ICSI

sandrapandra

Blir kjent med forumet
Hei! Vi skal i gang med ICSI-forsøk, og jeg har fått beskjed om å ringe når jeg får mensen. Er det noen som vet gangen derfra? Begynner jeg med behandling den syklusen da? Er det noe jeg bør ta hensyn til? Jeg venter mensen nå på søndag? Kan jeg drikke alkohol feks?

Hei!
Svaret kommer litt an på om du skal ha kort eller lang protokoll, for det er ganske forskjellig.

Jeg tenker du hadde fått beskjed om du skulle ha startet denne syklusen, men kan jo godt hende jeg tar feil. Jeg fikk hvertfall beskjed om å ringe inn ved hver mensen etter forsamtalen. Og som avocado skriver kommer det Ann på om du skal igang med kort eller lang protokoll. Men du får hvertfall ha masse lykke til:) fikk en ICSI gutt for 5 uker Siden selv:)

Det vet jeg ikke...jeg har ikke fått noe informasjon om det :/

Jeg kan jo si litt om begge da selv om jeg bare har prøvd lang selv...

Lang protokoll:
Du ringer inn mensen. Dette er CD1.
Du starter på nedregulerende nesespray på CD20
Du sprayer i ca 14 dager.
Du får en liten blødning.
Du starter på sprøyter og fortsetter med spray også, men nå i mindre dose..
De gjør en UL når du har gått 8-10 dager på sprøytene.
Er det fine eggposer der settes det opp tid for uttak. Er det ikke store nok poser fortsetter du litt til på sprøyter og spray.
Du setter en eggløsningssprøyte på et avtalt tidspunkt, 36 timer før uttak
Uttaket kommer og de henter egg, du får beroligende og smertelindrende.
Du begynner på progresteron
De legger egg til IVF/ICSI samme dag
Du blir oppringt dagen etter uttak for info om hvor mange egg som er befruktet og når de ønsker innsett
Du møter til innsett og får satt inn egg, samtidig får du vite mer om evt. restegg/frys/videre dyrking
De fryser og/eller dyrker eggene dine videre
Du får et formelt brev på evt. nedfrysning og antall med regler om bruk.
Du ruger og blir forhåpentligvis gravid :)

Kort protokoll:
Du starter med sprøyter denne dagen eller dagen etter.
Er det fine eggposer der settes det opp tid for uttak. Er det ikke store nok poser fortsetter du litt til på sprøyter.
Du blir oppringt dagen etter uttak for info om hvor mange egg som er befruktet og når de ønsker innsett
Du møter til innsett og får satt inn egg, samtidig får du vite mer om evt. restegg/frys/videre dyrking

Forskjellen ligger altså i nedregulering med nesespray ;)

Last edited:
Avokado hadde en god beskrivelse av hva som skjer :D vil tro du skal starte på medisiner denne perioden, og at du skal ha lang, slik at du får resepter til du skal begynne på syklusdag 20 :)

Jeg tenker du hadde fått beskjed om du skulle ha startet denne syklusen, men kan jo godt hende jeg tar feil. Jeg fikk hvertfall beskjed om å ringe inn ved hver mensen etter forsamtalen. Og som avocado skriver kommer det Ann på om du skal igang med kort eller lang protokoll. Men du får hvertfall ha masse lykke til:) fikk en ICSI gutt for 5 uker Siden selv:)
Jeg får vente og se :)

Gratulerer så mye med gutten! :) Måtte dere gjennom flere forsøk, eller holdt det med ett?

Jeg kan jo si litt om begge da selv om jeg bare har prøvd lang selv...

Lang protokoll:
Du starter på nedregulerende nesespray på CD20
Du sprayer i ca 14 dager.
Du får en liten blødning.
Du starter på sprøyter og fortsetter med spray også, men nå i mindre dose..
Er det fine eggposer der settes det opp tid for uttak. Er det ikke store nok poser fortsetter du litt til på sprøyter og spray.

Kort protokoll:
Du starter med sprøyter denne dagen eller dagen etter.
Er det fine eggposer der settes det opp tid for uttak. Er det ikke store nok poser fortsetter du litt til på sprøyter.

Forskjellen ligger altså i nedregulering med nesespray ;)
Oj! Tusen takk for veldig informativt svar! Der lærte jeg masse. :)

Jeg får vel vite når jeg ringer. De blodprøvene jeg har tatt skulle kanskje vise hva jeg trenger. Spennende!

Jeg får vente og se :)

Gratulerer så mye med gutten! :) Måtte dere gjennom flere forsøk, eller holdt det med ett?
Tusen takk:)
Her holdt det med et forsøk. Men må nok gjennom enda et for søsken forsøk da vi ikke fikk noen på frys. Så fortvil ikke om du bare får noen få bra nok egg. Det kan holde kjempe fint det og:)

Jeg ringte inn mensen og startet på medisiner dagen etter. Men da hadde jeg fått resepten på forhånd. Kort protokoll.
Mitt ISCI barn er nå to år gammelt og jeg er 12 uker på vei med ISCI barn nr 2 :)

Back
Topp