang når jeg er 38+2. Er nyskjerring på andre sine erfaringer rundt det å bli satt i gang, så gjerne del din erfaring :happy:
Var du moden da du kom til føden? Hvor lang tid tok det eventuelt å bli moden? Hvor lenge var du i aktiv fødsel?

Er fullt klar over at alle er ulike og har ulike utgangspunkt. Jeg er bare interessert i å høre hvordan det var for andre.
 
Hei. Jeg skal bli satt i gang når jeg er 38+2. Er nyskjerring på andre sine erfaringer rundt det å bli satt i gang, så gjerne del din erfaring :happy:
Var du moden da du kom til føden? Hvor lang tid tok det eventuelt å bli moden? Hvor lenge var du i aktiv fødsel?

Er fullt klar over at alle er ulike og har ulike utgangspunkt. Jeg er bare interessert i å høre hvordan det var for andre.

Jeg kan fortelle kort om min forrige fødsel.
Igangsatt 38+2, avflatet livmorhals men lite åpning, kunne tøyes til 1 cm
Ble satt igang med ballong, og den ga meg mye maserier. Om du er på obsposten med ballongen - be gjerne om smertestillende og evt sovetabletter for å hvile dersom du får vonde sammentrekninger av ballongen.
Etter 22 timer falt ballongen ut, og jeg hadde forholdsvis regelmessige rier etter dette. Trengte ikke tablettkur, men litt drypp etterhvert. De var ganske smertefulle fra dette tidspunktet men ikke med kjempestor effekt.
Var i aktiv fødsel i 18 timer, babyen måtte forløses med vakuum da han måtte litt fort ut pga navlesnor rundt halsen. Det hele opplevdes ganske udramatisk.

Det var en lang og slitsom fødsel som det tok ganske mange uker å hente seg inn etter, men jeg vil ikke si at det var noen dårlig opplevelse likevel.
Dette var mitt første fullbårene barn jeg fødte, hadde født et veldig lite barn tidligere. Så fødselen lignet kanskje mer på en type førstegangsfødsel likevel - det er statistisk litt raskere å sette igang flergangsfødende. Men ingenting å grue seg for likevel vil jeg si :)

Jeg skal etter planen settes igang på 38+2 denne gangen også, og er veldig spent på hvor lang tid det skal gå å få igang fødselen nå :)
Er det lenge til du skal settes igang?
 
Jeg kan fortelle kort om min forrige fødsel.
Igangsatt 38+2, avflatet livmorhals men lite åpning, kunne tøyes til 1 cm
Ble satt igang med ballong, og den ga meg mye maserier. Om du er på obsposten med ballongen - be gjerne om smertestillende og evt sovetabletter for å hvile dersom du får vonde sammentrekninger av ballongen.
Etter 22 timer falt ballongen ut, og jeg hadde forholdsvis regelmessige rier etter dette. Trengte ikke tablettkur, men litt drypp etterhvert. De var ganske smertefulle fra dette tidspunktet men ikke med kjempestor effekt.
Var i aktiv fødsel i 18 timer, babyen måtte forløses med vakuum da han måtte litt fort ut pga navlesnor rundt halsen. Det hele opplevdes ganske udramatisk.

Det var en lang og slitsom fødsel som det tok ganske mange uker å hente seg inn etter, men jeg vil ikke si at det var noen dårlig opplevelse likevel.
Dette var mitt første fullbårene barn jeg fødte, hadde født et veldig lite barn tidligere. Så fødselen lignet kanskje mer på en type førstegangsfødsel likevel - det er statistisk litt raskere å sette igang flergangsfødende. Men ingenting å grue seg for likevel vil jeg si :)

Jeg skal etter planen settes igang på 38+2 denne gangen også, og er veldig spent på hvor lang tid det skal gå å få igang fødselen nå :)
Er det lenge til du skal settes igang?

12 dager igjenn :hello2
 
Jeg ble satt i gang pga overtid så vet ikke om det du også spør om..

fikk ballong da det var 1-2 cm åpning- kl 21. den falt ut kl 7. første rier kl 9 og da dro jeg på sykehus, det var i hvert fall mindre enn 4 cm. epidural kl 11 og barnet født 15. flott fødsel generelt. Ble truet med vakuum men klarte å presse henne ut på siste ri.
 
Jeg ble satt i gang pga overtid så vet ikke om det du også spør om..

fikk ballong da det var 1-2 cm åpning- kl 21. den falt ut kl 7. første rier kl 9 og da dro jeg på sykehus, det var i hvert fall mindre enn 4 cm. epidural kl 11 og barnet født 15. flott fødsel generelt. Ble truet med vakuum men klarte å presse henne ut på siste ri.

Igangsetting er igangsetting, er ikke nøye når i svangerskapet det er:)


Hørtes ut som en «rask» og fin fødsel :D
 
Satt igang med begge 2. Første 38+0. Masse tabletter og lite fremgang. Dag 3 tok de vannet og satte på drypp. Rier i ca 12 timer, før hun ble tatt med vakum og jeg fikk stygg rift og klipp. Var veldig dårlig i lang tid. Brakk også halebeinet og måtte ha blodoverføring.

Med nr 2 ble jeg satt igang 38+3.var moden og hadde 2 cm åpning. Fikk 1 tabelett og så tok de vannet. Alt startet fint av seg selv og fikk ligge i badekar. Trengte ikke drypp eller elektroder så var mye friere. Desverre fant de ut ved nesten full åpning at han kom med erm og navlestrengen først så det ble haste ks. Tror dette kunne blitt en drømme fødsel hvis ikke.

Min erfaring er at det er veldig vanskelig og si hvordan det blir. Kommer nok veldig an på om kroppen er moden og klar også. Skal settes igang 38+5 denne gang og er veldig spent kan du si!!!
 
Sniker fra februar ☺️

Jeg var førstegangsfødende og ble satt i gang 39+3, 28.01. Fikk ballong torsdag formiddag, den ga meg maserier som kom og gikk. Ballongen falt ut på kvelden og jeg ringte føden, ble bedt om å komme inn. Ble sjekket og tok en ctg også fikk jeg tildelt rom og ble innlagt slik at de kunne gå videre med igangsettelsen. Var vel 2cm åpning når jeg kom inn. Fikk en modningspille og sovnet, og ble vekket til morgenen for ny ctg. Den viste regelmessige sammentrekninger og jeg hadde 3cm tøyelig åpning ved sjekk. Ble bedt om å ringe samboer og når han kom ble vi flyttet til fødestue. Der fikk jeg epidural (anbefales, hehe) også tok de vannet mitt etterpå. Da fikk jeg ganske umiddelbart sterke rier og epiduralen ble aktivert. Deretter fulgte noen deilige og smertefrie timer med skravling med samboer og jordmor, før riene brått ble veldig vonde igjen. Epiduralen hadde ikke lenger effekt og ting gikk fort. Gikk fra 6-10cm på to timer. Jordmor sjekket og sa det var 8cm åpning og at han måtte rotere litt mer i bekkenet. Noen minutter etterpå fikk jeg pressrier og hun sjekket igjen, 10cm og han lå der han skulle. Mistet effekt av riene i trykkefasen og måtte få drypp, som fikk fart på sakene igjen. Fantastisk opplevelse ♥️ Aktiv fødsel var i 5t og 28 min. Ble satt i gang ca 10.30 torsdag og han var ute 18.59 fredag. Hvorav bare tre av timene var med smerter, så jeg syns det gikk veldig raskt! Mye raskere enn jeg hadde fryktet, heldigvis. Fikk også dra hjem etter ballongen var satt inn så det var veldig kjekt.
 
Satt i gang begge gangene.
satt i gang 41+6. hadde to cm åpning. Prøvde å starte fødselen med å ta vatnet kl.8. Skjedde ingenting så dei satte drypp kl.11.55. Vart ikkje vurdert til å vere i aktiv fødsel då dei sjekka åpning kl.13.45. Fekk pressrier kl.14.30. Lang pressetid, men gikk med andre ord fort.
2.gang. Satt i gang 39+3. hadde 1cm åpning. Trudde ikkje dei skulle klare ta vatnet pga liten åpning, men klarte det likevel. Gjorde det kl.8. Då det ikkje kom rier starta dei drypp 11.50. Etter å ha sjekka åpning kl.13.50 fekk eg beskjed om at eg ikkje var i aktiv fødsel endå. Pressriene kom 14.15 og jordmora ba med vente då ho ikkje var klar til å ta i mot. Barnet kom 14.28.
Ser ut til å bli igangsetting denne gangen og. Denne gongen 38+1 då dei ikkje vil fødselen skal starte spontant heime pga lang reiseveg.
Glede meg:Heartred
 
Back
Topp