idiotisk?! eller...?!?!

lelo

Glad i forumet
Jeg har snakket med en dame som er veldig inneforstått med kosthold og lignende! Hun er også barnesykepleier. Så sa jeg at vi skulle prøve ut en grøt som ikke er basert på kumelk. Da sa hun: "Ja, det bør dere!! Det er jo velkjent at babymager ikke er modne for kumelk før de er ett år, så det er helt idiotisk at de baserer mme og grøt på det! De gjør det fordi det er billigst og for å tjene penger...!"
Altså, jeg vet jo at de fleste tåler det, og relativt godt også.. M tåler det, men tror han reagerer litt på det allikevel! Er jo veldig mange som blir ekstremt harde i magen av både grøt og mme, så kanskje er det noe i det?!
Blir spennende å se om vi slipper maltextrakt nå (og at han våkner og propper på natta) da, vi som har vært avhengig av det siden han begynte med tillegg med mme...!

ORIGINAL: ehterg

Ja det er jo egentlig merkelig, har ikke tenkt å det før...

håper det hjelper gutten din da, blir spennende å høre[;)]
Vi har slutta med malt, får heller sviskemos. Har dere prøvd det?

Lykke til med den nye grøten[:)]

Ja, syns det er dumt egentlig, uansett jeg! Hvorfor kumelk, når det ikke er bra!? selv om mange klarer det liksom?!
Han får sviskesaft og sviskemos og malt[:D] hehe! Har ikke særlig effekt av bare sviskene egentlig..[:)] men han syns det er sååååå godt, særlig sviskesafta! hehe! drikker 200ml av den på styrten[8|]

Overrasker meg ikke at hun sier det. Det er jo delte meninger om temaet og andre HS sier det er greit igjen... kan hende det er billigere, det vet jeg ikke. Men man bør jo se det an på babyen om h*n tåler kumelk eller ikke. her går det veldig bra, og som ehterg sier, så bruker ikke vi heller malt lenger etter vi begynte med sviskemos!

Håpe den nye grøten får orden på magen! [:)]
Selv bruker vi svisker i grøten også vi, så det kan jo være noe å teste ut!

Lykke til [:)]

ORIGINAL: Tirnanog

Overrasker meg ikke at hun sier det. Det er jo delte meninger om temaet og andre HS sier det er greit igjen... kan hende det er billigere, det vet jeg ikke. Men man bør jo se det an på babyen om h*n tåler kumelk eller ikke. her går det veldig bra, og som ehterg sier, så bruker ikke vi heller malt lenger etter vi begynte med sviskemos!

Ja, for han er ikke allergisk liksom. Og det er det jo bare de færreste som er også. Men magen hans er følsom på dette (tror jeg da[:-]).
Poenget mitt er jo at i følge henne og meg, så skal man ikke trenge å bruke avførende "midler" på de små til vanlig, for da er det noe der som magene ikke er klare for! Om det er svisker eller malt eller hva man bruker er jo for så vidt det samme..[:)] Greit nok i overgangs og tilvenningsperioder liksom, men er alt som det skal, så skal det vel ikke være nødvendig til vanlig? hmm...
ja, takk, gleder oss til å se utover i uka[:D]

ORIGINAL: lelo

Ja, for han er ikke allergisk liksom. Og det er det jo bare de færreste som er også. Men magen hans er følsom på dette (tror jeg da[:-]).
Poenget mitt er jo at i følge henne og meg, så skal man ikke trenge å bruke avførende "midler" på de små til vanlig, for da er det noe der som magene ikke er klare for! Om det er svisker eller malt eller hva man bruker er jo for så vidt det samme..[:)] Greit nok i overgangs og tilvenningsperioder liksom, men er alt som det skal, så skal det vel ikke være nødvendig til vanlig? hmm...

Aha... det var slik du mente det [:)]
Nei, det er jeg veldig enig i. Men om jeg hadde kuttet ut sviskene tror jeg at magen hennes hadde vært fin fortsatt, men det er jo ikke slik med alle. Det kan jo hende det faktisk ER kumelk han reagerer på, og om den nye grøten uten kumelk i gjør susen er jo det kjempe flott!

Hvor mye dyrere er den kontra vanlig grøt?

ORIGINAL: lelo

Aha... det var slik du mente det [:)]
Nei, det er jeg veldig enig i. Men om jeg hadde kuttet ut sviskene tror jeg at magen hennes hadde vært fin fortsatt, men det er jo ikke slik med alle. Det kan jo hende det faktisk ER kumelk han reagerer på, og om den nye grøten uten kumelk i gjør susen er jo det kjempe flott!

Hvor mye dyrere er den kontra vanlig grøt?

Ja, ikke sant?
Nei, vi prøvde å slutte med malt en gang etter at han begynte med grøt, og da gikk det tre dager med magevondt, en time med pressing med hjelp fra mamman for å få ut noen hagleskudd av noen harde bæsjer![:-]
Ja, håper det virker[:D][:)]
Aner ikke hvor mye dyrere, mannen som kjøpte[:-][8|]

kumelk kan visst også forstyrre jernopptaket.. http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/babymat-er-ikke-i-traad-med-anbefalingene-3199359.html

ORIGINAL: hirly

kumelk kan visst også forstyrre jernopptaket.. http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/babymat-er-ikke-i-traad-med-anbefalingene-3199359.html

Ja, så HVORFOR blir dette da brukt i barnemat, til små umodne kumelkmager?! hmm...

Det er merkelig ja.. men jeg leste et sted (som jeg selvsagt ikke finner igjen) at mme og grøt er en ting, kumelken er noe annet der enn i yoghurt og ren melk.. ødelegger ikke opptaket av jern på den måten (de anbefaler jo mme som drikke i stedet for kumelk etterhvert... )
Men det er vel ulike meninger om slikt! [:)] Her funker magen til Matti bra med litt sviskemos innimellom, og litt rapsolje. Malt får han bare vondt i magen av.

Leste også her på BV en gang at Nestle svarte ei som lurte på det med yoghurt at de produktene var tilsatt ekstra med jern så det ikke skulle ha noe å si.. eller noe i den duren

ORIGINAL: Molly80

Det er merkelig ja.. men jeg leste et sted (som jeg selvsagt ikke finner igjen) at mme og grøt er en ting, kumelken er noe annet der enn i yoghurt og ren melk.. ødelegger ikke opptaket av jern på den måten (de anbefaler jo mme som drikke i stedet for kumelk etterhvert... )
Men det er vel ulike meninger om slikt! [:)] Her funker magen til Matti bra med litt sviskemos innimellom, og litt rapsolje. Malt får han bare vondt i magen av.

Leste også her på BV en gang at Nestle svarte ei som lurte på det med yoghurt at de produktene var tilsatt ekstra med jern så det ikke skulle ha noe å si.. eller noe i den duren

Ja, det er helt klart noe annet, ellers hadde vel alle småtroll reagert! Men mange reagerer jo på den behandlete kumelke i mme og grøt... for spm mitt er også, skal det være nødvendig med svisker og olje for at de skal kunne bæsje?!
Nei, gleder meg til en uke med denne grøten, og se om det har noen effekt[:)]

Ja, det er helt klart noe annet, ellers hadde vel alle småtroll reagert! Men mange reagerer jo på den behandlete kumelke i mme og grøt... for spm mitt er også, skal det være nødvendig med svisker og olje for at de skal kunne bæsje?!
Nei, gleder meg til en uke med denne grøten, og se om det har noen effekt

Hehe, så mye styr du har laga da[:D][:D][:D] Men det er jo sant som du sier. Rart at babyer trenger både svisker, malt og Gud vet hva for at magene dems skal fungere. Mora mi bare ristet på hodet for før var det ikke slikt. Men før fikk jo ikke babyer grøt i pakka heller. Eller mat i glass. Så da må jo det være noe med maten de får nå og at magene til de små ikke helt tåler det...hmhmhm...

ORIGINAL: cucurs

Nei, gleder meg til en uke med denne grøten, og se om det har noen effekt

Hehe, så mye styr du har laga da[:D][:D][:D] Men det er jo sant som du sier. Rart at babyer trenger både svisker, malt og Gud vet hva for at magene dems skal fungere. Mora mi bare ristet på hodet for før var det ikke slikt. Men før fikk jo ikke babyer grøt i pakka heller. Eller mat i glass. Så da må jo det være noe med maten de får nå og at magene til de små ikke helt tåler det...hmhmhm...

Jeg trenger å bruke hjernen min på noe annet enn trøsting og kosing nå..[:-] heheh!

Jeg trenger å bruke hjernen min på noe annet enn trøsting og kosing nå.. heheh!

Haha, ser sånn ut. Men snille deg...du skulle jo være i seng nå khmkhmkhm...
Jeg og egentlig...Men ser på ungkaren[&:]

Back
Topp