igangsetting med akupunktur?

mariolau

Forelsket i forumet
noen erfaringer? noen som har opplevd dette, hvordan gikk det å hvordan startet fødselen?

vil vurdere det hvis jeg går over termin, men vil gjerne høre erfaringer med det.

Nå da jeg gikk gravid med vårt fjerde barn, og var så "heldig" at jeg hadde gått over med de tre første, fant vi ut at akupunktur kanskje kunne være tingen. Tok 1-2 ganger i uken frem til termin. Ble så innlagt og de prøvde å sette meg i gang på termindagen med tablett. Funket ikke. Fikk akupunktur på sykehuset, med var INGEN forandring. Etter tre dager med tabletter og en omgang med akupunktur, skrev jeg meg ut av sykehuset.... Kom tilbake fire dager etter, og ny runde med igangsetting som ikke gjorde NOE med modningen. tredje dagen var både leger, jeg, min mann og jordmødrene så dritt lei, at da ble det drypp, balongkateter og akupunktur, og da kom hun endelig... Så min konklusjon er at det ikke funket for meg. har hørt om mange det har funket for, så jeg angrer ikke på at jeg prøvde. 

Funket overhodet ikke her. Absolutt ikke.

takk for at dere deler historien med meg, dumt det ikke funket for dere da. men kan det ha noen negative følger å ta det? er det helt trygt?

Fikk både akupunktur og ble strippa i uke 38+5. Fødselen starta av seg selv med at vannet gikk og riene kom 2 dager etterpå. Altså uke 39 var ungen ute.

er veldig spent hvis jeg skal gjøre det, kan jo føde før termin også siden jeg er andregangs, ble satt igang sist uke 36+6 så vet jo ikke hvor lenge jeg kunne ha gått før kroppen hadde begynt selv, så er spent:)

Jeg fikk modningsakupunktur begge gangene. Førstemann ble født 8 dager etter termin og andremann kom 12 dager etter termin. Med andremann måtte jeg settes i gang. Så vil ikke si at modningsakupunkturen funka på meg. Men fikk riestimulerende nåler på føden og de var det fart i!

Sist fikk jeg det av en jordmor. Funka ikke. Kjente ingenting. Gikk over, ble satt i gang, og det endte i hastesnitt. Null modning.

Denne gangen har jeg ikke svaret enda, men har fått nåler hos en virkelig akupunktør, som har jobbet med det i 30 år, og blitt lært opp i Asia.
10 minutter etter at nålene er satt, er baby i hundre i magen :) Hver gang, om den er aldri så rolig i timene før :) I tillegg kjenner jeg oftere "tak" og murring de dagene jeg har fått nåler. En hel natt med kynnere etc.
Jeg VET ikke om det er nålene som gjør det, men jeg velger å tro det.
Jeg tar ikke nåler for at det skal sette i gang fødselen, men for at kroppen skal være mer forberedt dersom det blir igangsetting på sykehuset (stor baby ombord). Kommer fødsel i gang av seg selv, er det en bonus :)

En periode fikk jeg nåler i øret. Bittesmå med mothaker, som jeg gikk med flere dager. Bekkensmertene var HELT borte. I det nålene falt ut, var det vondt igjen.
Jeg fikk nåler ved knærne, og dagen etter kunne jeg se anklene mine, og det var ikke vondt å gå (tappet for vann). Så at nåler funker, er jeg overbevist om :)
Så gjenstår det å se om det gir meg en bedre fødselsopplevelse enn sist!

Jeg har gått til modning en-to ganger i uken den siste tiden. Denne uken gikk jeg både torsdag og fredag hvor hun skulle gjøre sitt beste for at det ble til termin. ( som er i dag) og i går var den lille helt bajas og i natt helt stille så jeg fikk sove. Slimproppen gikk i går også, og for ca 3 timer siden kom riene. Hvert 10-15 min. Så har absolutt troen på nålene! :) lykke til :)

Så spennende å høre deres historie og erfaringer Om det, skal ha første modningsakupunktur neste uke Så er spent:)

Back
Topp