IGANGSETTING - då va ho kommt :-D

Clarins88

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Fekk tlf fra KK idag om at siste rhesusprøve vise at eg har antistoff i blodet. Ville ha meg opp idag eller imåro for å sjekka.om baby vise tegn på å vera blodfattig å sånt. Va snakk om igangsetting om so va. Kjenne eg blei skikkelig stressa no når da fekk synka inn sjøl om legen sa eg ikkje måtte bli da. I verstefall må baby ha blodøverføring/utskifting før eller etter fødselen. Å lysbehandling.

Nåken som har opplevd detta så kan beroliga meg litt?:-)

Har ikke opplevd det men er det ikke litt rart at det ikke har blitt oppdaget før nå?
Tar de ikke den blodprøven på den første legetimen?

Har ikke opplevd det men er det ikke litt rart at det ikke har blitt oppdaget før nå?
Tar de ikke den blodprøven på den første legetimen?

Prøven gjentas jo senere i svangerskap selv om den tas på første lege time fordi den kan være negativ i starten og bli positiv senere ;)

Jeg har også den blodtypen. Jeg tok prøve da jeg var hos legen første gang. Så i uke 32 og nå siste var i uke 36. Jeg har det ikke påvist da. Men hvis jeg hadde hatt det hadde jeg fått en sprøyte i låret som da resetter det igjen. Dette er da hvis barnet er positiv, er barnet negativt blir ingenting gjort:) når de sjekker blodet til barnet tar de bare blod fra navlestrengen når den blir klippet.
Men virker som det er anderledes med deg hvis du må sette i gang fødsel ?

Sent from my iPhone using BV Forum

Altså. Førstegang ein føde og e rhesus neg. Og har rhesus positivt barn får ein sprøyta for å hindra at ein skal danna antistoff mot eit evt. Rhesus positivt barn seinare. Den sprøyto ein får kan ikkje resetta nåke som allerede e danna. Legge ved ein link som forklare detta bra. Så e ikkje nåke annerledes med meg nei. E sån da e:)

Men les artikkelen. Nyttig synst eg.

http://nhi.no/graviditetsoraklet/sv...orlikelighet-i-svangerskapet-2668.html?page=1

Hmm... Er rhesus negativ selv og fikk sprøye v første fødsel siden sønnen min var positiv... Tar disse prøvene selv i uke 32 og 36 og har fått beskjed om at det er svææært sjeldent dette skjer... Uff, lykke til.. De vet nok hva d skal gjøre :)

Ja, da e sjelden. Så typisk min flaks at da skjedde meg. Har ein misstanke om at første gangen me mista e årsaken. Då blødde eg masse lenge og di fant resta som di pirka ut uten bedøvelse. Fekk ikkje sprøyta då. Men burde nok sikkert ha fått da. Neste abort hadde eg kirurigisk utskraping og spurte så sjøl om ikkje eg sku hatt sprøyta. Då virka da ikkje som di hadde tenkt øve at di burde tenkt på da i da heila. Men fekk sprøyta då. Så fekk eg jo ette storesøster va født. Så e den eine gangen som må vera grunnen...

Ja, da e sjelden. Så typisk min flaks at da skjedde meg. Har ein misstanke om at første gangen me mista e årsaken. Då blødde eg masse lenge og di fant resta som di pirka ut uten bedøvelse. Fekk ikkje sprøyta då. Men burde nok sikkert ha fått da. Neste abort hadde eg kirurigisk utskraping og spurte så sjøl om ikkje eg sku hatt sprøyta. Då virka da ikkje som di hadde tenkt øve at di burde tenkt på da i da heila. Men fekk sprøyta då. Så fekk eg jo ette storesøster va født. Så e den eine gangen som må vera grunnen...

Der har du nok årsaken ;)

Ohh spennende!! Hva blir gjort iforhold til disse antistoffene som er påvist? Hvor langt er du på mandag da?

No blir da ikkje gjort nåke anna enn å få baby ut før da evt. Utvikle seg. Baby har ikkje tatt skade av da endå. Sku eg trenga blodoverføring ette fødsel så må eg ha eit spessielt blod som få blodbanka har på lager. Da e ein av grunnene til at eg ikkje får føda heima på lokalsjukehuset. Pluss beredakap på barnelega osv ette fødsel om da sku vera nåke. På mandag e eg 37+5.

Oki :) godt de passer på :) masse masse lykke til :-)

Då va me ferdig på KK. Baby har da foreløbig bra. Men pga. Lite fostervatn og forskjellig blir da igangsetting på mandag. 1000 følelsa på gang i kroppen no!

Godt å høre at baby har det bra og at du blir fulgt opp godt :) Lykke til på mandag! Så spennende at du snart får møte babyen din :D

Lykke til på mandag :)

Ja, masse lykke til på mandagen :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Skal tenke på deg i morgen, håper på oppdateringer :P LYKKE TIL!

Back
Topp