Igangsetting på st.olavs?

Punky84

Flørter med forumet
Noen her som har opplevd dette? Har lest på nettet at ved overtid vurderes fostervannsengde, blodtrykk, barnets trivsel etc etc.... Men hva med mor?? Holder det å være lei og sliten psykisk eller må du da bare vente til noe skjer av seg selv?

Slik jeg har forstått det har mor lov til å si at hun vil settes igang selv om alt står helt bra til med babyen. Det er sikkert noen som vil anbefale at man bør vente til det starter av seg selv, men man må altså ikke det om man selv ikke vil. Jeg er veldig i mot at noen skal gå lengre enn ei uke på overtid og synes det er synd at det er forskjeller i landet når det kommer til dette. Det skjer fremdeles altfor mange dødsfall der mor har gått type 14 dager over, og jeg synes det er forferdelig tragisk. Forresten ble jeg satt i gang med tvillingene, og hadde en veldig god opplevelse med det :)

Glemte å skrive at dette gjelder etter ei uke på overtid da :) Før det vet jeg ikke, men det kan være de er greie der også :)

Jeg spurte jordmor om det i dag faktisk, og hun sa at de som regel lar moren "være med litt" i avgjørelsen om igangsettelse :) Så det virka som at hvis moren vil det, og er tragisk lei (omtrent deprimert), og har masse plager så har hun en del å si som da sykehuset skal ta med i vurderingen om igangsettelse. Men tror dette er veldig forskjellig fra sykehus til sykehus, selv om det absolutt burde vært likt overalt i landet.

Men sånn til syvende og sist er det jo sykehuset som tar selve avgjørelsen da :) Du kan jo høre med sykehuset ditt, om hvordan de stiller seg til det problemet.

Jeg var på overtidskontroll på St. Olavs akkurat en uke etter termin og traff en fantastisk overlege der. Jeg sa jeg var sliten og lei, og han sa at vi sjekker modningen din og så skal vi vel få igang fødselen på et vis. Han sjekket, sa jeg var veldig moden og at han trodde fødselen kom til å starte iløpet av natta. Hvis den derimot ikke gjorde det, fikk jeg komme inn dagen etter så skulle de ta vannet mitt :)
Jeg ble jublende glad!!!
Nå fikk han rett i at fødselen startet den natta så gutten var ute neste morgen kl 06:44 ;) Men poenget var at han var ihvertfall VELDIG positiv til igangsettelse en uke over termin :) Jeg så for meg at jeg måtte fram med tårer etc, men det var ikke nødvendig ;)

Back
Topp