Igangsatt fødsel - erfaringer?

Lolitaa

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
♡Julekulene 2021♡
❤Januarlykke 2022❤
Dere som har barn fra før av, som måtte settes igang - hvordan opplevde dere dette? Hører bare masse negativt om det, så hååper noen har en liten solskinnshistorie :D
 
Her var det bare positivt:) ble satt i gang pga langvarig vannavgang. Ble innlagt kvelden før fødselen og fikk tabletter for å modnes. Kom ikke i aktiv fødsel før de satte drypp men da poppet ungen rett ut!:)
 
Ble satt i gang 12 dager på overtid og hadde en drømmefødsel.
Gikk veldig fort, 2t og 45 min. Var helt umoden før de satte i gang og hadde prøvd å bli strippet.
 
Kom inn dagen før (17desember)med 3cm åpning og ble sendt hjem.
Ett døgn etter ble riene tunge og lange så reiste tilbake til klinikken (på motorsykkel med sidevogn) kl 1:30 og åpning var forsatt 3cm.
Timene gikk og jeg gikk tur på stranden og hørte på bølgebrus mellom slagene med måneskinn og 25°C. Det ble 4cm...6 cm ... og 8 cm, men så stoppet det opp. Kl 7:35 sa legen. Jeg spanderer for nå er jeg trøtt og vil bli ferdig (les sove) og opp kom dryppet også sprøytet de inn oxsyl???? Eller hva nå det het inn i drypp posen. 8:14 kom lillejenten til verden..... helt blå og idet du hører skriket hennes ser vi hvordan den rosa fargen sprer seg fra ansiktet og utover i kroppen. Fantastisk.

Sånn ble jeg satt igang da det stoppet opp.
PS! 25°c i desember sier seg selv at det ikke var her på berget
 
Ble satt i gang en uke før tiden med to cm åpning. Tok tre dager med piller før vannet gikk og fødselen var over på fem timer. Kjempeflott fødsel og jeg har ingen vonde erfaringer å dele :) det er nok veldig individuelt om det er positivt eller negativt å bli satt i gang :) du vet ikke hvordan det vil være for deg før du er oppe i det :) lykke til!
 
Sniker fra oktober, har blitt satt igang 2 ganger, snart 3 og synes det har vært fine opplevelser :-) tatt ca 8 timer med begge to selv om det var noe før termin :)
 
Blitt satt i gang to ganger på morgen.Født på kvelden :-) Uten komplikasjoner.
Første gang var jeg umoden så fikk satt inn ballong på ettermiddagen ni dager på overtid.Liten effekt så fikk drypp om morgen når jeg kom..
Andre gang hsdde jeg 3 cm åpning,og var moden så fikk en tablett å den funka en time etterpå
 
Vannet mitt gikk søndag, men kroppen satte ikke i gang ordentlig av seg selv så ble satt i gang med drypp tirsdag.
Skal helt ærlig innrømme at det var helt forferdelig! Mye hardere for kroppen enn hva det hadde trengt å være, og både jeg og livmora mi ble så utslitt at babyen tilslutt måtte bli tatt med sugekopp..
 
Ble satt i gang 14 dager før tiden med 2 mann, det var en fantastisk fin fødsel :) Di tok vannet og det var over på 4 timer :)
 
Ble satt i gang kl 10. Og ute var prinsen kl 12 50. Helt uten komplikasjoner.
 
Tja, ikke så positivt her, dessverre. Det tok lang tid før noe skjedde og siste gangen endte det med hastesnitt.

Men jeg kan tenke meg at det er en mer positiv opplevelse når man i utgangspunktet er moden.
 
Premissene for fødselen endrer seg når man blir satt i gang. Jeg vet ikke om det er slik for alle, men jeg ble i alle fall koblet til ctg og det ble satt en elektrode på hodet til babyen. Lite bevegelsesfrihet, altså. Men: overvåkningen gjør at man ikke behøver å bekymre seg for hvordan babyen takler fødselen. Det opplevde jeg som beroligende.
 
Premissene for fødselen endrer seg når man blir satt i gang. Jeg vet ikke om det er slik for alle, men jeg ble i alle fall koblet til ctg og det ble satt en elektrode på hodet til babyen. Lite bevegelsesfrihet, altså. Men: overvåkningen gjør at man ikke behøver å bekymre seg for hvordan babyen takler fødselen. Det opplevde jeg som beroligende.


Ble også det begge ganger,føler som du at det var betrygende:-)
 
Premissene for fødselen endrer seg når man blir satt i gang. Jeg vet ikke om det er slik for alle, men jeg ble i alle fall koblet til ctg og det ble satt en elektrode på hodet til babyen. Lite bevegelsesfrihet, altså. Men: overvåkningen gjør at man ikke behøver å bekymre seg for hvordan babyen takler fødselen. Det opplevde jeg som beroligende.

Det ble jeg også!
Fødte liggende uten å revne eller få rift.
 
Fødte og liggende med elektrode på hodet og ctg, etter at vi gikk over på drypp da. :) men håper de har litt mulighet for bevegelse, kan sikkert gå en tur uten ctgen feks?
 
Ble satt i gang med ballong, ballongen datt ut 6 timer etterpå, og to timer etter den datt ut, var jenta født. kjempefin fødsel, var alene på et rom med mannen. Ringte på da jeg syntes det begynte å bli ganske vondt, og ønsket en Paracet. Da var det 10 cm åpning og det bar til fødestuen fort. Rakk ikke noe Paracet, men fikk lystgass akkurat når jeg skulle presse henne ut. Fin fødsel, og jeg synes at mye er vondere en å føde. lykke til ❤️
 
Back
Topp