Ibux

♡ Daydream ♡

Forumet er livet
Assistert-jentene
Hei :)
Jeg må spørre om akkurat dette med Ibux. Har lest at flere her inne skal ta det ved uttak og det overrasket meg.
Ibux kan gjøre det enda mer vanskelig å bli gravid. Det står til og med oppført i bruksanvisningen.
Jeg har fått klar instruks av fastlege å holde meg unna Ibux så lenge vi holder på med dette her.

Advarsler og forsiktighetsregler
Rådfør deg med lege eller apotek før du bruker Ibux.
  • dersom du tidligere har hatt mave-/tarmsår eller har vært plaget med for mye mavesyre. Legen må først vurdere om du kan bruke Ibux under jevnlig legekontroll. Risikoen for mave-/tarmsår øker ved høye doser, hos pasienter med tidligere sår i mave/tarm og hos eldre. Spesielt i oppstart av behandlingen bør du kontakte lege hvis du får ubehag eller uvanlige symptomer fra mave-/tarmkanalen, særlig ved blødninger.
  • dersom du har forstyrrelser i blodlevringen.
  • dersom du behandles med legemidler som øker faren for sår eller blødning slik som blodfortynnende midler, midler med platehemmende effekt (som acetylsalisylsyre), kortikosteroider eller enkelte antidepressive midler (selektive serotonin reopptakshemmere).
  • dersom du har tarmsykdommer som Crohns sykdom eller ulcerøs kolitt, da slik sykdom kan forverres. Legen må vurdere om du kan bruke Ibux.
  • dersom du får tåkesyn. Øynene må da kontrolleres nøye. Ved langtidsbehandling må også øynene kontrolleres.
  • dersom du har nedsatt lever- eller nyrefunksjon.
  • ved dehydrering hos barn og ungdommer pga. risiko for nyrepåvirkning.
  • ved langvarig uttørking eller væsketap.
  • dersom du prøver å bli gravid.
  • dersom du får utslett eller hevelse i slimhinnene. Alvorlige hudreaksjoner med hudavskalling er rapportert i svært sjeldne tilfeller ved bruk av Ibux, og behandlingen bør avsluttes dersom du får utslett, hevelse i slimhinner eller andre tegn på overfølsomhet for Ibux.

Er det noen som har tatt opp dette med fertilitets legene?
 
Jeg har holdt meg unna både Ibux og Voltaren, og holdt meg til Paracet de siste 12 åra.
Eller, Voltaren, har jeg brukt en del, men ikke de siste 3 åra :)

Mener at jeg har lest at de kan ødelegge eggkvaliteten, eller ødelegge for eggløsninga.
Men lenge siden jeg leste om det, så veldig usikker.
 
Graviditet, amming og fertilitet
Ibux kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Rådfør deg med lege eller apotek før du tar dette legemidlet dersom du er gravid eller ammer, tror at du kan være gravid eller planlegger å bli gravid.
Som for andre legemidler som inneholder acetylsalicylsyre eller andre ikke-steroide antiinflammatoriske midler (NSAIDs), må du dersom du er gravid informere legen din før du bruker Ibux. Bruk ikke Ibux dersom du er kommet lenger enn 6. måned av graviditeten.


Den advarer jo tydelig mot det. Rart at leger anbefaler det
 
Ikke vært borti leger som har anbefalt det, fått beskjed om å ikke ta det jeg.
 
Ikke tenkt så mye over det, egentlig. Hør med tryggmammamedisin, de har mer info enn normal pakningsvedlegg.
 
Jeg fikk streng beskjed om å ikke ta det. Fikk Paracet ved uttak og kunne kun ta det etterpå.
 
Det er så klart opp til hver enkelt, men jeg tør ikke å sjanse det.
Mulighetene mine for å bli mamma, er altfor små som de er.
 
Ei venninne av meg (som ikke strever med å få barn) prøvde ganske lenge på nr 2. Hun har revmatisme og brukte daglig Naproxen. I følge revmatologen hennes var det helt greit å ta når hun prøvde å bli gravid. Jeg sa at hun burde stoppe å bruke det. Jaggu ble hun ikke gravid raskt etter. Om det var derfor vet man jo ikke, men at revmatologen sa det var ok derimot:confused:
 
Jeg regner vel med at vi ikke hadde fått beskjed om å ta Ibux før uttak om det hadde spolert hele opplegget her. (Jeg tok 3 Paracet, 1 Ibux, Oxynorm, dexametason og Zofran). Også kan det jo være mengde det er snakk om og. At ikke EN Ibux ødelegger sjansen for å bli gravid, men hyppig bruk..
 
Jeg regner vel med at vi ikke hadde fått beskjed om å ta Ibux før uttak om det hadde spolert hele opplegget her. (Jeg tok 3 Paracet, 1 Ibux, Oxynorm, dexametason og Zofran). Også kan det jo være mengde det er snakk om og. At ikke EN Ibux ødelegger sjansen for å bli gravid, men hyppig bruk..

Det er jo legens personlige mening om medisinen som spiller inn også, selvfølgelig. Det er ikke uhørt at leger tar feil ang medisineringer ;) Det er så klart opp til hver enkelt.
 
Fra de undersøkkelse tilgjengelig for nett det kommer ut konklusjonen, at NSAIDs er ansvarlig for hemming av ovulasjon i natural syklus og det gjelder NSAIDs som er tatt som fast medisiner (i hvert fall over 10 dager på råd). Derfor tror jeg at engansdose til egguttak, hvor uansett man får hjelp til å ha ovulasjon samme dag, er ikke noe problem.
 
På det første uttaket mitt hos St Olavs sto Ibux oppført som en av medisinene jeg skulle ta. Jeg tåler ikke NSAIDs, så jeg sa fra om det. Skulle ikke ta noe ekstra Paracet eller noe annet sa de. Det uttaket var grusomt :shifty:

Ved det andre så var Ibux streket over da jeg fikk den standard lappen for medisiner for uttak, men da jeg sa fra om grusomt vondt forrige gang så endra de til intravenøst. Så da var det problemet ute av verden.

All den tid det finnes mye forskning som viser at Ibux ikke er bra for fertilitet så ville jeg ikke tatt det uansett om det var bare én. Da skulle det vært skikkelig krise..
 
Dette er det som står inne på trygg mammamedisin sine sider:

Gravide bør ikke bruke smertestillende og betennelsesdempende medisiner som ibuprofen og diklofenak, med mindre det er avtalt med lege. Oversikt over salgsnavn finner du til høyre.

Årsaken til dette er at:

  • Enkelte studier, men ikke alle, har vist at bruk tidlig i graviditeten kanskje kan gi en liten økning i risiko for spontanabort og andre uheldige effekter hos barnet.
  • Bruk av slike betennelsesdempende medisiner i de tre siste månedene av graviditeten kan i noen tilfeller føre til komplikasjoner for både mor og barn i forbindelse med fødselen.
Hvis du allerede har brukt slike medisiner mens du har vært gravid, kan vi berolige deg med at risikoen for uheldige effekter på barnet i magen er liten.
 
Back
Topp