Igangsetting, med effektiv fødsel?

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Før jeg selv ble igangsatt leste jeg at igangsatte fødsler ofte var vondere og lengre.

Jeg ente med en perfekt styrtfødsel.

Denne gangen er jeg redd for at hvis fødselen starter av seg selv at der vil gjøre vondt eller ta lengre tid. Jeg tenker at pillene kanskje gjorde fødselen mer effektiv. Skal til jordmor i morgen og skal spørre henne.

Noen med erfaring?

Min første fødsel var naturleg, ingen igangsetting, og den var jævlig og laaaang! (47 timar aktiv, 109 timar totalt).
Min andre med tvillingar vart eg satt igang. Den var rask og flott ❤️❤️ 11 timar aktiv fødsel :)

Nr 1 var igangsatt. Tok 6.5 time. 45 min pressrier og var egentlig litt kaotisk. Var først de 45 min pressriene som var vonde og fikk urkvinnen frem. Men fikk epidural da. Uke 35 pga sf.

Nr 2 var helt naturlig fødsel. Ingen smertestillende heller. Uke 39. Tok 5.5 time. Var helt klart mer vond og mer intens, men pressriene var mye bedre og kortere derimot. MEN jeg tror ikke kroppen min er bygd for å føde. Måtte ha sugekopp med begge, men med nr to hang hu fast i skambeinet. Så det gikk en del tid med å få hu løs.

Har hatt 2 igangsatte med piller, begge drømmestyrtfødsler. Veldig nysgjerrig på hvordan en naturlig fødsel hadde vært jeg og. :)

Min startet med vannavgang og rier, men fikk en halv tablett for å få litt mer effekt av riene.
Hjalp ikke mye, annet enn at nå fikk jeg rier hele tiden. Null pause, så etter 3 døgn var jeg utslitt og sovnet mellom riene, så fikk kanskje 30 sekunder med søvn før det var påan igjen.

Forskjellen på min igangsatte fødsel og den spontane, var at det var mindre vondt når den startet selv. Første gang tok fødselen to timer, denne gangen en time. Så mer effektiv, bare mindre vond.

Ble prøvd satt igang med ballong, med null effekt.

Drypp derimot satte fart på sakene. 1,5 time etter svakt drypp ble startet var frøkna ute. Så vil si jeg endte med en perfekt styrtfødsel her og:)

Lurer litt på det samme som deg egentlig

Tror i gangsetting er mer effektivt dersom man er litt moden allerede. Det kan jo være helt forskjellig fra gang til gang. Med i gangsetting hos meg gikk alt bare galt. Da fødselen startet av seg selv med nr 2 var det som en (vond) drøm :p Gikk veldig bra altså

Første var naturlig, effektiv fødsel. Den andre var igangsatt ved at de tok vannet. Vannet ble tatt 17:10 og gutten var ute 20:41 :) Ingen rier før vannet ble tatt og ingen drypp nødvendig.

Tror i gangsetting er mer effektivt dersom man er litt moden allerede. Det kan jo være helt forskjellig fra gang til gang. Med i gangsetting hos meg gikk alt bare galt. Da fødselen startet av seg selv med nr 2 var det som en (vond) drøm :p Gikk veldig bra altså
Veldig sant, jeg var veldig moden når de tok vannet mitt. Hadde 3- 4 cm og kunne tøyes til sånn 8 cm :P Så jeg hadde født iløpet av et par dager uansett. Ble satt igang pga frykt for svangerskapsforgitning, HELLP syndrom.

Jeg var NULL moden, selv etter stripping...fødte på 2t og 45 min.

Jeg var NULL moden, selv etter stripping...fødte på 2t og 45 min.
Ja, har hørt om at noen føder raskt uansett :p Jeg var litt moden, 2 cm, rier og ble satt i gang. Holdte på i 2 dager før de måtte ta haste keisersnitt, så her funket det ikke. Det er så individuelt og ikke noe fasitsvar, men kan tippe at dere som føder på 2 timer alltid vil ha ganske raske fødsler uansett om dere blir satt i gang eller ei.

Ikke sikkert fødselen blir lik med eller uten igangsetting.. Kan ta lang tid eller kortere.

Jeg har hatt 2 spontane fødsler på 5 1/2 og 5 timer (siste er noe usikker). En igangsatt, 12 timer forferdelig. Mine spontane fødsler var barnemat i forhold :p

Syns det var mer smertefullt da den startet selv, lenger tid tok det også. Måtte uansett ta haste ks, men aktiv fødsel før det var 9 timer.
Med siste ble jeg satt igang og ting gikk overraskende kjapt og uten for mye smerter. Hadde aktiv fødsel på 1,5 time.

Har hatt 2 naturlige og 1 igangsatt og det var et hav av forskjell! De naturlige var mye lettere, mindre vond og tok kortere tid. Hadde heller ingen smertelindring med de naturlige. Hadde jeg kunne bestemt selv så hadde ikke valget vært vanskelig ;)

Spurte jordmor i dag, hun sa de fleste fødte før og av seg selv som andregangs.

Hun sa også at fødselen ville mest sannsynlig ta litt lengre tid (men alikevell kjap), men at jeg ville føle at jeg fikk bedre pauser.

Så jeg vet ikke jeg ;)

Jeg fødte de to første spontant og naturlig til termin, laaange vonde fødsler...
Den tredje måtte igangsettes ei uke over termin, en tablett og 1t fødsel :o 30 minutter på fødestua :p

Eg var heilt "lukka og låst" då eg blei satt i gang med modningspillar 14 dagar over termin. Kl 22 (ca 10 timar etter første pille) fekk eg rier, eg var i aktiv fødsel frå kl 00.45 og gutten var fødd 02.07.

Andre fødsel starta spontant seks dagar etter termin. Eg våkna med svake rier ca kl 6, blei undersøkt 9.30 (3 cm, aktiv fødsel) og 11.17 var jenta ute.

Hadde lengre pausar mellom riene under den spontane fødselen, kroppen fekk bedre tid til å "henge med". Fødselsopplevelsen var langt bedre andre gong, sjølv om den var bra første gong og.

Back
Topp