Igangsetting SUS

Majja83

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Starta igangsetting i kveld. Registrering, vaginal tablett og ny registrering.
Fikk ca null info av jordmor. Kun at baby har det bra, at vi begynner på tabletter i morgen og at det kan ta tid.

Fint at de ha god tid (som hun faktisk sa at de har), men deg har ikke jeg. Blir jo satt igang fordi hode og kropp er utslitt. Vet det kan ta tid, men likte ikke måten det ble sagt på.

Virka veldig rotete hun som tok imot oss, og føler meg ikke veldig ivaretatt. Ingen info om hvordan tabletten virker eller hva jeg kan vente meg utover natta. Leser på nett om div symptomer og bivirkninger, føler de burde informert om det på føden...
 
Sniker fra oktober 2016. Jeg ble også igangsatt på sus i fjord og min opplevelse er helt lik din. I tillegg ble jeg igangsatt pga. ICP. som jeg heller ikke fikk noe informasjon om. Ingen tok seg tid til å forklare meg noe som helst og når jeg spurte så visste de ikke noe for det de bare følgte ordre.
Likte heller ikke så godt jormoren jeg hadde på slutten. Sur, nedlatende og hun snakket dansk så jeg slet med å forstå hva hun sa. Selv om det hele ble rot for min del, så gikk det jo bra. Vil si at selv om det virker kaotisk, så tar de godt vare på barnet og passer godt på under fødselen.
Skal føde på sus igjen til neste år, men nå vet jeg hvordan jeg vil ha det og er ikke redd for å gi beskjed.
Masse lykke til med fødselen!
 
Sniker fra oktober 2016. Jeg ble også igangsatt på sus i fjord og min opplevelse er helt lik din. I tillegg ble jeg igangsatt pga. ICP. som jeg heller ikke fikk noe informasjon om. Ingen tok seg tid til å forklare meg noe som helst og når jeg spurte så visste de ikke noe for det de bare følgte ordre.
Likte heller ikke så godt jormoren jeg hadde på slutten. Sur, nedlatende og hun snakket dansk så jeg slet med å forstå hva hun sa. Selv om det hele ble rot for min del, så gikk det jo bra. Vil si at selv om det virker kaotisk, så tar de godt vare på barnet og passer godt på under fødselen.
Skal føde på sus igjen til neste år, men nå vet jeg hvordan jeg vil ha det og er ikke redd for å gi beskjed.
Masse lykke til med fødselen!
Takk! Jeg er ikke i tvil om at vi blir tatt vare på med det viktigste. Er likevel veldig glad jeg har mannen med her. Hadde vert tøft alene! Håper det blir bedre når vi skal inn på avdelinga. Sus har stort sett skuffa, da har jeg vert regelmessig innom flere avdelinger siden april...
Viktigste er jo å reise hjem med en frisk baby. Håper det ikke er lenge til!
 
Jeg forstår godt at du er utålmodig og helst vil møte bayen dn så fort som mulig, men en igangsetting tar tid, og dette er til fordel for deg og barnet. Siden det er SUS er det cytotek som brukes og for at cytotek ikke skal overstimulere livmoren din administreres det i veldig små doser (mindre en de drev med for noen år siden). Det tar tid men det er en mye tryggere måte å gjøre det på enn med større doser - som kan gi stormrier som veren er bra for deg eller babyen. Jeg ønsker deg masse lykke til, og er kroppen klar så går dette ganske radig. Spør de gjerne om de kan sette noen akupunkturnåler på deg - det gjorde de med meg da jeg spurte.

Jeg ble satt igang på SUS selv da de på kontroll oppdaga at baby var liten (det som bare skulle være en sjekk på føden ble til "du blir her til baby er født") og hadde en veldig fin opplevelse der. Følte de strakk seg veldig langt for å imøtekomme mine øsnker og behov, eks. var det null problem å sette igang med ballong da jeg helst ville ha en så naturlig igangsetting som mulig . Men kanskje traff jeg på de rette folkene, og kanskje hadde jeg en fordel ved at jeg er godt informert om hvilke preparater de bruker og derfor kunne argumentere for mine ønsker- Men alt i alt fine folk og en fantastisk fødsel.

Men spør direkte når du lurer på noe - de fleste er veldig forståelsesfulle og tar seg tid til å snakke med deg. Og om JM i dag var litt rask, så husk på at på neste vatskifte møter du nok på ei skikkelig drømmejordmor!

Ønsker deg masse lykke til! Snart er du mamma!:Heartred
 
Jeg forstår godt at du er utålmodig og helst vil møte bayen dn så fort som mulig, men en igangsetting tar tid, og dette er til fordel for deg og barnet. Siden det er SUS er det cytotek som brukes og for at cytotek ikke skal overstimulere livmoren din administreres det i veldig små doser (mindre en de drev med for noen år siden). Det tar tid men det er en mye tryggere måte å gjøre det på enn med større doser - som kan gi stormrier som veren er bra for deg eller babyen. Jeg ønsker deg masse lykke til, og er kroppen klar så går dette ganske radig. Spør de gjerne om de kan sette noen akupunkturnåler på deg - det gjorde de med meg da jeg spurte.

Jeg ble satt igang på SUS selv da de på kontroll oppdaga at baby var liten (det som bare skulle være en sjekk på føden ble til "du blir her til baby er født") og hadde en veldig fin opplevelse der. Følte de strakk seg veldig langt for å imøtekomme mine øsnker og behov, eks. var det null problem å sette igang med ballong da jeg helst ville ha en så naturlig igangsetting som mulig . Men kanskje traff jeg på de rette folkene, og kanskje hadde jeg en fordel ved at jeg er godt informert om hvilke preparater de bruker og derfor kunne argumentere for mine ønsker- Men alt i alt fine folk og en fantastisk fødsel.

Men spør direkte når du lurer på noe - de fleste er veldig forståelsesfulle og tar seg tid til å snakke med deg. Og om JM i dag var litt rask, så husk på at på neste vatskifte møter du nok på ei skikkelig drømmejordmor!

Ønsker deg masse lykke til! Snart er du mamma![emoji813]red

Takk!
Jeg vet jo at det kan ta tid, det var bare måten det ble sagt på som jeg reagerte på. Som om det var ok for meg å rusle rundt på sykehuset og vente i ukesvis.
Er dessverre ikke så utålmodig på baby, men er utålmodig på å sleppe ut av det helvete (sorry uttrykket) dette svangerskapet har vert. Settes som sagt igang fordi fødelege var enig i at kroppen min har vert gjennom nok. Da er ikke slike kommentarer helt velkommen.

Mannen også reagerte på manglende info og hvordan vi ble møtt. Satser på bedre jordmor i morgen og å bli positivt overrasket over effekt på medisinene.
 
Takk!
Jeg vet jo at det kan ta tid, det var bare måten det ble sagt på som jeg reagerte på. Som om det var ok for meg å rusle rundt på sykehuset og vente i ukesvis.
Er dessverre ikke så utålmodig på baby, men er utålmodig på å sleppe ut av det helvete (sorry uttrykket) dette svangerskapet har vert. Settes som sagt igang fordi fødelege var enig i at kroppen min har vert gjennom nok. Da er ikke slike kommentarer helt velkommen.

Mannen også reagerte på manglende info og hvordan vi ble møtt. Satser på bedre jordmor i morgen og å bli positivt overrasket over effekt på medisinene.


Forstår godt at det er tøft når du har hatt det slik i svangerskapet, og de burde absolutt informert bedre på føden. Men det er ikke ukesvis, dog kan det fort gå et par dager. Første dose skal tas vaginalt og i morgen skal du ta et par doser oralt. Kanskje kan du be om å få noe å sove på mens du venter så du får hvilt deg best mulig før aktiv fødsel starter? Jeg håper du får en veldig fin fødselsopplevelse, og gleden blir jo ekstra stor når du både får baby og kroppen for deg selv igjen på slutten:Heartred
 
Sender en klem og heier på dere nå inn mot slutten ;)
 
Jeg ble satt i gang mandag morgen (dog på Kalnes), og lille kom ikke ut før sent fredag kveld. De tok seg med andre ord goood tid med meg også, og informasjon var ikke-eksisterende med mindre man *krevde* å få det.
Med så lang tid rakk vi å få med oss mange vaktskifter, og redningen for min del ble til slutt en fantastisk jordmor som tilfeldigvis var på nattevakt 3 netter på rad. Hun så hvor utslitt og redd jeg var, og gikk inn til legene som advokat på mine vegne for at de måtte få fortgang i ting. Hvis ikke er jeg sikker på at vi hadde vært der fremdeles... [emoji14]

Så! Mitt tips til deg er å kreve informasjon der de ikke gir noen, og å fortsette å stå på krava. Du er sååå nær nå! :)
 
Takk for lykkeønskninger![emoji4][emoji173] Mye bedre jordmor i dag, og bedre info.
Ikke så mye action ennå, men kjennes ut som det så smått begynner å skje ting vertfall.
Hvordan går det med deg? :)
 
Gutten kom i kveld. Hadde en forferdelig natt med vonde rier og ingen søvn, selv om jeg fikk morfin og sovetablett.
Det roa seg til morningen, men tok seg kraftig opp og hadde plutselig 7 cm åpning utpå formiddagen. Fikk etterhvert epidural (etter å ha flytta inn i lystgassmaska noen timer)og etter det sov jeg mer enn jeg var våken helt til det var tid for å presse.

Kroppen var helt utslitt, så husker verken klokkeslett eller hendelsesforløp. Lille gutten er vertfall helt perfekt [emoji170]og vi er gla for at det hele er overstått og gleder oss over en velskapt sønn.
Flott jordmor både på morgen og kveld, og både lege og barnepleier har vert veldig hyggelig og tatt godt vare på oss [emoji4]
 
Back
Topp