igangsetting

tretroll

Forumet er livet
VIP
Noen her som har blitt igangsatt etter å ha hatt KS i tidligere svangerskap?

Eller som har blitt igangsatt FØR termin?

Spør fordi jeg fikk en litt sjokkbeskjed på sykehuset i dag, og vil bare vite om det er jeg som har misforstått hele veien eller om det er vanlig praksis slik jeg fikk beskjed om....

Etter sist svangerskap (med alvorlig sf, HELLP og mange morkakeinfarkter) fikk jeg beskjed om følgende: De hadde vurdert å sette meg i gang (uke 37) men jeg ble så raskt dårlig at de trodde ikke jeg og barnet ville overleve vaginal fødsel og tok derfor KS. Sa at i senere svangerskap ville de jo være klar over at jeg kunne bli dårlig så fort og derfor ville vurdere igangsetting på et mye tidligere tidspunkt. Nå skal jeg føde på et annet sykehus (har flyttet) - og har ikke spurt om dette direkte, men har antatt (utifra slik det ble sagt sist) at dette gjelder her også (har veldig tett oppfølging på fødepol) - og har sikkert tolket ting de har sagt litt løst....

Har fått beskjed f.eks om at de selvsagt vil at jeg skal bære barnet lengst mulig, men ved tegn til sf vil de selvsagt "være tidlig ute"....og at de kommer til å gjøre sitt beste for at jeg skal slippe ks igjen....at de hele tiden kommer til å vurdere meg nøye spes når det nærmer seg termin, at faren øker drastisk etter termin. Jeg har da tolket det som at dersom jeg får tydelige sf/HELLP symptomer, kommer de til å sette meg i gang - med lavere terskel jo nærmere termin på en måte...og at jeg nok ikke kommer til å gå noe videre over.

I dag hadde jeg en ny lege på fødepol (han jeg har vært hos er sykemeldt) - og hun sier at de ikke under noen omstendighet setter NOEN i gang før termin, uavhengig av situasjon, at det er tvilsomt at de vil sette meg i gang før 2 uker over uansett, og at de også 2 UKER OVERTIDIG vil nøle med å sette meg i gang siden jeg har hatt ks fra før.

Selvsagt håper jeg at fødselen starter naturlig, og jeg vil gjerne gå bortimot termin, men med denne opplevelsen fra sist i bakhodet, er det kjempevanskelig å forholde seg til at de tiltakene jeg føler at de har forespeilet meg blir "tatt bort". Jeg var veldig i tvil om at jeg i det hele tatt skulle ta sjangsen på å få flere barn, og det som overbeviste oss om at det var trygt, var nettopp at jeg skulle få så tett oppfølging og at jeg ville bli igangsatt med lav terskel dersom faren økte for gjentagelse.

ORIGINAL: Bdancer

jeg skulle bli satt igang selv om jeg var veldig dårlig - men det endte jo med ekampsi fordi jeg ikke tålte å få beskjeden "nå tar vi vannet ditt". Vet ikke om høyt bt det kan være en av grunnene til at de mente du ikke ville tåle en fødsel?[8|]

Grunnen til at jeg ikke ble igangsatt sist, var at bloplatenivået mitt sank så fort at de var redd at dersom fødselen endte i ks uansett (om jeg f.eks fikk eklampsi-jeg hadde jo veldig høyt bt, eller bare ble for svak/dårlig til å kunne få ut ungen) ville jeg kunne blø ihjel - ved HELLP blir man jo mer og mer bløder.

ORIGINAL: Bdancer

aner ikke jeg... men jeg vil vel tro at det allerede hadde gått så langt forrige gang, mens de nå ser tegnene tidligere og kan sette igjang FØR det er risiko for noe...[8|]

det at de ikke under noen omstendigheter setter igang før 2 uker er jo bare tull. Jeg skulle bli satt igang i uke 37...burde blitt gjort før. Mener du at de heller tar ks istedenfor å sette igang? Kan ikke skjønne det siden man blør med ved ks enn fødsel, hvis du har hellp.[8|] Er ikke uke 35 en slags "milepæl" da? for om man kan føde på sykehus med eller uten nyfødt intensiv avd? du er jo snart over den hvertfall[:)]

Altså det er slik jeg har forstått det hele veien, og som sagt en av grunnene til at jeg torde å bli gravid igjen i det hele tatt. Om de ser tegn til sf kommer de bare til å sette i gang - så sant jeg er langt nok på vei til at det er forholdsvis risikofritt....og nå er jeg allerede over grensa for lungemodning/riestopping...vil jo selvsagt gå så lenge som mulig, men skulle jeg begynne å bli dårlig nå, ønsker jeg VIRKELIG å bli satt i gang!!!!! Flere dager på epiduralpumpe og mnder på BT medisiner frister ikke til gjentagelse.

Men nå sier de altså at siden jeg hadde ks sist vil de ikke engang automatisk sette meg i gang etter 2 uker på overtid???? Og uansett situasjon ikke før???? Kan jo ikke stemme???

......ta dette opp med fastlegen min på neste ukes kontroll, og se hva han mener/sier, men er nervøs, ja!!!! Dette var IKKE slik jeg hadde trodd det skulle bli.

Jeg hadde SF og eldstesnupp kom med keisersnitt i uke 34. Når jeg da ble gravid igjen, fikk jeg kjempebra oppfølging fra sykehuset. Og fikk hele tiden høre at de hadde lav terskel for å sette meg i gang. Fikk SF-symptomer på slutten, ble tett oppfulgt. Men som en lege sa, å bli satt i gang er tøffere for kroppen og ikke minst arret fra keisersnittet sist, så de veier veldig for og i mot. De vil helst at ting starter av seg selv. Heldigvis startet fødselen av seg selv, 1 uke over. Men jeg var på kontroll hver 3 dag på sykehuset den siste tiden.

Back
Topp