Ibux og paracet

Høstmor

Glad i forumet
Novemberlykke 2018
Altså, er jeg helt på bærtur og vranglært på skole?

Jeg kommer fra legen med diagnosen symptomgivende bekkenløsning, og klarer knapt og gå. Men så skal jeg bruke ibux og paracet?? paracet er jo greit, men ibux under graviditet?? Legen sa at det kun var farlig i 3 trimester, men jeg har lært at det ikke skal brukes under graviditet, og jeg sliter jo med blødninger i tilegg?

jeg fikk å høre det var på slutten en ikke skulle ta ibux, rett og slett fordi ibux KAN framskynde fødselen.

Dette står i felleskatalogen om Ibux i svangerskapet:

Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet.

Stemmer det. Står på pakningsvedlegget at Ibux ikke skal brukes etter 6 mnd, men tror de fleste gravide og mange leger unngår Ibux under hele graviditeten da...

Ja jeg sjekket felleskatalogen jeg og- men jeg er jo bekymret ettersom jeg har endel blødninger fra tid til annen... Men jeg fikk også paralgin forte, og det er jo ikke farlig mtp blødninger vertfall da, og det er mindre risikoer i forhold til ibux.. usj..

Jaja jeg sitter greit for tiden så får se det an utover dagen, men er skeptisk altså[:'(]

Back
Topp