Jeg ble igangsatt med førstemann, dog til termin. Man blir undersøkt og utifra grad av modning blir det bestemt hva det startes med. For mitt vedkommende som var nokså umoden startet det med ballong (mener det var en søndag) som man får satt inn (ikke ubehagelig)
Denne kan man ha inneliggende i ca 1 døgn og/eller til den ramler ut selv. Fikk lov å reise hjem med denne og komme tilbake dagen etter.
Ingen rier,kun murringer. Ble undersøkt, og veien videre ble da to runder med modningskapsler som ble satt inn vaginalt. (4 timer mellom hver dose) Fortsatt ingen rier. Vannet ble så tatt, fortsatt ingen rier. Ble satt på drypp og fødselen var i gang. Fødte 9 timer etter dryppstart natt til onsdag.
Dryppriene er nok mer mekaniske og kunstige, og kan nok oppleves som noe mer intens for mange. Valgte å få epidural og alt gikk veldig fint, hadde en flott første fødsel til tross for at det ble en noe lang prossess før jeg faktisk var i fødsel (fra søndag morgen-tirsdag ettermiddag)
Med barn nr 2. fikk jeg egne rier etter ballong i 1 døgn og alt gikk raskere og uten smertelindring. Så, det er vel det som er det mest utfordrende ned igangsetting,at man ikke kan vite på forhånd hvor lang tid det tar før man faktisk er i fødsel.
Men, jeg kan i alle fall med hånda på hjertet si at jeg har hatt 2 gode opplevelser med igangsatt fødsel. Både den med «full pakke» som førstegangs og fødsel nr 2.
Jeg blir igangsatt nå på mandag selv
Ønsker deg masse lykke til! Snart har du babyen din