Hadde spontan fødsel med første på termindato, igangsettelse andre og tredje gang.
Ble satt i gang ved vannavgang begge gangene. Første gangen fikk jeg ikke naturlige rier (venta tre timer), så jeg fikk drypp, stormrier og baby født 2,5 timer senere, 37+1. Baby ble født 5,5 time etter vannet ble tatt. Ingen smertelindring (ønsket ikke). Sykt intenst, men bra opplevelse.
Andre gang fikk jeg naturlige rier etter at vannet ble tatt og kroppen gjorde det den skulle av seg selv. Det tok 7,5 timer fra vannet ble tatt til babyen var født. Epikrisen sier «spontan fødsel», så den var vel så naturlig en fødsel kan bli til å være igangsettelse. Prøvde lystgass, det var ikke en mulighet sist. Ønsket ikke annen smertelindring. Også født 37+1.
Fødsel nr. to var bra fordi den gikk fort og lidelsene ble kort, det var så intenst og vondt når det sto på at jeg ikke merket om det hadde gått lang eller kort tid. Lå stille i sengen og kunne bare puste.
Fødsel nr. tre var nok bedre fordi kroppen fikk jobbe helt selv og bruke den tiden den trengte, men jeg var sykt utålmodig mellom riene mange ganger. Jeg kunne også bevege meg, bytte stilling i sengen/stå, jobbe med kroppen på en annen måte enn med fødsel nummer to. Jeg er i alle fall godt fornøyd med fødselsopplevelsen i etterkant, og stolt av kroppen fordi den «klarte selv». Det var det jeg ønsket meg mest før denne fødselen