• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Idiot med høy IQ?

Leelu

Elsker forumet
I følge din oppfatning, er det mulig å være en idiot selv om man har høy IQ, eller er høyt utdannet? Eller er idiot et ord du forbeholder mennesker du mener er dumme, som i med lav IQ?

Jeg personlig kan bruke "idiot" uavhengig av "faktisk" intelligens, men bruker det ofte som en karakteristikk når jeg mener personen likevel opptrer som en person med lav intelligens så ordet idiot og intelligens henger likevel sammen for meg.

Nå bruker jeg aldri ordet idiot, men selv smarte folk kan utføre ganske så idiotiske handlinger.

Iq har ingenting med om en er idiot eller ikke har jeg funnet ut. Viser gjerne arroganse i samme slengen idioten med høy iq, imens de med lav gjerne viser idiotien i å snakke om ting en ikke vet noe om men det kan være meg da som har den oppfatningen :P

IQ er for meg ganske irrelevant i forhold til hva jeg mener om folk, og folk med høy IQ kan naturligvis gjøre dumme ting som alle andre.
Jeg kjenner folk som antagelig skårer skyhøyt på iq-tester og som også har veldig lang utdanning, men som allikevel har store mangler når det kommer til sosial intelligens.

No vert det jo sagt at f.eks Einstein truleg hadde asperger syndrom. Supersmart, ja. Men med den diagnosen fungerte han truleg dårleg sosialt og gjorde sikkert nok "feil" sosialt til å bli kalt idiot.

Eg brukar ikkje ordet idiot som beskrivelse av eit menneske med lav iq, men kan kalle nokon som gjer noko usedvanleg tåpeleg i ein situasjon idiot (eks. gjer noko farleg i trafikken).

Idioter er for meg selvvalgt uvitende, fordomsfulle og uforholdsmessig arrogante mennesker som dessuten avslører disse karakterbristene på de mest håpløse tidspunkt. Det handler om valg de tar, og IQ sier lite om den saken.

Kirurgar er idiotar :p det er ein grunn til at dei kun opererer innenfor menneskehuda, for alt anna er dei faktisk ikkje istand til ;) ifølge sj.pleier på kirurgavdelinga er dei faktisk så idioter at etter ein samtale med pas.(før inngrep) kan pasienten sitte gråtende igjen og gruer seg meir enn dei gjorde før samtalen :p

Det er jo et ordtak som sier: "Det er ikke langt unna mellom idot og geni..."
Og det er jo stor forskjell på å ha høy IQ og/ EQ.

Kjenner ei godt voksen dame som utdannet seg til kjernefysiker, hun var en av noen få kvinner som kom med i det studiet. IQ hennes er det absolutt ikke noe å si på, men hun er i dag uføretrygdet for det rett og slett "bikket" over for henne. Hun er ikke et menneske som mange klarer å være lenge sammen med og hun holder seg unna sosiale sammenkomster i familien o.l. Hun ar store psykiske problemer som gjør at hun for mange virker som en "idiot". Utrolig trist at et menneske som hadde alle muligheter foran seg i fht utdannelse og karriere ikke får brukt sine ressurser. 

Man kan gjøre utrolig mye dumt selv om man har høy IQ.
Og man kan gjøre utrolig mange smarte valg selv om man har lav IQ.

Ser det er mange som nevner EQ, altså sammenhengen mellom manglende sosiale ferdigheter og idioti. 

Zznoorkfrøken skrev:
Det er jo et ordtak som sier: "Det er ikke langt unna mellom idot og geni..."
Og det er jo stor forskjell på å ha høy IQ og/ EQ.

Kjenner ei godt voksen dame som utdannet seg til kjernefysiker, hun var en av noen få kvinner som kom med i det studiet. IQ hennes er det absolutt ikke noe å si på, men hun er i dag uføretrygdet for det rett og slett "bikket" over for henne. Hun er ikke et menneske som mange klarer å være lenge sammen med og hun holder seg unna sosiale sammenkomster i familien o.l. Hun ar store psykiske problemer som gjør at hun for mange virker som en "idiot". Utrolig trist at et menneske som hadde alle muligheter foran seg i fht utdannelse og karriere ikke får brukt sine ressurser. 

Så trist!

sorciere_ skrev:
Kirurgar er idiotar :p det er ein grunn til at dei kun opererer innenfor menneskehuda, for alt anna er dei faktisk ikkje istand til ;) ifølge sj.pleier på kirurgavdelinga er dei faktisk så idioter at etter ein samtale med pas.(før inngrep) kan pasienten sitte gråtende igjen og gruer seg meir enn dei gjorde før samtalen :p

Haha! Trenger ikke være kirurg heller for å få pasienter til å gråte, var en lege en gang på legevakten som sa til meg at jeg hadde leukumi (var 18 år da), satte meg på trappen utenfor legevakten og gråt. (Hører med til historien at jeg bare hadde en veldig hissig halsinfeksjon og ikke blodkreft.)

For med går idiot mer på oppførsel og væremåte enn intelligens. Kjenner flere smarte mennesker som oppfører seg som komplette idioter......

Kona til ET skrev:
For med går idiot mer på oppførsel og væremåte enn intelligens. Kjenner flere smarte mennesker som oppfører seg som komplette idioter......

Det er jeg enig i, at oppførselen "skaper" idioten.

Back
Topp