Igangsetting eller starte av seg selv?

isbjørn

Elsker forumet
Noen som har prøvd begge deler? Mine 3 tidligere fødsler har startet av seg selv. Denne gangen kan jeg bli satt i gang om jeg selv ønsker det. Men har hørt at mange opplever det som verre og at det tar lenger tid om en blir satt i gang. Noen med erfaringer?

Har kun opplevd igangsetting (2 ganger) og nærmere helvette på jord har jeg ikke opplevd... mye grunnet stormrier uten pause i timesvis fordi de ikke klarte å regulere dryppet riktig. Holdt på å ende veldig galt første gangen. Denne gangen gjør jeg alt jeg kan for å oppleve en naturlig start og fødsel. Igangsetting gir større risiko for vakuum, tang, klipping og akutt ks.

Men, vet veldig mange ikke har de opplevelsene jeg har med igangsetting :)

Har blitt satt igang med mine 2 andre barn, og med drypp, stormrier uten pause i maaange timer(endte i ks begge gangene) så opplevde jeg det traumatisk omtrent da det nesten gikk galt med meg med nr 1.

Ser for meg at det er bedre kroppen jobben selv men. Jeg har ikke fått gå over termin noen gang pga protein s mangel å fare for dødfødsel ellers skulle jeg gjerne gått lengre så kroppen startet selv.

Jeg fikk riedrypp nå grunnet langsom fremgang. Hadde da hatt vonde rier i 18 timer uten fremgang. Spurte om epidural før dryppet ble satt i gang og heldigvis for det:p på en time etter dryppet startet var det rier nonstop og åpning gikk fra 5cm til 8cm. Kjente heldigvis ingenting grunnet epiduralen og fikk spist og hvilt litt selv om riene herjet i vei :)

Eg har tre vanlige og en igangsetting, igangsetting kan oppleves lenger og kanskje vondere.

Lenger fordi:
Mye av modning skjer på føden
Den tiden du kanskje hadde brukt på reise osv skjer også på føden..

Vondere fordi:
Det føles lenger
Mulig riestimulerende hvis kroppen ikkje har sterke nok rier..
I tillegg er du kanskje ikkje like "klar" "myk" osv som hvis kroppen hadde fiksa alt sjølv.

Meeen eg skal settes igang igjen no med 5 mann.
Eg føle meg tryggare, meir ro øve situasjonen, forutsigbart på ein Anna måte ++++

Grunn: posttraumatisk stress lidelse og styrt fødslar.

Med nr 1 kom jeg litt igang selv, men etter liten fremgang etter maaaaaaange timer ble jeg satt på riedrypp (max styrke....) endte med flere vakuumforsøk og tang. Til slutt katastrofe ks m/narkose. Stort blodtap. Ny opr senere samme kveld.

Jeg skal ha planlagt ks denne gang.

Så jeg heier på det naturlige ❤️

Jeg har bare hatt en fødsel før, og den ble igangsatt. Jeg hadde ingen tegn til fødsel i forkant, men var 11 dager på overtid og fikk ikke lov til å gå lenger. Tablettene funka ikke på meg, gikk på dem i 2 1/2 døgn (max), og fikk ikke lov til å forlate sykehuset. Så ble det balongkateter, som datt ut etter 12 timer, i 11 tiden på kvelden. De tok vannet i 12-tiden, gav litt rier som dabbet av, så i 3 tiden på natta ble det drypp. Var trøtt og sliten etter flere døgn på sykehus og fikk til slutt epidural.

Denne gangen skal jeg kjempe med nebb og klør for å slippe igangsetting! Det var ikke en grusom opplevelse, men ikke den jeg ønsket meg. Var slitsomt å være så lenge på sykehuset i forkant og dessuten være lenket til senga (elektrode, ctg, drypp og til slutt epidural) under hele fødselen. Vil kunne være oppe å gå så lenge som mulig, å kunne gå på do uten å dra med meg drypp...

Ble satt i gang første gangen, og startet av meg selv nå. Den igangsatte fødselen var et helvete. Det gikk fort, fikk stormrier uten pauser med den konsekvensen at det var lav/ingen fosterlyd underveis og kritisk for jenta. De rakk ikke å stoppe riene før hun var ute. Jeg ble satt i gang med piller og de virket altfor bra. Jeg hadde nå dette svangerskapet angst for en ny igangsatt fødsel og ble fulgt opp nøye under svangerskapet sånn at vi kunne vite hvordan fosteret hadde det. Heldigvis begynte fødselen av seg selv denne gangen. Rask den og, men med riepauser. En drømmefødsel rett og slett og ingen bekymringer knyttet til babyens tilstand underveis i fødselen. Tiden etter fødsel har også vært helt annerledes. Etter første brukte kroppen 2 mnd på å komme ovenpå, denne gangen var jeg fin allerede dagen etter. Jeg hadde aldri VALGT en igangsatt fødsel, med mindre det var klare medisinske indikasjoner på at det var viktig å få babyen ut.

Eg har tre vanlige og en igangsetting, igangsetting kan oppleves lenger og kanskje vondere.

Lenger fordi:
Mye av modning skjer på føden
Den tiden du kanskje hadde brukt på reise osv skjer også på føden..

Vondere fordi:
Det føles lenger
Mulig riestimulerende hvis kroppen ikkje har sterke nok rier..
I tillegg er du kanskje ikkje like "klar" "myk" osv som hvis kroppen hadde fiksa alt sjølv.

Meeen eg skal settes igang igjen no med 5 mann.
Eg føle meg tryggare, meir ro øve situasjonen, forutsigbart på ein Anna måte ++++

Grunn: posttraumatisk stress lidelse og styrt fødslar.
Hmm, er litt i samme situasjon som deg da. Nr 2+3 var styrtfødsler, og kjenner jeg bekymrer meg mye for å ikke nå frem til sykehuset i tide. Selv om jeg gjorde det de andre gangene. Sliter også med deprisjon/ sorg, så psykisk har jeg det anderledes denne gangen.
Har termin i dag, og JM undersøker meg gjevnlig for når jeg er moden. Da sier hun at hun kan sende meg inn på føden, så kan fødselen starte kontrollert der. Men er så usikker hva som er best....... Er riene like intense ved igangsetting som ved styrtfødsel?

Har kun opplevd igangsetting (2 ganger) og nærmere helvette på jord har jeg ikke opplevd... mye grunnet stormrier uten pause i timesvis fordi de ikke klarte å regulere dryppet riktig. Holdt på å ende veldig galt første gangen. Denne gangen gjør jeg alt jeg kan for å oppleve en naturlig start og fødsel. Igangsetting gir større risiko for vakuum, tang, klipping og akutt ks.

Men, vet veldig mange ikke har de opplevelsene jeg har med igangsetting :)
Ble du satt i gang før termin da, eller over tiden? Godt det gikk godt begge gangene, og håper du får en naturlig start denne gangen slik du ønsker.

Jeg har bare hatt en fødsel før, og den ble igangsatt. Jeg hadde ingen tegn til fødsel i forkant, men var 11 dager på overtid og fikk ikke lov til å gå lenger. Tablettene funka ikke på meg, gikk på dem i 2 1/2 døgn (max), og fikk ikke lov til å forlate sykehuset. Så ble det balongkateter, som datt ut etter 12 timer, i 11 tiden på kvelden. De tok vannet i 12-tiden, gav litt rier som dabbet av, så i 3 tiden på natta ble det drypp. Var trøtt og sliten etter flere døgn på sykehus og fikk til slutt epidural.

Denne gangen skal jeg kjempe med nebb og klør for å slippe igangsetting! Det var ikke en grusom opplevelse, men ikke den jeg ønsket meg. Var slitsomt å være så lenge på sykehuset i forkant og dessuten være lenket til senga (elektrode, ctg, drypp og til slutt epidural) under hele fødselen. Vil kunne være oppe å gå så lenge som mulig, å kunne gå på do uten å dra med meg drypp...
Uff, hørtes ut som en lang og krevende fødsel. Krysser fingrene for at du får en bedre opplevelse denne gange. Blir litt skeptisk til igangsetting når jeg hører hvordan noen opplever det......

Har dessverre ikke prøvd begge deler, ble igangsatt med alle tre. Men har i grunn ingenting negativt å si om det.. Bare at det tok litt tid, da jeg ikke var moden

Ble du satt i gang før termin da, eller over tiden? Godt det gikk godt begge gangene, og håper du får en naturlig start denne gangen slik du ønsker.
Ble satt igang før termin, med første hadde jeg hatt rier i nesten fem døgn og hadde 2-3 cm åpning. De tok bare vannet og satt drypp. Med andremann var det også 2-3 cm åpning og samme prosedyre. Da var det pga kraftig bekkenløsning og ekstrem søvnmangel også smerter. Så har aldri måtte modnes først, kun rett på å ta vannet.

Ble satt igang før termin, med første hadde jeg hatt rier i nesten fem døgn og hadde 2-3 cm åpning. De tok bare vannet og satt drypp. Med andremann var det også 2-3 cm åpning og samme prosedyre. Da var det pga kraftig bekkenløsning og ekstrem søvnmangel også smerter. Så har aldri måtte modnes først, kun rett på å ta vannet.
Ok, er det de snakker om at jeg også kan få når jeg er moden, men da anbefaler nok ikke du dette...... Bør vel vente til det starter selv, men får se det an dag for dag.....

Ok, er det de snakker om at jeg også kan få når jeg er moden, men da anbefaler nok ikke du dette...... Bør vel vente til det starter selv, men får se det an dag for dag.....
Se det ann, jeg hadde ikke valgt det på nytt hvis ikke det er fare for babyens liv og helse. Men alle er forskjellige og reagerer forskjellig på dryppet. Mange har jo fine rier på det, men faren for stormrier er større

Hmm, er litt i samme situasjon som deg da. Nr 2+3 var styrtfødsler, og kjenner jeg bekymrer meg mye for å ikke nå frem til sykehuset i tide. Selv om jeg gjorde det de andre gangene. Sliter også med deprisjon/ sorg, så psykisk har jeg det anderledes denne gangen.
Har termin i dag, og JM undersøker meg gjevnlig for når jeg er moden. Da sier hun at hun kan sende meg inn på føden, så kan fødselen starte kontrollert der. Men er så usikker hva som er best....... Er riene like intense ved igangsetting som ved styrtfødsel?

Litt mindre intense for min del! Men igjen så tok det 4t kontra mine 75 min i hurten og styrten :)

Litt mindre intense for min del! Men igjen så tok det 4t kontra mine 75 min i hurten og styrten :)
Med nr 3 var det også akkuratt 75 min fra 3 cm til han var født. Hadde ingen pauser mellom riene nesten, var ekstremt intenst. Kjenner på den følelsen nå...... 4 timer er vel ikke så mye hvis du har pauser mellom riene? Har termin i dag, så blir vel at det starter av seg selv snart uansett. Ville bare høre hva dere som har prøvd begge tingene synes er den beste opplevelsen... Når har du termin, og når blir du satt i gang?

Uff, hørtes ut som en lang og krevende fødsel. Krysser fingrene for at du får en bedre opplevelse denne gange. Blir litt skeptisk til igangsetting når jeg hører hvordan noen opplever det......
Håper på naturlig start denne gangen :-) Tror selv at det tok så lang tid fordi kroppen ikke var klar, det viste seg også at jenta vår ikke var overtidig (jordmor som mente dette), så hadde nok ikke trengt Igangsettingen. Men som jeg skrev, det var ingen grusom opplevelse, bare ikke den jeg ville ha. Dersom du er forberedt på igangsetting, vil jo ting oppleves annerledes for deg. Og når fødselen endelig satt i gang, gikk det ganske greit og epiduralen funka supert på meg så hadde ikke vondt i det hele tatt ;-) Håper du får en fin opplevelse uansett hva du velger :-)

Med nr 3 var det også akkuratt 75 min fra 3 cm til han var født. Hadde ingen pauser mellom riene nesten, var ekstremt intenst. Kjenner på den følelsen nå...... 4 timer er vel ikke så mye hvis du har pauser mellom riene? Har termin i dag, så blir vel at det starter av seg selv snart uansett. Ville bare høre hva dere som har prøvd begge tingene synes er den beste opplevelsen... Når har du termin, og når blir du satt i gang?

Eg vært satt igang på tirsdag, har termin 31. Jan.. Kjenner eg e oppriktig redd.. Men er redd uansett om du forstår.. Eg brukte 30 min fra 5cm til ferdig fødsel med 4.mann, men var pause mellom riene heile tida utenom dei siste 7 min. Så heilt overkommelig fødsel! :) masse lykke til uansett kva som skjer <3 varm klem

Har blitt satt i gang begge gangene. Ja jeg fikk stormrier uten pause begge gangene, men jeg har fødet veldig fort og uten klipp, tang eller sugekopp :) Hadde vondt i underkant av 6 timer første gangen, og denne gangen så startet riene 16:45 og guttungen var ute 19:26 ;)

Back
Topp