Igangsetting

Frøken_

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2023
Dere som har blitt satt igang før termin. Hvor lang tid tok det før fødselen startet? Hvor lenge var dere på sykehuset? Har termin i slutten av april, men blir satt igang i uke 38.
 
Igangsatt to ganger i uke 38
Tirsdag 38+1 igangsetting rundt kl 14 med ballong, myk livmorhals som kunne tøyes til 2cm
Onsdag rundt 20 aktiv fødsel
Torsdag rundt 14 baby født, tatt med vakuum ellers ingen komplikasjoner
Var på sykehuset til onsdag uka etter pga ammeproblemer og gulsott.

Og neste gang
Tirsdag 38+2 igangsatt rundt 11 med tabletter, hard og lukket livmorhals, 0% modning :p
Onsdag rundt 20 aktiv fødsel
Torsdag rundt 02 på natta baby født i seteleie
Dro hjem fra sykehuset fredag morgen
 
Har blitt igangsatt 2 ganger (fødsel nr 2 og 3, nr 1 var ks).

Første gang: satt i gang 38+3, helt umoden, barnet ble født 38+5, i alt ca 36t, hvor aktiv fødsel var 32min :p var på sykehuset i 2 dager.

Andre gang: satt i gang 39+2, ganske moden, allerede sentrert, avflatet og 2 cm da ballongen ble satt kl 15. Vannet tatt kl 00.30 og fødte 1 time senere. Dro hjem 15 t etter fødsel (etter eget ønske)
 
Nr. 2: Igangsatt 37+1 grunnet lite fostervann (nr. 1 var pks).
Dette var forløpet;

Onsdag:
kl. 10:30 - ballong satt inn (ble værende på sykehuset).
kl. 13:15 - følte første modningsrie.

Torsdag:
kl. 06:30 - ballong datt ut ved dobesøk og (noe av) slimproppen gikk.
kl. 07:15 - vaginal undersøkelse som viste 2-3 cm åpning.
kl. 08:10 - første modningsrablett tatt.
kl. 13:15 - resten av slimproppen gikk da jeg var på do
kk. 17:15 - så litt blod i do etter dobesøk (tegn på at ting går fremover). Hadde hyppige modningsrier med under 5 min mellomrom som varte i ca. 2 min.
kl. 19:10 - friskt blod i bind ved dobesøk.
kl. 23:20 - modningsrier med ca. 1 min mellomrom/pause med varighet på 45 sek. Brukte badekar som smertelindring etter tilbud fra jordmor som fulgte meg opp.

Fredag:
kl. 01:30 - 3-4 cm åpning, men livmorhalsen var ikke moden. Fikk stikkpille for å roe ned riene da jeg var utslitt slik at jeg fikk sove.
kl. 06:30 - startet opp igjen med modningstabletter.

Utover formiddagen kunne jeg kjenne murringer sim tok seg gradvis opp.
kl. 14:00 (ca) - murringer som kjentes ut som relativt sterke mensensmerter, men gikk helt fint å fungere som normalt.
kl. 15 - rier som begynner å ta tak og jeg må stoppe opp med det jeg gjør.
kl: 15:45 - det braker plutselig løs og riene er så heftig at jeg må skrike høyt og holde meg fast i sengekanten for å komme meg gjennom det.
kl. 16 - vaginal undersøkelse og 4 cm åpning… endelig i aktiv fødsel. Får komme inn på fødestue og bruke lystgass som smertelindring.
kl. 17:50 (ca.) - vannet går.
kl. 18:05 - jeg kan endelig begynne å presse.
kl. 18:14 - lille blir født.
 
Last edited:
Førstegangs, ble satt i gang med ballong da var jeg heeelt umoden og ingen åpning.

Ca 20 timer senere datt den ut med slimpropp, da var jeg 3-4 cm. Fikk så tabletter utover dagen og fødte 22.00 samme dag. Så gikk veldig fort!
 
Når jeg skulle få mitt første barn fikk jeg svangerskapsforgiftning. Ble da satt igang 38+2.
Fikk inn en ballong kl 11:30 ca, da kom riene ganske med en gang. Ikke veldig effektive, men veldig vonde. Den falt ut kl 13:30, fikk da en vaginaltablett. Kl 16 fikk jeg komme inn på fødestue med badekar fordi jeg hadde så utrolig vonde rier. Kl 18 hadde jeg 4-5cm, og begynte med stormrier. Vannet ble tatt 18:15, kl 18:55 begynte pressriene, og kl 19:20 var babyen ute. Heftig opplevelse, men veldig heldig at det gikk så greit.
 
Back
Topp