Igangsatt på grunn av stor baby!

Epleeblomst

Andre møte med forumet
Er det noen som har erfaring med å bli satt i gang før termin? Jeg er førstegangs og 38+0 i dag og var til 2. vekstestimering i dag. Den lille i magen ble estimert til å ligge 36% over snittet :oops: Holdt på å ramle av stolen når de spurte igangsettelse allerede mandags morgen! :sorry: Har noen erfaring med hvordan forløpet går, hvor lang tid det kan ta og hva jeg kan forvente meg? Plutselig ble ventetiden veldig veldig kort :nailbiting::nailbiting:
 
Forløpet vurderes ut i fra hvor modent det er. En lege vil nok bestemme det etter undersøkelse på mandag, også får du mye god informasjon når de vet hva tiltak som må settes igang. Jeg ville lest litt inne på helsenorge om ulike metoder for induksjon av fødsel og eventuelt inne på nettsidene til helsesektoren din. Det er veldig mye informasjon å finne om de ulike metodene, og det blir vurdert individuelt hva som er best. Lykke til ☺️
 
Er det noen som har erfaring med å bli satt i gang før termin? Jeg er førstegangs og 38+0 i dag og var til 2. vekstestimering i dag. Den lille i magen ble estimert til å ligge 36% over snittet :oops: Holdt på å ramle av stolen når de spurte igangsettelse allerede mandags morgen! :sorry: Har noen erfaring med hvordan forløpet går, hvor lang tid det kan ta og hva jeg kan forvente meg? Plutselig ble ventetiden veldig veldig kort :nailbiting::nailbiting:
Hvor stor var babyen din i dag? Jeg er 38+2 i dag og lillebror er også estimert til over snittet. Vi skal ha keisersnitt til tirsdagen, så veldig spent på hvor stor han egentlig er. Eldste var gjennomsnittlig og endte med katastrofesnitt med liv og død som innsatts på både på baby og meg, så med stor baby tas det ingen sjanser her. Nå er det bare å få pakket bagen :p
 
Hvor stor var babyen din i dag? Jeg er 38+2 i dag og lillebror er også estimert til over snittet. Vi skal ha keisersnitt til tirsdagen, så veldig spent på hvor stor han egentlig er. Eldste var gjennomsnittlig og endte med katastrofesnitt med liv og død som innsatts på både på baby og meg, så med stor baby tas det ingen sjanser her. Nå er det bare å få pakket bagen :p

Oi! Så bra de passer på denne gangen da:p han ble estimert til 4310 i dag, og har vokst veldig mye siden forrige kontroll :p hun hadde dog litt problemer med å få tatt målene i dag, så er mulig det ikke ble helt nøyaktig, men de var ikke i tvil om at han var over 4 kg :happy:
 
Sniker fra oktober. Ble satt igang med førstemann i uke 38 på grunn av blant annet vektestimering. Han ble estimert til 5kg ved termin, men det viste seg at han ikke var så stor allikevel :) Fra jeg var på ultralyd til jeg ble satt igang gikk det en uke. Det ble en veldig rask fødsel, men den var veldig fin :)
 
Sniker! Jeg ble satt i gang pga liten baby tre dager før termin i mitt første svangerskap. Skulle få ballong, men de var uheldig å tok vannet isteden. Baby var ute ca 9 timer etter de tok vannet :)
 
Sniker
Ville tatt med mye underholdning og forberedt meg på at det kan gå et par dager fra igangsetting til noe skjer. Så lang tid trenger det såklart ikke å ta, men psykisk kan der hjelpe å innstille seg på at der drøyer også blir det en bonus om du kommer igang fort :) og helt lov å sette mobilen i flymodus om man ikke orker å få spørsmål om det skjer noe osv ;)
Mange måter å settes igang på, men de fleste førstegangsfødende som ikke kommer inn med god modning, får ballongkateter som tas ut dagen etterpå om det ikke faller ut av seg selv før det.
blitt igangsatt 3 ganger og det har gått fint!
Lykke til :)
 
Sniker fra oktober. Ble satt igang med førstemann i uke 38 på grunn av blant annet vektestimering. Han ble estimert til 5kg ved termin, men det viste seg at han ikke var så stor allikevel :) Fra jeg var på ultralyd til jeg ble satt igang gikk det en uke. Det ble en veldig rask fødsel, men den var veldig fin :)
Er forberedt på at de kanskje har bommet litt på estimeringen ja, men magemålet gir ingen tvil om at han vertfall ikke er en liten baby :p ble du satt i gang rett etter UL og så gikk de det en uke?
 
Jeg ble igangsatt med førstemann, dog til termin. Man blir undersøkt og utifra grad av modning blir det bestemt hva det startes med. For mitt vedkommende som var nokså umoden startet det med ballong (mener det var en søndag) som man får satt inn (ikke ubehagelig)
Denne kan man ha inneliggende i ca 1 døgn og/eller til den ramler ut selv. Fikk lov å reise hjem med denne og komme tilbake dagen etter.

Ingen rier,kun murringer. Ble undersøkt, og veien videre ble da to runder med modningskapsler som ble satt inn vaginalt. (4 timer mellom hver dose) Fortsatt ingen rier. Vannet ble så tatt, fortsatt ingen rier. Ble satt på drypp og fødselen var i gang. Fødte 9 timer etter dryppstart natt til onsdag.
Dryppriene er nok mer mekaniske og kunstige, og kan nok oppleves som noe mer intens for mange. Valgte å få epidural og alt gikk veldig fint, hadde en flott første fødsel til tross for at det ble en noe lang prossess før jeg faktisk var i fødsel (fra søndag morgen-tirsdag ettermiddag)

Med barn nr 2. fikk jeg egne rier etter ballong i 1 døgn og alt gikk raskere og uten smertelindring. Så, det er vel det som er det mest utfordrende ned igangsetting,at man ikke kan vite på forhånd hvor lang tid det tar før man faktisk er i fødsel.
Men, jeg kan i alle fall med hånda på hjertet si at jeg har hatt 2 gode opplevelser med igangsatt fødsel. Både den med «full pakke» som førstegangs og fødsel nr 2.
Jeg blir igangsatt nå på mandag selv:happy: Ønsker deg masse lykke til! Snart har du babyen din:Heartred
 
Jeg ble satt i gang med ballong i uke 37+0 med nr to, grunnet veldig dårlig form hos meg. Fødselsoverlegen mente det kom til å ta mange døgn før noe kom til å skje da hu mente at jeg mest sannsynlig ikke ville være moden. Men ungen kom ut 15 timer etter at ballongen var satt i. Ballongen datt ut ca 4 timer etter at den ble satt inn og riene begynte å ta seg opp.

Så det er nok veldig individuelt hvor lang tid det vil ta. Kroppen min var nok klar for å føde og med førstemann gikk vannet mitt spontant i uke 38. Ønsker deg masse lykke til:Heartred
 
Er forberedt på at de kanskje har bommet litt på estimeringen ja, men magemålet gir ingen tvil om at han vertfall ikke er en liten baby :p ble du satt i gang rett etter UL og så gikk de det en uke?

Jeg hadde veeeldig stor mage og vokste ekstremt fort, men viste seg å være for mye fostervann hos meg da :p Nei, de satt opp time til igangsetting en uke etter UL. Men de prøvde å strippe den dagen jeg var inne på UL for å se om det kanskje startet av seg selv (noe det altså ikke gjorde:p).
 
Tusen takk til alle som delte erfaringene sine! Morgen etter beskjeden om igangsetting kom, så gikk vannet av seg selv kl7 om morgenen :p og etter 25 timer med intense rier, kom lille prinsen søndags morgen med keisersnitt :love7
 
Tusen takk til alle som delte erfaringene sine! Morgen etter beskjeden om igangsetting kom, så gikk vannet av seg selv kl7 om morgenen :p og etter 25 timer med intense rier, kom lille prinsen søndags morgen med keisersnitt :love7
Gratulerer så mye:Heartblue hvor stor var prinsen? Bommet sykehuset på estimeringen?
 
Ut kom en frisk og rask prins på 3562g, så de bommet veldig :p
Oi, såpass ja! Det var jo totalt skivebom spør du meg :facepalm: men så deilig at du slapp å bli satt i gang og at alt gikk bra :Heartred kos deg masse og nyt tiden:Heartred
 
Back
Topp