Satt og leste litt om dette nå siden jeg ikke helt har forstått det selv, dette er det som står om saken:
De tre viktigste punktene i anbefalingen er disse:
Sykehuset bør overta ansvaret for svangerskapskontrollen senest 7 dager etter termin.
Tidlig igangsetting (induksjon) for kvinner med overvekt, alder over 35 år eller andre risikofaktorer
Det er enighet om at det inntreffer en økt risiko etter 294 dager, slik at en igangsetting av fødsel (induksjon) bør være påbegynt senest på dag 294.
– Det skal være likeverdighet og forutsigbarhet for fødende i Norge. Disse anbefalingene skal bidra til at det også blir en realitet når det gjelder spørsmålet om overtidighet, sier konstituert assisterende helsedirektør Hans Petter Aarseth.
I praksis vil de fleste i dag komme inn til overtidsvurdering på dag 7 etter termin. Der vurderes både mor og barns helse. Den gravides ønske om igangsetting eller ikke skal også tas med i vurderingen. Friske gravide med ukompliserte svangerskap kan settes i gang mellom dag 7 og 11 etter termin, men ikke senere.
Så da lurte jeg på hvor langt et svangerskap er i dager, hvis vi da regner 40 uker blir det 40 x 7 dager = 280 dager, dvs at igangsetting bør være påbegynt senest dag 294 som da er 14 dager etter. Hvis man regner svangerskapet 40 + 2 så er det da 282 dager og 294 dager blir da 12 dager på overtid.
Så hva de skriver etterpå om mellom 7 og 11 dager etter termin skjønner jeg ikke helt?
Det nye er at alle skal inn til kontroll etter 7 dager, men det vet vi jo at ikke funker i praksis...
Hadde ikke jordmoren min pushet på hadde jeg først fått kontroll 10 dager på overtid...
I følge dette skulle du vært satt igang senest den dagen du skrev dette innlegget, o hvertfall dersom du ønsket det selv...