Jeg er ikke den som klager mest på NAV (har i grunn ikke hatt så altfor mye med de å gjøre), men idag var jeg der for å levere papirer fra fastlege og arbeidsgiver ang svangerskapspenger (disse skulle av en eller annen grunn leveres til NAV lokalt, ikke sendes sentralt). Alle papirer var korrekt fyllt ut, de skulle bare leveres. Jeg står der og venter evig lenge på tur, og kommer til skranken og følgende samtale finner sted:
Meg: "hei, jeg skal bare levere disse papirene ang svangerskapspenger. Her er dokumentasjon fra både lege og arbeidsgiver".
Mannen på NAV(ser spørrende på meg): "mener du foreldrepenger?"
Meg: "Nei, jeg mener svangerskapspenger."
Mannen på NAV (enda mer spørrende): "Åh, du mener engangsstønad!?"
Meg (så tydelig jeg bare kan): "Nei, jeg mener SVANGERSKAPSPENGER"
Mannen på NAV: "Eh, nå forstår jeg ikke hva du mener?"
Meg: "Svangerskapspenger. Jeg har skriv fra legen her, som arbeidsgiver har signert, og det står her (*viser til hvor det står på skjemaet*) at jeg skal levere det hos NAV lokalt.
Mannen på NAV: Det har jeg aldri hørt om. Jeg må høre med noen andre. (Han går så og henter damen som jobbet i den andre skranken)
Meg (til damen på NAV som nå er kommet bort): "Jeg skal bare levere disse papirene ang svangerskapspenger."
Damen på NAV: "Svangerskapspenger? Åh, du mener sånn i steden for sykemelding?"
Meg: "Ja, det kan det vel kanskje kalles. Både fastlegen og jordmor mente i hvert fall at det var riktig med svangerskapspenger her. Det står på skjemaet at de skal leveres her"
Damen på NAV: "Ja, da får vi vel bare ta de i mot".
Jeg har full forståelse for at de jpå NAV jobber med et tungvindt system, og at det absolutt ikke er de som jobber der som lager lovene og reglene de jobber etter osv, men et snev av anelse om hva man i det hele tatt snakker om hadde jeg nok forventet. Er jo ikke akkurat som om dette er ett helt nytt fenomen? Ironisk nok står det et stort oppslag i lokalavisa om nettopp svangerskapspenger i dag... Håper de på NAV får avisa!
Meg: "hei, jeg skal bare levere disse papirene ang svangerskapspenger. Her er dokumentasjon fra både lege og arbeidsgiver".
Mannen på NAV(ser spørrende på meg): "mener du foreldrepenger?"
Meg: "Nei, jeg mener svangerskapspenger."
Mannen på NAV (enda mer spørrende): "Åh, du mener engangsstønad!?"
Meg (så tydelig jeg bare kan): "Nei, jeg mener SVANGERSKAPSPENGER"
Mannen på NAV: "Eh, nå forstår jeg ikke hva du mener?"
Meg: "Svangerskapspenger. Jeg har skriv fra legen her, som arbeidsgiver har signert, og det står her (*viser til hvor det står på skjemaet*) at jeg skal levere det hos NAV lokalt.
Mannen på NAV: Det har jeg aldri hørt om. Jeg må høre med noen andre. (Han går så og henter damen som jobbet i den andre skranken)
Meg (til damen på NAV som nå er kommet bort): "Jeg skal bare levere disse papirene ang svangerskapspenger."
Damen på NAV: "Svangerskapspenger? Åh, du mener sånn i steden for sykemelding?"
Meg: "Ja, det kan det vel kanskje kalles. Både fastlegen og jordmor mente i hvert fall at det var riktig med svangerskapspenger her. Det står på skjemaet at de skal leveres her"
Damen på NAV: "Ja, da får vi vel bare ta de i mot".
Jeg har full forståelse for at de jpå NAV jobber med et tungvindt system, og at det absolutt ikke er de som jobber der som lager lovene og reglene de jobber etter osv, men et snev av anelse om hva man i det hele tatt snakker om hadde jeg nok forventet. Er jo ikke akkurat som om dette er ett helt nytt fenomen? Ironisk nok står det et stort oppslag i lokalavisa om nettopp svangerskapspenger i dag... Håper de på NAV får avisa!