Igangsetting

Nr32024

Betatt av forumet
Augustlykke 2015
Hei. Skal igangsettes i uke 38. Noen som har erfaring med det fra før?
 
Jeg har blitt igangsatt, men det var på dag 11.
Det er litt ulikt hvordan de gjør det. Noen må ha modningspille, jeg var var moden og begynte med ballong.
Det er desverre ikke sånn at det nødvendigvis går raskt selv om man blir satt igang. Kroppen er jo ikke klar, og bruker tid på å ta til seg signalene.
Fødselen gikk fint, men det tok nesten 24 t fra ballongen ble satt til ingen var ute. Jeg vet om flere som har blitt liggende i døgn og fått modningspiller. Jeg sier ikke at det skjer med deg, men vær forberedt på at det ikke er en quick fix, men det kan jo også være det.

Du må nesten ta det som det kommer. Du blir undersøkt den dagen du kommer inn for igangsetting, og de gir deg den behandlingen du trenger.
 
Jeg ble satt i gang med førstemann 39+4, så litt senere enn uke 38 da.

Fikk først ballong og så hormontampong (som de (heldigvis) har slutta med). Fikk vel ballong i fire-fem-tiden på ettermiddagen, og den kom ut med litt hjelp morgenen etter. Fikk så satt inn den hormontampongen i kanskje elleve-tiden på formiddagen, også starta det med første rie halv åtte-åtte.

Hormontampongen gav vel «påfyll» annahver time, evt hver time, litt usikker. Mens når de gir tabletter venter de vel litt lengre mellom hver tablett, så da kan det vel gå litt lengre før ting starter. Men det er bare en fordel mtp at det var veldig mange som endte med styrtfødsel av de hormontampongene. Plutselig gikk ting veldig fort. Derfor de slutta med dem, slik jeg har forstått :)
 
Sniker!
Igangsatt med nr. 2 (første vaginal fødsel) da jeg var 37+1.
Var ikke moden, men heller ikke helt umoden.
Fikk satt inn ballong onsdag rundt kl. 09:00.
Tidlig torsdags morgen datt den ut av seg selv med store deler av slimproppen. Begynte på modningstabletter rundt kl. 10 onsdagen. Fikk pille ca. hver 2. time.
Kjente ikke noe særlig før det ble veldig ondt torsdags kveld. Da jeg fortsatt ikke var moden nok fikk jeg etterhvert en pille som skulle stoppe riene ettersom de bare ville føre til at jeg ble helt utslitt før fødsel virkelig var igang.
Startet opp på modningspiller igjen fredags morgen i 8 tiden.
Kjente litt menslignende murringer rundt kl. 12 som tok seg gradvis opp, men gikk helt greit å takle.
Fikk plutselig stormrier i 15:30 tiden og etter undersøkelse kl 16 fikk jeg konstatert 3-4 cm åpning. Litt over 2 timer senere var hun ute :dummy1:
Det var utrolig intenst da det stod på, men likevel en fantastisk fødsel.

Skal sies at både min mor og søster har raske fødsler bak (ikke igangsatt) seg så virker som raske fødsler ligger i familien.

Masse lykke til!
 
Ble igangsatt på dag 11 over. Skulle få ballong, men hadde skjedd litt modning siden stripping (tøying av livmorhalsen )på kontroll noen dager tidligere, så ballongen falt ut med en gang. Ble lagt inn i stedet og startet på tabletter. Rundt midnatt var det 4 cm åpning og aktiv fødsel. Fødte rundt 9 på morgenen etter en relativ ukomplisert fødsel. Masse lykke til :Heartred
 
Takk for alle svar. Har selv blitt satt i gang men då 5 dager over termin. Tok då vannet kl 10 og baby var ute kl 19. Veldig fin fødsel. Men dette blir jo teknisk sett over 3 uker før så veldig spent om det er modent I det hele tatt.
 
Back
Topp