Ideell aldersforskjell på barna?

Jeg tenker 3 år mellom. Da er den eldste relativt selvstendig, men samtidig ha glede av hverandre i oppveksten.

Hva med tid på året?

Jeg var i utgangspunktet gravid med termin i mai før jeg mistet. Føler sep/okt ble en lang, mørk periode. Kunne godt tenke meg et vårbarn neste gang.
 
2-3 år, men planlegger ut ifra når vi selv er klar for et barn til :)
 
hmmm.. det her spørsmålet fins det jo ikke rett eller feil på, alt spørs på hva man selv synes...
Jeg har alltid følt at jeg ikke vill ha tette barn i hvert fall, og nå ble det 3 ,5 år mellom hvilket føles helt perfekt. Storebror hadde akkurat blitt bleiefri, klartey å kle seg selv, går å gå ifra en stund om man trenger og kunne hjelpe meg med ting som å hente smokken eller speksa foran lillesøster så hun ble rolig :)
samtidig skjøbber jeg de som mener å ta bleiebarna med en gang for å bli ferdig med de, og at barna har så mye mer ut av hverandre når de vokser opp når de er jevnalderligne. Dog føler jeg på det at jeg ikke skulle orke å "ha en baby når jeg får en baby" :) da drøyer jeg heller ut bleieårene ;)
 
Usikker på om den perfekte aldersforskjell finnes? Eg er 5 år yngre enn den yngste bror min, men vi hadde mykje glede av kvarandre (etter at eg var 5 iallefall). Her har vi nesten 3 år mellom storesøster og lillebror. Syns det er passe, då var storesøster bittelitt sjølvstendig medan eg gjekk gravid, også blir dei litt tette :)
 
Har barn med både stor, liten og "passe" aldersforskjell, og det eneste jeg har å si er at det er ulemper og fordeler med alt ;) Så en ideell aldersforskjell er for meg ikke-eksisterende[emoji85][emoji23]
 
Her ble det faktisk 8 år mellom storesøster og lillebror, å det fungerer utmerket :) Men jeg selv er størst i en søskenflokk der det er 2 år mellom meg og nr 2, 12 år m nr 3, 14 år m nr 4 og 18 år med nr 5 å alt det fungerer helt fantastisk også :) Så tror ikke det er noe "fasit" jeg ;)
 
2,5 år mellom her. Det føles perfekt for oss [emoji4]
 
Jeg tenker 3 år mellom. Da er den eldste relativt selvstendig, men samtidig ha glede av hverandre i oppveksten.

Hva med tid på året?

Jeg var i utgangspunktet gravid med termin i mai før jeg mistet. Føler sep/okt ble en lang, mørk periode. Kunne godt tenke meg et vårbarn neste gang.

Jeg har mars baby og oktober baby, om det blir attpåklatt vil jeg nok prøve å få en ny vårbaby!(selvfølgelig ikke alltid det går som man vil). Men min erfaring er at det var en fordel med lys og fint vær i den første babyperioden.
 
Jeg har mars baby og oktober baby, om det blir attpåklatt vil jeg nok prøve å få en ny vårbaby!(selvfølgelig ikke alltid det går som man vil). Men min erfaring er at det var en fordel med lys og fint vær i den første babyperioden.
det syns jeg og! en er født i oktober og en i februar.... det var mye styr med advent, jul og så dåp rette etter hverandre... pluss at man gikk mot mørkere tider i tiden for fødselsdepression ;) nei, mars-mai tenker jeg er ideelt :)
 
det syns jeg og! en er født i oktober og en i februar.... det var mye styr med advent, jul og så dåp rette etter hverandre... pluss at man gikk mot mørkere tider i tiden for fødselsdepression ;) nei, mars-mai tenker jeg er ideelt :)
men igjen, sån t får man jo ikke bestemme selv og jeg er veldig takknemlig for Emilie, selv om hun kom i oktober ;)
 
det syns jeg og! en er født i oktober og en i februar.... det var mye styr med advent, jul og så dåp rette etter hverandre... pluss at man gikk mot mørkere tider i tiden for fødselsdepression ;) nei, mars-mai tenker jeg er ideelt :)

Jeg har mars baby og oktober baby, om det blir attpåklatt vil jeg nok prøve å få en ny vårbaby!(selvfølgelig ikke alltid det går som man vil). Men min erfaring er at det var en fordel med lys og fint vær i den første babyperioden.
Storesøster er fødd i slutten av januar, syns det var ypperlig (untatt bhg då..), gjekk mot lysare tider, og fekk permisjon heile sommaren :)
 
Nesten 4 år mellom mine og er en bra aldersforskjell. Storesøster kan hjelpe til, er mer selvstendig og ikke så trassig lenger. Mine to er begge høst/vinterbarn.
 
Her er aldersforskjellen 4,5 år. De har utrolig mye glede av hverandre og god aldersforskjell for oss voksne, men dette vil jo også variere utifra personligheten til barna også, en i familien mener det er altfor stort aldersforskjell siden det har hvert tøft for dem med 4 år imellom. Så vil tro det er fordeler og ulemper med alt men personligheten som blir avgjørende for opplevelsen [emoji4]
 
Her er aldersforskjellen 4,5 år. De har utrolig mye glede av hverandre og god aldersforskjell for oss voksne, men dette vil jo også variere utifra personligheten til barna også, en i familien mener det er altfor stort aldersforskjell siden det har hvert tøft for dem med 4 år imellom. Så vil tro det er fordeler og ulemper med alt men personligheten som blir avgjørende for opplevelsen [emoji4]
Det jevner seg ut med alderen det, hvis personlighetene passer saman :)
 
Jeg tenker 3 år mellom. Da er den eldste relativt selvstendig, men samtidig ha glede av hverandre i oppveksten.

Hva med tid på året?

Jeg var i utgangspunktet gravid med termin i mai før jeg mistet. Føler sep/okt ble en lang, mørk periode. Kunne godt tenke meg et vårbarn neste gang.
Storesøster kom i mai og det passet perfekt [emoji173]️ men kanskje mest praktisk med første barnet også, kunne gå ut Kl 10 på kvelden fortsatt lyst og behagelig ute [emoji4] nå hadde jo vi ikke kunne gått ut sånn
 
Det jevner seg ut med alderen det, hvis personlighetene passer saman :)
Nettopp det, jeg og min bror har 2 år imellom oss og vi har aldri hvert spesielt til kompiser [emoji13]
Personligheten er viktigst tror jeg [emoji4]
 
Vi har 5 år i mellom, helt perfekt[emoji4] her hjelper storebror til å synes det er stas[emoji16] fint å kunne snakke med han og om hvorfor søster må ha mat da og da, hvorfor hun sover på dagen osv[emoji4]
 
Back
Topp