Igangsettelse rundt høytid

mto

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Julikulene 2020
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Jeg ble flyttet en del fram på OUL, fra 22. til 13. desember.
Mener selv at terminen jeg fikk er litt i tidligste laget, og ser derfor for meg at det kan ende med igangsettelse. På papirene jeg fikk står det at overtid regnes fra 24. desember.
Kan de finne på å ville sette meg i gang den dagen? Tenker sykehuset utelukkende på det medisinske, eller unngår de høytider/helligdager osv hvis de kan det?
Noen som har erfaring? :)

Ei i teemingruppa mi nå ble bd6l igangsatt på julaften. Om det er det beste for babyen trumfer det alt.

• Liker
Reactions: mto
Tror det kan variere litt fra avdeling til avdeling, ring og spør hva dem tenker :) ? Eller snakk med jordmor på neste kontroll :)

Man gjør jo alltid det som er best for barnet :)

• Liker
Ønsker selvfølgelig ikke noe som ikke er bra for barnet :)
Har et håp om at de er villige til å sette i gang etter feks 7 dager, i stedet for 11, dersom det ikke er andre ting de må tenke på :p
Kan ta det opp med jordmor! Kan godt være at jeg ikke ender med overtid uansett da, jeg bare tenker på det :rolleyes:

Jeg ble flyttet en del fram på OUL, fra 22. til 13. desember.
Mener selv at terminen jeg fikk er litt i tidligste laget, og ser derfor for meg at det kan ende med igangsettelse. På papirene jeg fikk står det at overtid regnes fra 24. desember.
Kan de finne på å ville sette meg i gang den dagen? Tenker sykehuset utelukkende på det medisinske, eller unngår de høytider/helligdager osv hvis de kan det?
Noen som har erfaring? :)

Det gjør alltid der som er det beste for babyen og setter igang klokka 16 på julaften om det trengs :)

Dersom man av ulike hensyn kan vente, så vil de finne det beste tidspunktet ifht bemanning og slik. Men de vil ikke droppe en igangsetting i juledagene. Jeg skulle settes igang i uke 38, så da valgte de en tirsdag, fordi det passet bra med at det ofte var full bemanning, i forhold til en planlagt igangsetting på en fredag eller lørdag.

Jeg tror sjansene er små for ekstra tidlig igangsettelse for å slippe å føde i jula, men hør for sikkerhetsskyld med jordmor.

Det gjør alltid der som er det beste for babyen og setter igang klokka 16 på julaften om det trengs :)

Dersom man av ulike hensyn kan vente, så vil de finne det beste tidspunktet ifht bemanning og slik. Men de vil ikke droppe en igangsetting i juledagene. Jeg skulle settes igang i uke 38, så da valgte de en tirsdag, fordi det passet bra med at det ofte var full bemanning, i forhold til en planlagt igangsetting på en fredag eller lørdag.

Jeg tror sjansene er små for ekstra tidlig igangsettelse for å slippe å føde i jula, men hør for sikkerhetsskyld med jordmor.
Okei! Da kan det jo hende de unngår noen av juledagene dersom det ikke påvirker barnet :)

Okei! Da kan det jo hende de unngår noen av juledagene dersom det ikke påvirker barnet :)

Ja, dersom du er typ 8 dager overtid på julaften kan de jo vente noen dager til. Men når du er på maks overtid så tenker jeg at de vil sette deg igang uansett hvilken dag det er :)
Men skal du settes igang før normal maksdato, må det ofte være en god grunn, gjerne medisinsk :)
Men for alt du vet føder du jo i uke 38 :p

Ja, dersom du er typ 8 dager overtid på julaften kan de jo vente noen dager til. Men når du er på maks overtid så tenker jeg at de vil sette deg igang uansett hvilken dag det er :)
Men skal du settes igang før normal maksdato, må det ofte være en god grunn, gjerne medisinsk :)
Men for alt du vet føder du jo i uke 38 :p
Får håpe på å ikke gå så langt da :p
Har veldig lite lyst til at babyen skal få julaftenbursdag, men det går jo fint hvis det bare blir sånn

Tror det vil variere fra de forskjellige sykehusene, og ikke minst etter kapasitet. Med førstemann ble jeg ikke satt i gang før dag 13 over, pga at det var helg, måtte vente til mandagen :rolleyes:

Tror det vil variere fra de forskjellige sykehusene, og ikke minst etter kapasitet. Med førstemann ble jeg ikke satt i gang før dag 13 over, pga at det var helg, måtte vente til mandagen :rolleyes:
Æsj, den er kjip. Hadde vel vært bedre å gjort det før helga hvis de kun ville gjøre det på hverdager

Planlagt igangsetting unngår de dersom det er greit for mor og barn, på dager med lav bemanning, klassisk røde dager etc.

Men jeg hadde time for igangsetting julaften kl 21 med minstemor, grunnet vannavgang uten rier lille julaften på kvelden.

Heldigvis startet min fødsel av seg selv så jeg fikk min planlagte hjemmefødsel, men klarte ikke holde henne unna høytiden, bursdag i jula har hun, og hadde hun holdt ei uke til hadde hun ikke vært førskolejente nå om ei uke. Hun er 4,5 år gammel. Men det er det ikke noe å gjøre noe med.

• Liker
Jeg hadde termin med overtid fra 24. Des. Hadde ikke fødsel startet av seg selv sa jordmor at de kunne sette igang en annen dag. Det er ikke veldig travelt rundt juletider, så tror de er mer fleksible.

• Liker
Får håpe på å ikke gå så langt da :p
Har veldig lite lyst til at babyen skal få julaftenbursdag, men det går jo fint hvis det bare blir sånn

Igangsetting på julaften betyr ikke nødvendigvis fødsel på julaften. Gikk et par dager fra de startet igangsetting med meg til baby var ute. Men for noen så går det veldig fort, så ikke godt å si :)

Igangsetting på julaften betyr ikke nødvendigvis fødsel på julaften. Gikk et par dager fra de startet igangsetting med meg til baby var ute. Men for noen så går det veldig fort, så ikke godt å si :)
Har hørt det kan variere veldig, ja :)

Back
Topp