Ibux?

*Stella*

Forumet er livet
Tar dere ibux med menssmerter, eller? Jeg vet jo at det i prinsippet skal virke bedre enn paracet... Men jeg er i tvil....

Her kom mensen i dag, og som vanlig er den vond den første dagen.

Jeg har av prinsipp ikke ibux i huset, men klarer meg med paracet. Men jeg vet at den først dagen er VOND selv med max dose paracet, og i dag skal jeg kjøre bil i mange timer (Jeg kjører, ikke sitte på)

Så da ga jeg opp, gikk på butikken og kjøpte ibux, men så leste jeg på felleskatalogen da, for å være sikker...

"Pasienter bør informeres om at preparatet kan gi svimmelhet og tretthet, særlig i starten av behandlingen. Dette gjør at reaksjonsevnen kan nedsettes, men preparatet antas ikke å påvirke evnen til å kjøre bil eller betjene maskiner. Kan redusere fertilitet hos kvinner og anbefales ikke til kvinner som forsøker å bli gravide."

Ok, så det skal ikke påvirke min even til å kjøre bil, men jeg prøver jo å bli gravid...

Min samboer sier jeg kan bruke den, bare i dag, også skal han spise resten av pakken.... virkningen av medisinen er jo ute av kroppen på kort tid, og det er jo bare i dag... Det er jo gjene langtidsbruk av NSAIDS som er problemet, ikke bare en dag.

Men, jeg blir nå usikker likevel....

Noen tanker?

gir ikke smertene seg med paracet så hadde jeg hivi innpå en ibux også... ibux og paracet er en topp blanding...

jeg tar vanligvis ikke ibux selv, men må jeg så må jeg... Jeg trur ikke det forringer muligheten for å bli gravid spes mye!!! Hvis du skal sitte i bil i noen timer i dag så er det værre å ha vondt... (syns nå jeg da)

Jeg hadde tatt ibux med god samvittighet!!!

Trist forresten at TR kom i dag da!!!

God tur!

Hei
Det er no jeg ikke tenker på om det er Ibux eller Paracet.Bare det er smertestillende,men du har lest at det står at di som prøver å bli gravide ikke burde ta så da skal jeg iverfall holde meg unna Ibux i perioden hvor jeg ikke har mensen.Men som du sier at det går fort ut av kroppen så jeg tror ikke du skal bekymre deg for om du bruker det bare i dag[:D]

Jeg skal sitte i bil, ja kjøre bil, i mange timer, en tur som ordinært tar 7-8 timer, med påsketrafikk og snø over fjellet regner jeg med minst ni...

Jg vet det ikke er bra for svangerskapsmulighetene, påvirker bl.a eggløsningen og et evt befruktets eggs sjangse til å feste seg, men jeg tror dette i hovedsak gjelder langvarig bruk, og bruk i den aktuelle tiden, ikke bare EN dag, den første dagen i syklusen, 2-3 uker unna eggllsning og festing...

Men dette er noe jeg tenker en del på, fordi jeg slett ikke ser bort fra at min mors over tre år lange prøvetid før hun endelig fikk meg kanskje ikke er helt uavhengig av det faktum at hun gikk fast på NSAIDs

Hun gikk på slike medisiner fast, og også gjennom svangerskapet. Ingen fortalte henne at det slett ikke erbra, og aldri skal tas i det siste trimester, hun gikk rett og slett på abortfremkallende n\medisiner, i alle fall da hun gikk med min bror, som hun holdte på å miste tidelig i svangerskapet, og som er førdt ti uker før tiden... Men de visste ikke det da... dette er noe hun har fått vite senere, at denslags medisiner burde hun ikke tatt.

Dette ligger i bakhodet opå meg, og jeg ønsker jo helst ikke slite mer enn nødvendig me å bli gravid....

Men jeg komemr nok til å ta det i dag, rett og slett fordi jeg anser det å kjøre bil i påsketrafikken me sterke smerter som lite trafikksikkert.... Skulle jeg bare sitte på hadde jeg tatt med varmeflaske og pledd, krøket meg sammen og holdt ut. Men jeg skal kjøre. Og da kan ejg ikke det.

Ok, da er det avgjort. I dag, og bare i dag, blir dt en kombinasjon av paracet og ibux. Av hensyn til at jeg skal kjøre. Andre måneder krøker je meg sammen og "eksisterer", jeg vet at det bare er et døgn det gjelder.

ORIGINAL: Trine82

jeg hadde tatt ibux, for den er ute av kroppen etter seks timer... og du er jo ikke fruktbar nå uansett.. Og gravid er du ikke siden du har mensen. Så jeg hadde tatt med god samvittighet [:)]  God tur

Det er slik jeg tenker gså. Jeg er definitivt ikke gravid, da hadde ejg j ikke hatt bruk for dem.

Da er det avgjort, jeg har ibux i veska, og når det er gått så mang timer at jeg skal ta nye (eller smertene overvinner meg) så blir det ibux. Akkurat nå løper jeg omkring og pakker, og bevegelse gjør jo underverker, så nå går det bra.

Men jeg skal plukke opp min samboer om en halvtime, og har enda ikke begynt å bære ut i bilen, så nå må jeg nok logge av, om han ikke skal måte vente lenge på meg.

Takk for gode råd.

God tur!!!!

Jeg sier meg helt enig med Trine 82, det er ikke farlig for deg nå som du har mensen for nå er du jo ikke fruktba. Og den sitter i kroppen så kort tid atte, itte no problem jenta! Ta gjerne 1 Ibux og 1 Paracet samtidig, da dette gir en bedre smertestillende effekt. God tur![:D]
Klem

Ps! Men det stemmer at man bør holde seg litt forsiktig med Nsaids preparater når man prøver å bli gravid, helst unngå disse helt.  Jeg kommer kun til å bruke Paracetamol selv. Man skal heller ikke ta Link, som hjelper mot halsbrann, noe jeg sliter med til tider. Skikkelig tregt for den er så god å ta da.. Skal ikke brukes av gravide, og det vet man jo liksom ikke om man er når man prøver. Men men.. mye man ikke skal ta! he he..

Ville bare ønske deg en god kjøretur! Håper ibuxen har god effekt slik at du kan konsenterer deg om kjøringa [:)]

jeg bruker bare paracet som regel, men noen ganger ibux!

Jeg bruker Naproxen. Tar en med en gang jeg begynner å blø, så en litt senere på dagen også trenger jeg ikke ta noen flere... men glemmer jeg den første... da er helvete løs,,..

ORIGINAL: sina82

Jeg bruker Naproxen. Tar en med en gang jeg begynner å blø, så en litt senere på dagen også trenger jeg ikke ta noen flere... men glemmer jeg den første... da er helvete løs,,..

hva er naproxen? bedre enn paracet? syntes ikke paracet funker noe særlig, men er redd for å ta ibux...

det er en smertestillende tabelett mot mensen smerter. muskelavslappende mener jeg. Før var de på resept tror jeg men det er de ikke lengre nå. Funker helt topp for meg. Mye bedre en paracet i allefall!

ORIGINAL: sina82

det er en smertestillende tabelett mot mensen smerter. muskelavslappende mener jeg. Før var de på resept tror jeg men det er de ikke lengre nå. Funker helt topp for meg. Mye bedre en paracet i allefall!

hmmm... da kanskje jeg skal kjøpe det neste gang[:D] takk for tips!

Jeg klarte meg nå uten jeg da... og synes det er lik greit.

Nproxen er ogå NSAID, og ikke aktuelt for meg i alle fall. Fordi jeg klarer meg uten. Og aller helt ikke vil ta det i de hele tatt.

Og smertene mine denne gangen var ikke så sterke, så jeg klart meg utmerket utn ibux, jeg klarte meg med mindre paracet enn jeg vanligvis gjør også.

Det stmmer at langvarig bruk av NSAIDs er hemmende for fruktbarheten, det kan hemme eggløsningen og gjøre det vanskeligere for ett befruktt egg å feste seg.

Det er særlig langvarig bruk hos dem som sliter det advares mot fra leghold, men det vil ikke si det samme som at det IKKE er farlig ellers da, bare at det ikke er bevist enda.

Men da min mor prøvde i oer tre år på få meg, og senere nesten mistet min bror, mens hun gikk på slike tabletter for 25-30 år siden, da var det ingen som visste at det VAR et problem i det hele tatt. Det er et jo. De visste det bare ikke. Og hva vet vi om hva de enda ikke vet? Vi vet at virkestoffene ikke er bra for de som prøver å bli grvide, og den fulle virningen kjenner vi ikke enda. Derfor tnekr jeg bedre føre var.

Og nøyer meg med patacetamol, så lite som mulig, og helst absolutt ikke noe som helst etter eggløsnignen. Men akurat første dagen av mensen må jeg ha noe. Og da er jeg jo beviselig ikke gravid eller frutktabr uansett, men jeg foretrekker paracetamol. Og er heldig nok til at jeg i de flest tilfeller greier meg. Dvs, ordniært tar ikke paracet smertene, men jeg lever med den, det er bare snakk om å komme seg gjennom et døgn. Men, denne gangen gikk det bra, gleelig nok.

Så ibuxen.. den blir ikke spist av meg. Vi har edn nå i hus nå da, men de får være til min samboer.... Varer leng da.

Back
Topp