Igangsetting av fødsel

Solstråle28

Flørter med forumet
Hei :Heartred
Er det noen av dere som skal få fødselen igangsatt/ har erfaringer med det?

Jeg blir satt igang senest uke 37 ettersom jenta vår skal opereres for gastroschise- en medfødt bukveggsdefekt- straks etter fødsel.

Og om dere har erfaring/ kjennskap til gastroschise, nyfødtkirurgi, langt sykehusopphold, prematur fødsel osv, så setter jeg stor pris på å få høre om det hvis noen vil dele:Heartred

Hei.
Jeg fikk fødselen igangsatt forrige svangerskap grunnet diabetes. Var 38+2.
Fikk først ballong, som satt inne i 24 timer. Ballongen kom ikke ut av seg selv og ble fjerna. Deretter fikk jeg modningspiller, rakk bare få 1 modningspille før jeg fikk sterke rier. Babyen var ute 48 timer etter ballongen ble satt inn. Syns det var en helt grei opplevelse og blir nok igangsatt denne gangen også☺️

Jeg har blitt satt igang flere ganger, god erfaring med det! Opplevd det trygt og forutsigbart :) ballongen har som regel falt ut etter 4-8 timer, og varierende effekt av piller, avhengig av hvilken type. Et par ganger har de også tatt vannet før jeg kommet ordentlig igang. Men alltid født dagen etter igangsetting.

Hei.
Jeg fikk fødselen igangsatt forrige svangerskap grunnet diabetes. Var 38+2.
Fikk først ballong, som satt inne i 24 timer. Ballongen kom ikke ut av seg selv og ble fjerna. Deretter fikk jeg modningspiller, rakk bare få 1 modningspille før jeg fikk sterke rier. Babyen var ute 48 timer etter ballongen ble satt inn. Syns det var en helt grei opplevelse og blir nok igangsatt denne gangen også☺️
Tusen takk for svar:happy: Håper du får en fin opplevelse når den tid kommer

Jeg har blitt satt igang flere ganger, god erfaring med det! Opplevd det trygt og forutsigbart :) ballongen har som regel falt ut etter 4-8 timer, og varierende effekt av piller, avhengig av hvilken type. Et par ganger har de også tatt vannet før jeg kommet ordentlig igang. Men alltid født dagen etter igangsetting.
Så godt å høre, tusen takk:Heartred

Hei :Heartred
Er det noen av dere som skal få fødselen igangsatt/ har erfaringer med det?

Jeg blir satt igang senest uke 37 ettersom jenta vår skal opereres for gastroschise- en medfødt bukveggsdefekt- straks etter fødsel.

Og om dere har erfaring/ kjennskap til gastroschise, nyfødtkirurgi, langt sykehusopphold, prematur fødsel osv, så setter jeg stor pris på å få høre om det hvis noen vil dele:Heartred
Omfalocelle (en mildere variant av gastroschise) oppdaget på OUL i uke 18. Fikk etter hvert månedlige UL frem til fødselen.

Det var aldri snakk om igangsettelse, men i uke 40 bestemte de seg for å ha mer kontroll over fødselsdato og tilgang på kirurger, så jeg fikk time til igangsettelse 40+4.

Kom til Rikshospitalet, selv om vi geografisk tilhører et annet sykehus. Fikk et par piller kl. 09. Det var betryggende å være på sykehuset og vente, og ikke bli sendt hjem til fødselen tok seg opp. Fikk markante vondter rundt kl. 15-17. Fødte ca. kl. 02 på natta vaginalt. Fikk se babyen mellom beina mine. Ble ikke lagt på bryst, men hentet av leger og tatt på et annet rom.
God størrelse, 3.800 g.
Jeg ble overført alene til barselrommet. Mannen dro på jobb om morgen. Jeg kunne besøke babyen og se ham gjennom grasset/kuvøse rundt kl. 09 om morgen i et par minutter. Omfalocelle ble pakket inn, men jeg mener å huske at de opererte babyen mange timer etter fødselen, muligens neste dag. I alle fall ikke rett fra fødestua.

Dag 2-7 var babyen på postoperativ/intensivavdeling. Jeg på dag 2 ble overført til pasienthotel og kunne komme til babyen når som helst, men ikke på natta. Det var rundt 4-5 babyer på posten og 3-4 sykepleiere der til alle døgners tider.
Jeg fikk en godstol og kunne sitte og strikke ved babyen fra kl. 07 til 22.00 med noen pauser til ammerommet (pumpet og satt på frys) og til selvbetjeningscafe (brødmat).

Babyen sov etter operasjonen i 2-3 døyn uten så mange stunder med åpne øyne. Det var tungt, men haт var fysisk sterk og stabil. Trengte ikke videre oppfølging etter operasjonen. Etter hvert ble fokuset på amming. Pх dag 8-10 ble vi kjørt av ambulansen til barsel på nærsykehuset vårt der fokuset var på å følge at han lærer seg å ta pupp etter 8 dager med mating gjennom sonde i nesa.
Måtte veie babyen før og etter hver mating og så lenge de så at han suger/spiser for hver gang, så var det good to go hjem 10 dager etter fødselen.

Back
Topp