ICSI - er det i offentlig?

Pernillsen

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg er ny i gamet når det kommer til assistert. Vi vet må igjennom dette da mannen har dårlig/dna feil på sine svømmere.. har hørt litt på podcast ang dette og skjønt at icsi er nok det som er best for oss.. men det jeg lurer på da er icsi dekket av det offentlige? Og er det typ samme runden før som ivf? Tar gjerne imot alt av opplysninger ang icsi

Hei!
Jeg er ny i gamet når det kommer til assistert. Vi vet må igjennom dette da mannen har dårlig/dna feil på sine svømmere.. har hørt litt på podcast ang dette og skjønt at icsi er nok det som er best for oss.. men det jeg lurer på da er icsi dekket av det offentlige? Og er det typ samme runden før som ivf? Tar gjerne imot alt av opplysninger ang icsi
Hei! ICSI er akkurat det samme som IVF, bare at befruktningsmetoden er ulik. Vi tok en runde ivf før klinikken (offentlig) så at vi trengte icsi. Ble icsi på de neste tre uttakene våre uten spørsmål, dekket av det offentlige som "normalt" :happy:

Du som pasient vil nok ikke merke noe til det, eneste forskjellen er at laben velger ut en sædcelle heller enn at egget får "velge selv" blant en prøve. Jeg tror også at man kanskje har fasit på befruktning litt tidligere (noen timer spart kanskje) med icsi, siden det vanligvis tar litt lengre tid å la sædcelle er befrukte eggene naturlig.

I utlandet brukes det nesten utelukkende icsi. Jeg hørte en amerikansk podcast der de blant annet diskuterte at man land fortsatt bruker mye ivf og lurte på hvorfor ikke flere land, som blant annet Norge, hadde gått over til bare icsi. Det sies også at eggcellene blir sterkere av å bruke icsi, fordi skallet må repareres ved at nålen blir stukket gjennom. Men husker ikke hvor jeg leste dette, så har ingen kilder på det dessverre. Men ja, poenget mitt er, mange fordeler med icsi! Vi hadde også mannlig faktor og hadde 7 av 8 befruktet på første og 4 av 5 befruktet på det andre uttaket:-)

Back
Topp