Idoform vs imodium/imodium comp

Senator Malin

Elsker forumet
I samråd med lege skal jeg prøve disse nå..sliter med irritabel tarm. Men jeg blir så hard i magen av idoform at jeg driter blod jo. Er imodium samme? Har gått på idoform i en uke og merker stoooor forbedring (har ikke vondt etter hvert måltid) Noen andre med erfaringer kanskje? (sorry for ingen avsnitt,bruker iPad)

Jeg har ikke prøvd selv, men har ei venninne som har utrolig treg mage, og blir ofte hard i magen og sliter med å få av seg. Hun har prøvd begge, og sier at det eneste som funker for henne er idoform.

Imodium skal man stoppe diare med da.. mens idoform er melkesyre som kan hjelpe magen.

LinnChristine skrev:
Imodium skal man stoppe diare med da.. mens idoform er melkesyre som kan hjelpe magen.

. Ja men det er det jeg har 12 ganger om dagen og da...:P

Ja, så at jeg leste litt feil  blind sa du?? hehe
Men da er vel strengt talt compen best, for skal d ikke være noe ekstra med den da?

På helsekostbutikken på Solsiden har de noe som heter Probiotika. (brun flaske med pulver)
Vi fikk anbefalt det da datteren vår slet over lengre tid med diare, og hun ble bra.

mellie_ skrev:
På helsekostbutikken på Solsiden har de noe som heter Probiotika. (brun flaske med pulver)
Vi fikk anbefalt det da datteren vår slet over lengre tid med diare, og hun ble bra.

. Dette er kronisk da..så jeg vet ikke helt om det er riktig å bruke for meg. Er jo noe i tarmen som ikke fungerer som det skal.. Og ikke gjort de siste 15 årene

Imodium er visstnok et antidiarroikum, mens idoform er melkesyrebakterier som visstnok skal holde balanse i tarmen.
Så idoformen er på en måte for å holde det stabilt, mens imodiumen bare funker mot diare, ikke obstipasjon.

Tøsefaen skrev:
Imodium er visstnok et antidiarroikum, mens idoform er melkesyrebakterier som visstnok skal holde balanse i tarmen.
Så idoformen er på en måte for å holde det stabilt, mens imodiumen bare funker mot diare, ikke obstipasjon.

okei.. Kanskje jeg skal unngå å ta idoform hver dag da kanskje? Siden jeg blir så hard i magen.. Hver 2.dag?

Jeg aner virkelig ikke, men jeg ville iallefall prøvd å halvere dosen.
Dette er jo noe du kan prøve deg litt fram med, er ikke livsfarlig hvis du prøver og feiler litt.

Dersom du blir for hard i magen med Idoform, bør du nok ikke bruke Immodium, siden den SKAL gjøre deg "hard" i magen.

Idoform ER et probiotika - det finnes mange forskjellige, basert på ulike typer "snille"  bakterier som skal hjelpe til med å balansere bakteriefloraen i mage/tarm, og på ulike konsentrasjoner.
Prøv deg gjerne frem med ulike - en IBS-side sa at man kunne teste ut en type i fire uker, og om man ikke så effekt kunne man teste ut en annen type.

Dersom du har gått fra løs til hard mage høres det jo ut som om den fungerer for deg, nå må du bare finne ut passe dosering. :)
Ville nok startet med å halvere dosen først, fremfor å ta annenhver dag.

Lykke til!

Back
Topp