Jeg har termin om 9 dager, og idag var jeg på sykehuset for å sjekke modenhet da jeg skal settes igang om 2 dager. Dessverre var det så og si helt umodent (startet å bli litt mykt bare). Jeg er såå skuffet da jeg er tredjegangs og hadde et stort håp om å slippe en lang igangsettelse. Hadde også tidligere blitt forespeilet at de kunne legge en inaktiv epidural dersom jeg var moden (pga styrtfødsler). Men siden jeg starter på ballong kan jeg ikke det mtp infeksjonsfare. Jeg er såå utrolig skuffet! Og særlig siden det er vanlig at fleregangsfødende er tidligere modne, og også kan ha åpning uker før fødsel.
Bare lurer på om det er flere som har vært i samme situasjon som kan si noe om hvordan prosessen gikk? Måtte du gå lenge med ballong? Og hva var neste steg? Hvor lang aktiv fødsel? Rakk du epidural hvis du ønsket dette?
Ja! Men jeg har ikke hatt styrtfødsel da.
Med min 3. skulle jeg settes igang 38+1. Hadde hatt MASSE kynnere, slim, nedpress og you name it. Resultatet var at jeg var så umoden at de ikke engang fikk takk i livmorhalsen
Jeg begynte på tablettkur istedenfor ballong fordi sykehuset ville det, men det var visst litt hipp som happ.
02. Mars: rundt 11:00 oppstart tablettkur, ny tablett rundt annenhver time (husker ikke helt).
03. Mars: rundt kl 18, tablettkur er ferdig, resultat er fortsatt lang livmorhals men tøyelig til 2-3 cm så jordmor kan strippe, kommer litt tegn til slimpropp etter dette. Venter på fødestue for å ta vannet. Har milde rier på dette tidspunktet. Får fødestue litt etterpå, jm skal ta vannet men synes hodet står høyt (mye fostervann) så henter lege for å kontrollere med ultralyd at ikke navlesnor legger seg under hodet til babyen. Lege sjekker ultralyd og sier «ja, der har vi en rompe ned»
så luringen hadde snudd seg til seteleie, var med hodet ned uka før. Så da avventet vi litt så jeg kunne bestemme meg for ks eller vaginal. Ville prøve vaginal først og da anbefaler de epidural så det skal gå raskere å gå over til hastekeisersnitt. Lege tar vannet ca 30 min etterpå, da har det blitt 5 cm åpning men riene gjør ikke så vondt. Får epidural rett etterpå som har kanskje 10% effekt (har hatt denne opplevelsen med epidural før, jeg blir rett og slett ikke veldig smertelindret av det). Men riene er ganske håndterbare de neste to timene. Så får jeg bittelitt drypp, og da sier det PANG og går fra 6-10 cm på rundt 20 min. De skrudde av dryppet med en gang fordi riene mine var effektive nok av seg selv. Tok derimot 1 time for baby i seteleie å skru seg ned i bekkenet, så måtte vente lenge med pressrier før jeg fikk presse aktivt. Forløsningen gikk ellers fint, kun en bitteliten rift.
Baby født 04. Mars rundt 02 på natta
Så med andre ord, om ballongen gjør så du åpner deg men det ikke skjer så mye mer, kan fortsatt planen om å legge epidural samtidig som vannet tas gå i boks
Lykke til!