Igangsatt fødsel

Minime88

Glad i forumet
Septembermødre <3
Har noen av dere blitt satt igang? Hvordan ble dere satt igang? Og tok det lang tid før barnet var født? Settes igang om 3 dager og har aldri vært gjennom det før..

Jeg ble satt i gang et døgn etter vannet mitt gikk pga misfarget fostervann og riene mine ikke var effektive (fikk ingen åpning). Ble satt i gang med drypp. Endte til slutt med akutt ks pga lille ikke skrudde seg ned i bekkenet og hjertelyden ble dårligere (han tålte ikke at de skrudde opp dryppet etter jeg fikk epidural for å få mer fortgang), så vet ikke hvor lang tid det ville tatt. Tok vel rundt 12-13 timer fra dryppet ble satt i gang til KS ble bestemt. Da hadde jeg 6 cm åpning..

Fikk ballong , det fungerte ikke ..så fikk piller.. Fikk en ..gikk tre runder rundt sykehuset et par timer etterpå... Pang, hun ute to timer etterpå

Ble satt igang pga SF med tabletter. Fikk tablett 1 kl 11 lørdags formiddag, nr 2 kl 17. Så gikk vannet ca kl 23 så var hun ute 06.37. Veldig intens fødsel med non - stop rier igrunn. Håper jeg slipper det neste gang. Var 37 uker og moden før igangsettelse.

Jeg ble igangsatt 3-4 dager over termin sist gang. Fikk slik pille satt inn i skjeden ved midnatt med beskjed om at om jeg var heldig ville det begynne å skje noe neste morgen og at tabletten kunne gi litt maserier, så om de ble for ille til at jeg fikk sove, fikk jeg ringe på og få noe smertestillende. Rundt i 2 tiden ble jeg dårlig i magen og kjente på at jeg hadde en del maserier, ingen "topper" slik jeg var blitt fortalt at rier hadde og ikke regelmessig heller (egentlig mer hele tiden). Sprang til og fra do ei stund. I 4-tiden konkluderte jeg med at jeg ikke hadde sjanse om å få sove med de smertene og ringte for å få smertestillende. Da hadde jeg 4 cm åpning og det bar inn på fødestua. Riene kom i ett, jeg hadde null pause mellom dem og det var rimelig intenst. I halv 6-tiden fikk jeg beskjed fra jordmor om at dette gikk vel fort, så hun ville bestille epidural. Jeg protesterte ikke. Etter at epiduralen var satt fikk jeg litt pause mellom riene og klarte å få i meg litt drikke, men kjente fremdeles riene veldig godt. Litt før 7 hadde jeg full åpning, fikk beskjed om at jeg godt kunne presse, men at jeg ikke fikk heiagjeng før vaktskiftet var over. Pressa vel i ca 45 minutter (fikk drypp for å forsterke de siste 4-5 veene da junior sin puls begynte å gå litt ned under ri.) før jeg fikk gutten min opp på brystet!

Ble satt i gang når jeg var 34+6 pga SF.

Kl 0800 modningspille
Kl 1200 modningspille
Kl 1600 stripping
Kl 1700 tok vannet
Kl 1900 ned på føden for epidural
Kl 2345 pressriene i gang
Kl 0030 ungen født

Torsdag klokken 12.00: ballongkateter
Fredag klokken 12: 1.modningspille
Klokken 17.30: 2. Modningspille
Klokken 18.30: riene startet
21.30: vannet gikk
07.45: lillegutt kom etter hele natta med rier :)

Jeg ble satt på tabletter mandag formiddag, utover mandagen, tirsdagen og formiddag onsdag fikk jeg tilsammen 8 tabletter, ble strippet og satt nåler på. Kl 14 onsdag ble jeg flytta på fødestua og de tok vannet, etter to timer og ingenting ble det rier på pose, og kl 20 onsdag kveld var han ute:)

Fikk ballong som datt ut igjen med en gang, så gikk det 54 timer med modningspiller og drypp før han kom med hastesnitt :p

Ble satt i gang i mai i fjor. Fikk satt inn ballong på morningen som falt ut på ettermiddagen. Skulle egentlig bli lagt inn for å ta vannet da, men fikk beskjed om å komme opp morningen etter pga sprengt fødestue. Hadde smårier om natten, og etter undersøkelse og klyster tok de vannet klokka 11 dagen etter.

pga igangsetting må en overvåkes med elektrode på hode til babyen, men bortsett fra det så var fødselen helt normal etter vannavgang. Vannet ble som sagt tatt 11, og lillemann ble født klokka 16.

Syns fødselen var helt grei. Ikke noe verre enn første fødsel som begynte naturlig. Jeg hadde gruet meg på forhånd, men gikk veldig fint :-)

Blei satt i gang 12 dager over termin. Fikk første pille kl.11 på dagen. Riene kom kl 20.00. Svake og greie. Plutselig når kl nærma seg halv 10 kom de kjappt. De sjekka meg 4 cm, men det gikk fort. Sprang med senga gjennom gangene fra obsposten og inn på føden. 8 min etter målingen var gjort på 4cm åpning hadde eg han i armene mine :) beste fødselen! :) fødte aleine med jordmor da bf og mamma ikke rakk frem i tide. :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ble satt igang 2 uker før tiden pga stort barn (sv.diabetes) Fikk første modningspille kl 07.00
Andre modningspille kl 10.00
De tok vannet kl 12.00 og da fikk jeg intense og vonde rier uten pause.
Fikk epidural i 14.00 tiden tror jeg..
Fikk pressrier på 7 cm åpning, det var ikke noe godt altså!
Pressa i 2,5 time før gutten ble tatt med vakuum. Han satt fast med skulderen også, så det ble skikkelig intenst inne på fødestua. Men alt gikk bra.

Merkelig nok så ønsker jeg å bli satt i gang denne gangen også.. Vet ikke hvorfor..

11.30: Første modningspille
17.30: Andre modningspille
Ca. 22: riene begynte, svake, men berre 2 min mellom frå starten
Ca 00.45: 3 cm opning, eg blir flytta frå obs-posten og til føden, eg er i fødsel!

Deretter gjekk det slag i slag, dei tok vatnet for å sette ein elektrode på hovudet til babyen, eg gaulte etter epidural (dei seier jo at førstegangs brukar i snitt 12 t i aktiv fødsel, og eg klarte ikkje tanken på maaaange timar til med sånne smerter), dei sa det var ikkje tid, men gav meg ei sprøyte som ikkje gav lindring, eg måtte trykke og fekk beskjed om å holde igjen, hadde ikkje sjans så eg trykka likevel og vips var guten ute klokka 02.07, ca 1 time og 20 min etter at dei gjorde meg klar til å flytte frå obs-posten.

Eg revna ein del, og dei brukte eit par timar på å lappe meg saman igjen, til tross for at det ikkje var nokon alvorlege rifter. Berre vanskeleg å sy. Det var definitivt det verste med fødselen.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Først prøvde dem og ta vannet, fikk ikke rier av det. Så fikk jeg drypp en liten stund etter, og nøyaktig 1time og 50minutter etter var han ute:)

Kl0400 gikk vannet. Hadde ingen rier og dermed ingen åpning. Sykehuset ba meg bevege meg i håp om at riene startet. Så jeg brukte hele tiden (fra0600-1900) på å gå opp og ned trapper på sykehuset uten hell. Så ble jeg satt i gang med drypp og litt etter ble epiduralen også satt på plass, dette var rundt kl1930 og ungen var ute kl 22h15. Beste fødselen jeg har hatt:)

Ønsker deg masse lykke til;)

Ballongkateter satt inn 10.00. Falt ut ca 22. Vannet ble tatt 22.30
Regnet aktiv fødsel fra klokka 03.30 og litt før klokka 5 var lillesøster ute.
Ingen drypp, medisin eller lignende, kun ballong for å skape åpning slik at vannet kunne tas.
Intenst, kjapt og veldig fint å bli ferdig :)

Lykke til!

Jeg ble satt igang med førstemann 10 dager over termin:)
Fikk første pille kl 16...riene startet ved midnatt, og gutten var ute kl 09.26:D

Ja, med modningspille oralt. Tok 4.5t fra jeg tok pille til ungen var født. En drømmefødsel uten smetertelindring!

Back
Topp