Igangsetting vs keisersnitt...trenger råd!

Snart2barnsmor

Flørter med forumet
Jeg er nå 32 uker på vei med andremann,og har allerede fått beskjed om at hodeomkretsen er over gjennomsnittet. noe som var et problem da førstemann kom til verden også med sine 40cm i hodeomkrets,4300g,og 52cm lang.
Det var en kjempe tøff fødsel,og han ble prøvd forløst med vakuum uten hell. Burde hatt keisersnitt,men guttungen stod så fast at de ikke fikk dyttet han inn igjen en gang. Da fosterlyden forsvant ble det derfor klipping,og inn med 4 hender og så knakk de opp bekkene og havn han rett ut. Guttungen var livløs og det tok sin tid før han lagde lyd. Jeg revna tillegg til klipping og mista mye blod. Det var rett og slett fødselen fra helvette!
Derfor skal jeg inn nå 13sep til ny vekstseminering, og planlegge når han skal tas ut og hvordan. Jeg er så i tvil om hva jeg bør velge, og liker igrunnen ikke noen av metodene,men orker ikke tanken på en slik dramatisk fødsel igjen.
Så lurer på om noen andre har erfaring fra andregangsfødsel hvor man har blitt satt igang, og hvor lang tid det har tatt o.l. Eller om noen har født normalt en gang og keisersnitt en annen gang, og hva som er å foretrekke. Tror jeg heller mot igangsetting da dette er bedre for barnet, men hvis hode allerede er for stort vet jeg ikke om jeg tør,men det er vel størreplass når man er andregangs fødende?

Hei. Jeg er også i uke 32 nå. Jeg hadde keisersnitt første gang og har vært igjennom en vanlig fødsel etter dette. Denne gangen er jeg satt opp til et planlagt keisersnitt, noe jeg er svært glad for, da jeg hadde fryktelige smerter ved vaginal fødsel, stort blodtap og dårlig smertelindring. Alt som kunne gå galt gikk galt. Med din bakgrunnshistorie anbefales keisersnitt.

Eg fødte normalt første gang og KS andre gang!
Blei satt i gang første gang 14 dager før termin pga de mente ho va så stor!

Eg personlig ville valgt KS vest eg va i dine sko, ikkje før at det e en enkel ut vei(man har sine plaget etter KS og), men i gangsatte fødsler kan være grusomt lenge før selve pressriene kommer!
Alt blir kunstig med en igangsatt fødsel!

Eg log i 21 tima fra vannet gikk tel ho va ute.... Det va 21 harde tima, med konstante rier, endte me at dem mista kontakten me meg og måtte alarmere masse leger så blei det epidural og null drypp og hvile i noen timer, før det var pangstart igjen....
Nr 2 blei å satt igang 4 døgn før termin pga svangerskaps forgiftning, men ingenting anna en masrier kom...

Så tok de vannet kvelden før termin siden man ikkje kan få mer en 4 modnings kurer og da gikk det kjempe fort, men dessverre sto lille gutt litt skeivt med hode så han sto fast så det endte med hasteKS siden hans hjerterytme forandret seg så!

Uff blei no lagt det her, men du må nesten kjenne på det sjøl...

KS, helt klart.....
Hadde jeg opplevd det du hadde, hadde jeg ALDRI tatt sjansen på å føde vaginalt noen sinne igjen. Jeg er personlig LIVREDD for skader pga oskygenmangel på barnet pga komplikasjoner under fødsel....

Jeg hadde stått på mitt og krevd KS!

Sniker litt ;)

Jeg hadde valgt ks uten tvil!
Min første fødsel endte i akutt ks etter 33 timer pga babyen var stor og bekkenet mitt var smalt (fikk det målt etterpå). Fikk beskjed om å kun få planlagt ks. Med nestemann ble det vaginal fødsel fordi han var 5 uker prematur og estimert til å være under gjennomsnittet (det var han ikke!!). Etter myyye om og men, mange timer med intense rier kom han til verden. Da pusta han ikke og var helt livløs. Låg på nyfødtpost med oksygentilførsel (c-pap). Så denne gangen blir det planlagt ks på meg!
Er mye som kan skje under et ks, MEN det er jammen mye som kan skje under en vaginal fødsel også.

Lykke til, håper du finner utav det ;)

Første fødsel endte med akutt ks pga langsom fremgang i fødsel ( barnet var stjernekikker, lå og stanget i bekkenet) som gjorde at barnet ble stresset. Ingen hyggelig opplevelse da barnet også satt fast under ks og jeg var dårlig bedøvd. Men gikk heldigvis bra med oss begge. Andre fødsel fødte jeg vaginalt under nøye oppfølging. Ville selv føde vaginalt så lenge det lå til rette for det. Ble en flott opplevelse, hadde god smertelindring og fantastisk personale rundt meg. Denne gangen ska jeg også føde vaginalt men terskelen er lav for å ta ks hvis det blir behov for det underveis.

Når det gjelder deg hadde jeg valgt planlagt ks, uten tvil. Lykke til :-)

Første fødsel endte med akutt ks pga langsom fremgang i fødsel ( barnet var stjernekikker, lå og stanget i bekkenet) som gjorde at barnet ble stresset. Ingen hyggelig opplevelse da barnet også satt fast under ks og jeg var dårlig bedøvd. Men gikk heldigvis bra med oss begge. Andre fødsel fødte jeg vaginalt under nøye oppfølging. Ville selv føde vaginalt så lenge det lå til rette for det. Ble en flott opplevelse, hadde god smertelindring og fantastisk personale rundt meg. Denne gangen ska jeg også føde vaginalt men terskelen er lav for å ta ks hvis det blir behov for det underveis.

Når det gjelder deg hadde jeg valgt planlagt ks, uten tvil. Lykke til :-)

Tusen takk for at dere deler deres historier med meg,setter veldig stor pris på det, ser ut som om de fleste ville satset på ks i mitt tilfelle. Jeg er så utrolig redd for sprøyter og alt som har med kutting og div,men heller det enn en lang og hard fødsel som ender i hs tilslutt uansett. Vil føle at jeg har litt kontroll denne gangen. Men tenkte at siden det er andremann at det ville gå lettere da,selv om jeg blir satt i gang før tiden,men det er kanskje ikke det da.
off er så usikker, liker igrunnen ingen av valgene,men ut må han jo uansett :p

Jeg ble igangsatt sist, men hos meg gikk det kjempefort. 1 tablett, etter 4 timer fikk jeg første vonde rie og 3 timer etter det var han ute. Hodet var 38, så stort nok det og. Måtte fram med vakum, men ingen dårlig erfaring med det. Selv vil jeg helst unngå keisersnitt.

Jeg ble igangsatt sist, men hos meg gikk det kjempefort. 1 tablett, etter 4 timer fikk jeg første vonde rie og 3 timer etter det var han ute. Hodet var 38, så stort nok det og. Måtte fram med vakum, men ingen dårlig erfaring med det. Selv vil jeg helst unngå keisersnitt.

men ble du igangsatt før termin? Meningen er å bli satt i gang minst to uker før termin for at det i det heletatt skal være mulig å føde normalt,og når du da absolutt ikke er moden tenker jeg at det kommer til å gå veldig langsomt,men mulig det er annerledes når man er andregangs fødende?

men ble du igangsatt før termin? Meningen er å bli satt i gang minst to uker før termin for at det i det heletatt skal være mulig å føde normalt,og når du da absolutt ikke er moden tenker jeg at det kommer til å gå veldig langsomt,men mulig det er annerledes når man er andregangs fødende?

ja ble igangsatt før terminen.

Jeg ble satt i gang sist graviditet, da han var død i magen :( Det var i uke 28, og det gikk veldig raskt! Nesten for raskt, fra 0-10 cm på 25 min :/ Tok et par timer først før riene satte i gang da :) Vanskelig å si hva jeg hadde valgt i din situasjon, men jeg hadde ikke valgt ks. Hadde det med min første, og hadde mye vondt etterpå, og følte jeg ikke hadde energi og krefter til å ta meg av lillegutt :/

Jeg ble satt i gang sist graviditet, da han var død i magen :( Det var i uke 28, og det gikk veldig raskt! Nesten for raskt, fra 0-10 cm på 25 min :/ Tok et par timer først før riene satte i gang da :) Vanskelig å si hva jeg hadde valgt i din situasjon, men jeg hadde ikke valgt ks. Hadde det med min første, og hadde mye vondt etterpå, og følte jeg ikke hadde energi og krefter til å ta meg av lillegutt :/

Off trist å høre om din siste graviditet :(
men det er akkurat det du sier om ettertiden,som jeg frykter selv ved ks. Jeg må kunne klare å ta meg av guttungene, og er livredd for komplikasjoner som feks blodpropp, da vi har mye av dette i vår familien. Både mamma,tante (søster av mamma) og morfar har fått blodpropp :( det blir liksom å velge mellom to ondter...
Men tusen takk for atdu delte historien din med meg :)

Off trist å høre om din siste graviditet :(
men det er akkurat det du sier om ettertiden,som jeg frykter selv ved ks. Jeg må kunne klare å ta meg av guttungene, og er livredd for komplikasjoner som feks blodpropp, da vi har mye av dette i vår familien. Både mamma,tante (søster av mamma) og morfar har fått blodpropp :( det blir liksom å velge mellom to ondter...
Men tusen takk for atdu delte historien din med meg :)

Jeg har leiden mutasjon (økt fare for blodpropp, genetisk) og får blodfortynnende. De som tar ks og er i dårlig form etter fødsel (eller de som er i dårlig form, feks mye bekkenløsning og har vanlig fødsel) skal også få det, og om det er så mye blodpropper i familien bør du kanskje sjekke ut om du også har leiden mutasjon. Greit å vite sånt, er så lettvint å gjøre noe med det og minske faren for å få det :)

Jeg har leiden mutasjon (økt fare for blodpropp, genetisk) og får blodfortynnende. De som tar ks og er i dårlig form etter fødsel (eller de som er i dårlig form, feks mye bekkenløsning og har vanlig fødsel) skal også få det, og om det er så mye blodpropper i familien bør du kanskje sjekke ut om du også har leiden mutasjon. Greit å vite sånt, er så lettvint å gjøre noe med det og minske faren for å få det :)

Får full oppfølging og har vært til antikoagulasjons utredelse, har tykkere blod,men har ikke trengt klexane til nå,men er blitt sykemeldt pga bekkenløsning og høyt blodtrykk,så er mye mindre i aktivitet nå enn tidligere,så skal inn igjen å ta nye prøver etter hvert, så blir godt oppfølgt føler jeg :)

Back
Topp