Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hmm, er litt i samme situasjon som deg da. Nr 2+3 var styrtfødsler, og kjenner jeg bekymrer meg mye for å ikke nå frem til sykehuset i tide. Selv om jeg gjorde det de andre gangene. Sliter også med deprisjon/ sorg, så psykisk har jeg det anderledes denne gangen.Eg har tre vanlige og en igangsetting, igangsetting kan oppleves lenger og kanskje vondere.
Lenger fordi:
Mye av modning skjer på føden
Den tiden du kanskje hadde brukt på reise osv skjer også på føden..
Vondere fordi:
Det føles lenger
Mulig riestimulerende hvis kroppen ikkje har sterke nok rier..
I tillegg er du kanskje ikkje like "klar" "myk" osv som hvis kroppen hadde fiksa alt sjølv.
Meeen eg skal settes igang igjen no med 5 mann.
Eg føle meg tryggare, meir ro øve situasjonen, forutsigbart på ein Anna måte ++++
Grunn: posttraumatisk stress lidelse og styrt fødslar.
Ble du satt i gang før termin da, eller over tiden? Godt det gikk godt begge gangene, og håper du får en naturlig start denne gangen slik du ønsker.Har kun opplevd igangsetting (2 ganger) og nærmere helvette på jord har jeg ikke opplevd... mye grunnet stormrier uten pause i timesvis fordi de ikke klarte å regulere dryppet riktig. Holdt på å ende veldig galt første gangen. Denne gangen gjør jeg alt jeg kan for å oppleve en naturlig start og fødsel. Igangsetting gir større risiko for vakuum, tang, klipping og akutt ks.
Men, vet veldig mange ikke har de opplevelsene jeg har med igangsetting![]()
Uff, hørtes ut som en lang og krevende fødsel. Krysser fingrene for at du får en bedre opplevelse denne gange. Blir litt skeptisk til igangsetting når jeg hører hvordan noen opplever det......Jeg har bare hatt en fødsel før, og den ble igangsatt. Jeg hadde ingen tegn til fødsel i forkant, men var 11 dager på overtid og fikk ikke lov til å gå lenger. Tablettene funka ikke på meg, gikk på dem i 2 1/2 døgn (max), og fikk ikke lov til å forlate sykehuset. Så ble det balongkateter, som datt ut etter 12 timer, i 11 tiden på kvelden. De tok vannet i 12-tiden, gav litt rier som dabbet av, så i 3 tiden på natta ble det drypp. Var trøtt og sliten etter flere døgn på sykehus og fikk til slutt epidural.
Denne gangen skal jeg kjempe med nebb og klør for å slippe igangsetting! Det var ikke en grusom opplevelse, men ikke den jeg ønsket meg. Var slitsomt å være så lenge på sykehuset i forkant og dessuten være lenket til senga (elektrode, ctg, drypp og til slutt epidural) under hele fødselen. Vil kunne være oppe å gå så lenge som mulig, å kunne gå på do uten å dra med meg drypp...
Ble satt igang før termin, med første hadde jeg hatt rier i nesten fem døgn og hadde 2-3 cm åpning. De tok bare vannet og satt drypp. Med andremann var det også 2-3 cm åpning og samme prosedyre. Da var det pga kraftig bekkenløsning og ekstrem søvnmangel også smerter. Så har aldri måtte modnes først, kun rett på å ta vannet.Ble du satt i gang før termin da, eller over tiden? Godt det gikk godt begge gangene, og håper du får en naturlig start denne gangen slik du ønsker.
Ok, er det de snakker om at jeg også kan få når jeg er moden, men da anbefaler nok ikke du dette...... Bør vel vente til det starter selv, men får se det an dag for dag.....Ble satt igang før termin, med første hadde jeg hatt rier i nesten fem døgn og hadde 2-3 cm åpning. De tok bare vannet og satt drypp. Med andremann var det også 2-3 cm åpning og samme prosedyre. Da var det pga kraftig bekkenløsning og ekstrem søvnmangel også smerter. Så har aldri måtte modnes først, kun rett på å ta vannet.
Se det ann, jeg hadde ikke valgt det på nytt hvis ikke det er fare for babyens liv og helse. Men alle er forskjellige og reagerer forskjellig på dryppet. Mange har jo fine rier på det, men faren for stormrier er størreOk, er det de snakker om at jeg også kan få når jeg er moden, men da anbefaler nok ikke du dette...... Bør vel vente til det starter selv, men får se det an dag for dag.....
Hmm, er litt i samme situasjon som deg da. Nr 2+3 var styrtfødsler, og kjenner jeg bekymrer meg mye for å ikke nå frem til sykehuset i tide. Selv om jeg gjorde det de andre gangene. Sliter også med deprisjon/ sorg, så psykisk har jeg det anderledes denne gangen.
Har termin i dag, og JM undersøker meg gjevnlig for når jeg er moden. Da sier hun at hun kan sende meg inn på føden, så kan fødselen starte kontrollert der. Men er så usikker hva som er best....... Er riene like intense ved igangsetting som ved styrtfødsel?
Med nr 3 var det også akkuratt 75 min fra 3 cm til han var født. Hadde ingen pauser mellom riene nesten, var ekstremt intenst. Kjenner på den følelsen nå...... 4 timer er vel ikke så mye hvis du har pauser mellom riene? Har termin i dag, så blir vel at det starter av seg selv snart uansett. Ville bare høre hva dere som har prøvd begge tingene synes er den beste opplevelsen... Når har du termin, og når blir du satt i gang?Litt mindre intense for min del! Men igjen så tok det 4t kontra mine 75 min i hurten og styrten![]()
Håper på naturlig start denne gangenUff, hørtes ut som en lang og krevende fødsel. Krysser fingrene for at du får en bedre opplevelse denne gange. Blir litt skeptisk til igangsetting når jeg hører hvordan noen opplever det......
Med nr 3 var det også akkuratt 75 min fra 3 cm til han var født. Hadde ingen pauser mellom riene nesten, var ekstremt intenst. Kjenner på den følelsen nå...... 4 timer er vel ikke så mye hvis du har pauser mellom riene? Har termin i dag, så blir vel at det starter av seg selv snart uansett. Ville bare høre hva dere som har prøvd begge tingene synes er den beste opplevelsen... Når har du termin, og når blir du satt i gang?