Igangsatt fødsel - erfaringer?

Momme

Elsker forumet
❤Januarlykke 2022❤
Junibollene 2023
Jeg er idag 9 dager på overtid, og har fått time til igangsetting kl.17 imorgen. Jeg var på overtidskontroll igår, og hadde da 2 cm åpning etter 4 døgn med mye murringer, stikk og sammentrekninger. Har hatt mye blodig slim i disse dagene også. Ble strippet på sykehuset. Jeg har virkelig håpet på at fødselen skulle starte av seg selv, men jeg begynner å innse at det neppe vil skje før igangsettingen imorgen. Jeg har begynt å grue meg skikkelig til fødselen, og bekymrer meg veldig for eventuelle komplikasjoner. Har hørt at fødselen ofte er "hardere" når man blir satt igang.. Og at det er økt risiko for bruk av tang, vakuum og keisersnitt. Er det noen som vil dele sine erfaringer med igangsetting med meg?

Jeg ble i gangsatt med piller oralt 12 dager etter termin. Hadde en drømmefødsel, tok 2t og 45 min etter de tok vannet. Fødte uten smertestillende og synes ikke det var noe særlig vondt. Var som deg veldig nervøs i forkant og hadde lest alle mulige skrekkhistorier...

Sniker fra sep15! Siden du allerede er litt moden som det høres ut som vil jeg tro det går kjempefin med igangsettelse !

Jeg ble igangsatt 20 dager før termin med ballongkateter. Jeg hadde en fantastisk fødsel!
Brukte 6 timer, hadde en intens periode med rier uten pause ( Pga drypp), men jeg fikk epidural som var himmelen for meg da! Hadde veldig trykketrang og måtte holde igjen lenge før hun var kommet helt ned, det var fryktelig tungt.
Lille prinsessa vår kom etter 10 min i press! Kunne gjort det igjen på dagen!

Jeg er ikke redd for å bli satt i gang igjen!
Masse masse lykke til❤️det går nok kjempe bra, og er bare å glede seg !

Jeg ble i gangsatt med piller oralt 12 dager etter termin. Hadde en drømmefødsel, tok 2t og 45 min etter de tok vannet. Fødte uten smertestillende og synes ikke det var noe særlig vondt. Var som deg veldig nervøs i forkant og hadde lest alle mulige skrekkhistorier...
Tusen takk for svar :-) Veldig beroligende og godt å høre om positive erfaringer! Håper jeg også får en god opplevelse.

Siste fødselen min blei og sett i gang selv om vannet gjekk selv så fikk eg ikkje rier. Så eg fikk drypp. Men babyen låg så høyt i bekkenet at det skjedde ingen ting. Fikk bare rier. Hadde 2-3 cm åpning og var likt etter 5 timer med drypp. Så stoppa dei dryppe og starta gjenn etter noen timer. Hadde jm rota litt med stripping og løsna på ei hinne. Så når fødselen da starta med ny runde med drypp var det ca 3 timer med aktiv fødsel. Var mer intense rier med drypp en uten. Men tok ikkje så lang tid så klarte og holde ut med og bruke lystgass den siste timen. Var ganske intense rier. Men var ein heilt Ok fødsel. Det er min 3. Var i topp form etterpå. Og kunne selv gå inn på rommet. Ca 2 timer etter fødsel uten problem. Ingen rifter eller noe.

Sniker fra sep15! Siden du allerede er litt moden som det høres ut som vil jeg tro det går kjempefin med igangsettelse !

Jeg ble igangsatt 20 dager før termin med ballongkateter. Jeg hadde en fantastisk fødsel!
Brukte 6 timer, hadde en intens periode med rier uten pause ( Pga drypp), men jeg fikk epidural som var himmelen for meg da! Hadde veldig trykketrang og måtte holde igjen lenge før hun var kommet helt ned, det var fryktelig tungt.
Lille prinsessa vår kom etter 10 min i press! Kunne gjort det igjen på dagen!

Jeg er ikke redd for å bli satt i gang igjen!
Masse masse lykke til❤️det går nok kjempe bra, og er bare å glede seg !
Tusen takk for beroligende ord :-) Det føles som jeg blir 10 kg lettere når jeg hører at det går an å ha gode fødselsopplevelser også ved igangsetting!

Har KUN gode ting å si om igangsatt fødsel! Min første var naturlig... Utrolig langtrukken og var utslitt når pressriene kom. Totalt unødvendig å la noen gå 3døgn uten søvn og så mye uvelheter og det holdt på å gå gale siden hun hadde strengen rundt hodet og jeg var utslitt og fikk ikke nokk krefter til å presse henne ut.
Nr 2, gikk vannet men ingen tegn til rier. Jeg kom inn dagen etter og fikk modningstabeletter, oversiktlig å greit. Dagen etter var hun ute. Fødselen var en 10'er! :)
Håper på noe av det samme denne gangen, for da er det ingenting å frykte! :)
Lykke til :)

Jeg ble satt igang for 2,5 uke siden. Var en lang prosess. Holdt på å 1,5 døgn. Men mye pga hvordan babyen lå. Så den ville ha vært omtrent like lang hvis den hadde startet selv også mente de på føden. Tror i gangsatte fødsler er like varierende som fødsler som starter selv. Og blir man satt i gang får man jo ekstra overvåkning under fødselen så de kan sette inn tiltak når nødvendig:)

Jeg vil gjerne bli igangsatt denne gangen, siden det jeg har så god erfaring fra det ;)

Fikk heller ingen rifter og var i super form rett etter på.

Jeg synes det var stor forskjell på den "naturlige" starten og igangsettelse. Jeg foretrekker uten tvil å bli igangsatt, hadde mye mer kontroll og fikk slappet av underveis (epiduralen funket perfekt, fikk sove før pressingen).
Men det er nok ulikt for alle. Prøv å ikke bekymre deg og jobb med kroppen når det først starter. Masse lykke til! :)

Har blitt satt i gang to av tre ganger. Det har gått veldig fint, begge to kom lett ut, og siste nå slapp jeg til og med å sy. Første gangen var vondere enn den siste, enda metoden de brukte var ganske lik. Med førstemann revnet jeg ganske mye, men det hadde ikke noe med igangsettingen å gjøre egentlig. Med siste som kom nå revnet jeg ikke, og det ble min minst vonde og fineste fødsel. Hadde gode pauser hele veien og gradvis oppbygging av riene.

Den fødselen som startet spontant var en styrtfødsel på litt over en time med stormrier fra første til siste ri. Utrolig intens, så det finnes ingen fasit.

Hvis du settes i gang med ballongkateter og modningstabletter er det lurt å ha i bakhodet at det kan ta tid. Jeg fikk tabletter i 3 dager denne gangen.

Jeg ble satt i gang, var ganske moden (2cm åpning og flatet livmor), så det holdt med en modningspille vaginalt. 6 timer etter pillen var satt så begynte riene. Fikk epidural når jeg hadde 4-5 cm åpning (2 timer etter riene starta), den funka perfekt og jeg sov i 2 timer. Når jeg våkna var det full åpning, vannet gikk og etter en time begynte pressriene og mini var ute etter 15 min med pressing. Dette var min første fødsel, så jeg har ingenting å sammenligne med, men hadde en positiv opplevelse :)

Har hatt to fødsler som starta spontant, og siste nå ble satt i gang. ( de tok vannet, og riene kom spontant like etter) Alle tre har gått fort, og vært ganske like egentlig. Første: tok 3 timer fra første ri til hun var ute. Brukte badekar og lystgass, men født i fødeseng ( den hardeste av alle fødslene) andre: en time med rier etter spontan vannavgang, brukte lystgass og fødte i vann.(minst vonde) tredje: ble satt i gang 12 dager før termin, og mini kom på 1,5 time fra riene starta, i badekar på en lang pressri. Intenst, men overkommelig. Brukte ingen smertelindring utenom badekar...

Sa de hvor mye mer de klarte åpne til?

Sist fødsel var jeg på overtidskontroll 8. dag på overtid. De strippet meg fra 3 til 5cm åpning.
Jeg fikk time til igangsetting dag 10.
Men dagen etter strippingen startet det av seg selv. Har hørt flere hvor fødselen har startet dagen etter stripping...
Lykke til!!

Tusen takk for at dere ville dele erfaringene deres med meg alle sammen! :-) Kjenner at jeg ikke gruer meg like mye nå, og det er godt. Alle fødseler er vel mer eller mindre ulike - igangsatt eller ei - men jeg må likevel si at det er betryggende å høre at så mange av dere har hatt gode/overkommelige opplevelser. Nå skal jeg sørge for å få mest mulig hvile før det braker løs imorgen. Skal virkelig bli herlig å komme i mål :-)

Sa de hvor mye mer de klarte åpne til?

Sist fødsel var jeg på overtidskontroll 8. dag på overtid. De strippet meg fra 3 til 5cm åpning.
Jeg fikk time til igangsetting dag 10.
Men dagen etter strippingen startet det av seg selv. Har hørt flere hvor fødselen har startet dagen etter stripping...
Lykke til!!
Legen sa ikke noe om hvor mye hun fikk tøyd. Sa bare at det var 2 cm åpning før strippingen.. Jeg har slimet og blødd endel etter strippingen, men riene lar vente på seg foreløpig. Tipper de ikke begynner før igangsettingen imorgen, MEN, man skal aldri si aldri :) Ennå et døgn igjen!

Back
Topp