Igangsettelse på grunn av stor baby

Søskendrøm2025

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
September To Remember 2022
Aprilspirene 2025
Hei,

Fremdeles lenge til termin her, men på TUL på sykehuset i går fikk jeg beskjed om at jeg trolig vil settes i gang hvis tredjemann blir like stor som lillesøster. Hun var 4858 gram da hun ble født og satt fast med skuldrene (skulderdystoci).

De to andre fødslene har vært naturlig og startet helt av seg selv, så dette var litt overraskende og «spennende» nyheter i så fall. Derfor lurer jeg på om noen av dere har blitt satt i gang på grunn av stort barn? Og når ble dere i så fall satt i gang?

Nesten 3 uker før termin, baby var estimert da til 4,5 kg, var 4445 gram. Satt i gang pga en kombinasjon mellom stor baby og en del plager hos meg.

Ble satt i gang 14 dager før pga stor baby. Ikke at det hjalp stort, han var 4470, 39 cm rundt hodet og satt fast med skuldre.

Hadde igangsettelse med babyen etter denne, det var en helt annen historie.. gikk helt strålende. Så igangsettelse er ikke lik dritt. Heldigvis

Nesten 3 uker før termin, baby var estimert da til 4,5 kg, var 4445 gram. Satt i gang pga en kombinasjon mellom stor baby og en del plager hos meg.
Takk for svaret ditt ❤️ Ble du da fulgt opp jevnlig på slutten for å følge med på veksten og så til de en vurdering på igangsettelse når hun ble stor?

Ble satt i gang 14 dager før pga stor baby. Ikke at det hjalp stort, han var 4470, 39 cm rundt hodet og satt fast med skuldre.

Hadde igangsettelse med babyen etter denne, det var en helt annen historie.. gikk helt strålende. Så igangsettelse er ikke lik dritt. Heldigvis
Min baby var 4858 og satt også fast med skuldrene. Spent på hvordan tredjemann blir. Nummer 1 veide bare 3660. Ble du igangsatt i alle fødsler eller har du flere enn to barn? Veldig spent siden det tredje gang, om kroppen vil respondere bra eller dårlig på eventuell igangsettelse.

Takk for svaret ditt ❤️ Ble du da fulgt opp jevnlig på slutten for å følge med på veksten og så til de en vurdering på igangsettelse når hun ble stor?

Min baby var 4858 og satt også fast med skuldrene. Spent på hvordan tredjemann blir. Nummer 1 veide bare 3660. Ble du igangsatt i alle fødsler eller har du flere enn to barn? Veldig spent siden det tredje gang, om kroppen vil respondere bra eller dårlig på eventuell igangsettelse.
Ja, hadde en måling i uke 36 pga stort sf-mål, og så igjen samme dag som igangsettelse.

Har barn nr 5 i magen nå, spent selv på hvordan det vil bli denne gangen.
Ut av de 4 var bare én av de stor. Og igangsettelse pga annet med barn nr 4.

Har barn nr 5 i magen nå, spent selv på hvordan det vil bli denne gangen.
Ut av de 4 var bare én av de stor. Og igangsettelse pga annet med barn nr 4.
Da blir det spennende for oss begge. Krysser fingrene for naturlig fødsel av små barn, eventuelt at igangsettelsen blir fine og kontrollerte fødsler ❤️

• Omsorg
Reactions: B82
Jeg ble igangsatt en uke før, grunnet stort barn første gang. Hadde en kjempefin opplevelse hele veien! Snuppa veide 3,9 kg.

Siste her var 4760 (jeg er bare 156cm, så han var veldig stor for meg). Han kom spontant dagen før termin, men fødselen tok veldig lang tid til tross for 2.gangsfødende, og jeg blødde mye og hadde en del plager med livmor/rester etterpå. Denne tredje skal derfor følges opp med ekstra UL nærmere termin, og jeg blir satt i gang hvis han også viser seg å bli så stor. Jeg er litt ambivalent til det, for jeg fødte jo tross alt spontant og uten alvorlige komplikasjoner sist, men samtidig har jeg ikke lyst til å risikere at han sitter fast!

Jeg ble ikke satt i gang før termin grunnet stort barn. Ble satt i gang etter termin. Fødte et stort barn på 4750 gram. Var ofte på kontroll, men stort barn var ikke grunnlag til å bli satt i gang. Gruet meg veldig, og spesielt siden legen på ul samme dag de satte meg i gang sa at skulderen lå feil. Fødselen gikk kjempe fint. Ingen rifter eller klipp.

Jeg har ikke blitt satt i gang selv, men var på vekstkontroll med stort barn med barn nr to, en uke før termin. Jeg fikk da beskjed om at det ikke var så mye poeng å sette i gang så nært termin pga stort barn, fordi fødselen går lettere når den starter av seg selv, når barnet er stort. Mao skulle jeg blitt satt i gang i uke 37-38 for å "unngå" at barnet ble stort. Baby ble estimert til 4-4,5 ved termin, og var over 5 kg to dager før termin (fødte spontant og uten problemer, drømmefødsel). Basert på den informasjonen vil jeg gjette at du kan belage deg på 2-3 uker før termin.

Back
Topp