Igangsettelse

Lolitaa

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
♡Julekulene 2021♡
❤Januarlykke 2022❤
Del din erfaring med igangsatt fødsel :D Positiv/negativ spiller ingen rolle - er ute etter forskjellige scenarioer

Jeg har hatt én spontan vaginal fødsel, og én igangsatt. Den største fordelen ved å få fødselen igangsatt var for meg forutsigbarheten det ga, samt tryggheten ved at jeg ikke risikerte fødsel utenfor sykehuset (jeg har styrtfødsler og trenger medikamentell behandling for å stanse blødning etter fødsel). Jeg opplevde likevel igangsetting som krevende, da det føltes som om jeg arbeidet mot kroppen. Kroppen var virkelig ikke klar for fødsel! Det tok nesten 3 døgn med intense mase- og modningsrier fra første tablett til jeg var i aktiv fødsel. Den aktive fødselen, fra 3 cm til babyen var ute, gikk derimot svææært fort (15 minutter). Imorgen skal jeg til sykehuset for å planlegge neste fødsel, og det ser ut til at det blir planlagt keisersnitt denne gangen.

Ble satt igang to av fire ganger..

Første gang var 14 dager over termin.
Ble satt igang ved at åpningen ble utvidet manuelt (litt ubehagelig,) og vannet ble tatt.
Riene startet umiddelbart, og 45min etter var han ute :)

Den andre gangen var på termin..
Ble satt igang på samme måte, men fikk drypp, og ventet til vannet gikk av seg selv etter en times tid.
Da hadde jeg ca 5cm åpning.
Hadde fortsatt dryppet tilkoblet, og riene økte FORT..! 1t og 5min etter var jenta ute på fire press :) Aldri fått noe smertestillende..
Skulle prøve lystgass forrige gang, men det var en vits syns jeg.. Tungt å dra inn i maska og ingen effekt..

Bare født en gang før, ble da igangsatt grunnet svangerskapsforgiftning. (Helt mildt).
Startet mandag formiddag med modningstab, rier startet på kvelden, masrier vil jeg si:wideyed: mandag gikk, tirsdag kom…inget skjedde. Klyster, drypp…på kvelden fikk jeg morfin for å få sove. Onsdag tok de vannet til slutt, han var født 23.34:wideyed: fryktelig lang tid, var utrolig sliten. Selve fødselen var fin, den kunne jeg tatt på nytt. Men det var den utrolig lange tiden med masrier som egentlig ikke gjorde noen ting, var vel ikke klar for å komme ut rett og slett
Har allerede sagt til jm at det der går jeg ikke med på en gang til:hilarious::hilarious::hilarious::hilarious: da var jeg 19, nå er jeg 38:hilarious:

Sniker fra februar :) Født en gang før, igangsetting pga overtid. Ballong på mandag som datt ut sent på kvelden hjemme. Innleggelse og tabletter fra tirsdag etterfulgt av maserier. Lite søvn natt til onsdag, men fikk noe å sove på til slutt. Videre tabletter på onsdag, vannet gikk under vaginal sjekk på onsdag ettermiddag, da tok fødselen seg opp. Fikk epidural rundt midnatt etter forslag fra jm, jeg var helt utslitt. Fikk da sove ca 1 time. Han ble født ca kl 06.00 torsdag morgen:joyful: Enig med hun over at fødselen var fin, men alt i forkant tok så lang tid og var så krevende at det var lite energi igjen til selve fødselen. :p

Jeg ble satt i gang 10 dager over termin første gang. Fikk ballong som datt ut samme kveld. Fikk tablett neste dag, og fødselen startet umiddelbart. Det hele tok ca 8 timer. Riene avtok mot slutten, så jeg måtte få riestimulerende intravenøst. Fikk høre at det var vanlig at riene kunne avta når man ble satt i gang. Alt i alt var det en helt grei fødsel.

Har født 5 ganger. 3 igangsatt, og 2 naturlig startet.
Digger igangsatte fødsler, da jeg føler at jeg har mer kontroll + at jeg kan planlegge barnevakter for de andre barna :hilarious:
Ingen av de igangsatte fødslene har gjort at riene har blitt dårlig.
Har født alle barna uten noen form for smertelindring - ikke en Paracet engang:wacky:
Tid fra aktiv fødsel til mini var ute:

Nr. 1: 8 timer (igangsatt)
Nr. 2: 6 timer (igangsatt)
Nr. 3: 3 timer (naturlig)
Nr. 4: 20 minutter (igangsatt)
Nr. 5: 10 minutter (naturlig)

Og har ikke vært lagt forløp før aktiv fødsel med noen av de. Alle blitt født på samme dag som fødselen har startet/satt i gang.

Har født 5 ganger. 3 igangsatt, og 2 naturlig startet.
Digger igangsatte fødsler, da jeg føler at jeg har mer kontroll + at jeg kan planlegge barnevakter for de andre barna :hilarious:
Ingen av de igangsatte fødslene har gjort at riene har blitt dårlig.
Har født alle barna uten noen form for smertelindring - ikke en Paracet engang:wacky:
Tid fra aktiv fødsel til mini var ute:

Nr. 1: 8 timer (igangsatt)
Nr. 2: 6 timer (igangsatt)
Nr. 3: 3 timer (naturlig)
Nr. 4: 20 minutter (igangsatt)
Nr. 5: 10 minutter (naturlig)

Og har ikke vært lagt forløp før aktiv fødsel med noen av de. Alle blitt født på samme dag som fødselen har startet/satt i gang.
Wow! You rock! Hvor lang tid har du tenkt å bruke på denne fødselen da? 1 minutt? xsmile9

Igangsatt 2 av 3 ganger her.

første i gangsatt pga overtid (12dager) kunne heldigvis bare ta vannet, riene kom spontant etter det, tok epidural på 7cm, så dabbet det av. Drypp. Endte opp med klipp og vakuum.. det hele oppleves veldig traumatisk for meg, og jeg er helt sikker på det er epiduralen som ødela..
det var første fødsel så visste ikke helt hva å forvente av en fødsel uansett om den var igangsatt eller spontan.

andre fødsel var spontan, fra første lille tegn til han var ute gikk det 4,5 time, helt perfekt syns jeg. Den var naturlig og fin, vi var hjemme igjen samme kveld <3
Husker kun denne fødselen som koselig :-p kun en jordmor med oss under fødselen, kom meg veldig fort etter denne fødselen sammenlignet med første.

Tredje igangsatt pga mistanke om vannavgang.
Det var «spontan» igangsettelse etter kontroll og den prøven på om det var fostervann kom tilbake som svakt positiv, og derfor måtte de sette i gang siden det allerede var gått et døgn. Var mange fødende den dagen og det ble mye venting før vi fikk fødestue, enda mer venting før jwg ble satt på drypp for å få rier.. dryppet ble satt 23.30 på kvelden, og var jo allerede utslitt før det begynte..
jeg ønsket ikke noe epidural pga dårlig erfaring med første.. dryppet funket dårlig, aldri vært så trøtt og sliten i hele mitt liv! Men han ble født 07 om morningen. Da har jeg vært våken hele natten og det var helt forferdelig! Skjønner ikke at det er logisk å sette noen i gang om natten og de ikke har energi til å begynne med.. dette var det vondeste fødselen for meg.

nå med fjerdemann håper jeg inderlig på spontan fødsel!! Syns bare kroppen jobbet mye bedre! ja det kan være positivt med forutsigbarhet, men det gjør noe med psyken når du er helt pigg og vet hva som venter deg om du skjønner? Syns det var bedre når jeg bare ble kastet ut i det uten tid til å tenke på det :-p
Største ulempen for min del ved å bli satt i gang er at da forsvant mulighet for badekar/dusj som smertelindring.. det har jeg hatt så lyst på! Håper å kunne få det denne gang. En igangsatt fødsel har mye mer overvåkning.

Igangsatt 2 av 3 ganger her.

første i gangsatt pga overtid (12dager) kunne heldigvis bare ta vannet, riene kom spontant etter det, tok epidural på 7cm, så dabbet det av. Drypp. Endte opp med klipp og vakuum.. det hele oppleves veldig traumatisk for meg, og jeg er helt sikker på det er epiduralen som ødela..
det var første fødsel så visste ikke helt hva å forvente av en fødsel uansett om den var igangsatt eller spontan.

andre fødsel var spontan, fra første lille tegn til han var ute gikk det 4,5 time, helt perfekt syns jeg. Den var naturlig og fin, vi var hjemme igjen samme kveld <3
Husker kun denne fødselen som koselig :p kun en jordmor med oss under fødselen, kom meg veldig fort etter denne fødselen sammenlignet med første.

Tredje igangsatt pga mistanke om vannavgang.
Det var «spontan» igangsettelse etter kontroll og den prøven på om det var fostervann kom tilbake som svakt positiv, og derfor måtte de sette i gang siden det allerede var gått et døgn. Var mange fødende den dagen og det ble mye venting før vi fikk fødestue, enda mer venting før jwg ble satt på drypp for å få rier.. dryppet ble satt 23.30 på kvelden, og var jo allerede utslitt før det begynte..
jeg ønsket ikke noe epidural pga dårlig erfaring med første.. dryppet funket dårlig, aldri vært så trøtt og sliten i hele mitt liv! Men han ble født 07 om morningen. Da har jeg vært våken hele natten og det var helt forferdelig! Skjønner ikke at det er logisk å sette noen i gang om natten og de ikke har energi til å begynne med.. dette var det vondeste fødselen for meg.

nå med fjerdemann håper jeg inderlig på spontan fødsel!! Syns bare kroppen jobbet mye bedre! ja det kan være positivt med forutsigbarhet, men det gjør noe med psyken når du er helt pigg og vet hva som venter deg om du skjønner? Syns det var bedre når jeg bare ble kastet ut i det uten tid til å tenke på det :p
Største ulempen for min del ved å bli satt i gang er at da forsvant mulighet for badekar/dusj som smertelindring.. det har jeg hatt så lyst på! Håper å kunne få det denne gang. En igangsatt fødsel har mye mer overvåkning.
Er det slik uansett ved igangsettelse? At en ikke får bruke badekar? selv om for eksempel bare får en modningspille?

Er det slik uansett ved igangsettelse? At en ikke får bruke badekar? selv om for eksempel bare får en modningspille?

ikke meg du spør :p men jeg gikk bruke badekar etter jeg hadde fått ballong og den hadde fallt ut :)

Sniker.
Heller ikke meg du spør, men det avhenger nok av hvor mye overvåkning de mener som trengs under fødselen, uavhengig av om man er igangsatt eller ei. Er man på drypp eller har epidural så får man ikke bruke badekar/dusj (er min erfaring) og dersom de mener det er behov for tett overvåking med hyppig/kontinuerlig CTG og evt. Elektrode for å overvåke babyen, så er det heller ikke aktuelt med badekar/dusj (er min erfaring).
Forståelig, men samtidig veldig synd, da vann og varme er noe som gir god smertelindring for mange.

Med modningspille/ballong så er du vel ikke på fødestue? Aldri blitt satt i gang «fra start» :-p første kunne de bare ta vannet for jeg var moden nok.. det som er med igangsettelse er at som oftest da så må den fødselen ha mer overvåkning. I mine tilfeller så måtte babyen ha elektrode på hode fra første stund og da fikk jeg ikke lov til noe badekar eller dusj :(

Med første så ble jeg igangsatt fordi jeg hadde gbs i urinen og lakk litt fostervann. Fikk satt en vaginal pille på morningen, gikk i trapper og i gangen etter det. Vannet gikk spontant 18:05 og da kom riene etter maks 5 minutter. Hadde stormrier mesteparten av fødselen. Hadde pressrier i ca 15 minutter og han kom ut 23:58 samme kveld:Heartred

Med nr 2 ble jeg satt i gang pga mistanke om fostervannsavgang, da fikk jeg ballong. Den datt ikke ut så inn morningen etter å fikk en oral tablett. Gikk i trapper og gangen da også, å begynte sånn smått og kjenne litt rier etterhvert. Når det egentlig var tid for tablett nr 2 så sa jeg ifra og ble undersøkt til 3 cm, da fikk jeg klyster og tok en dusj og da var det plutselig 4 cm etter det. Da var klokka ca 17:00 og dem tok vannet siden jeg hadde hatt god effekt av det forrige gang. Da fikk jeg stormrier med en gang og han kom ut på 2 pressrier kl 19:26:Heartred

begge kom forøvrig i uke 38+1:laughing002

Back
Topp