Ibux og gravid

Bkno9087872

Forelsket i forumet
Har utrolige smerter og skulle helst hatt paracet, men eneste jeg har i hus er ibux, paralgin forte og paracett stikkbille til barn.. Er det noe av det jeg kan ta? Vet paracet er tryggest, men er tomt :/ bruker det nesten ikke så trodde det var noen igjen..

Ibux skal man ikke ta når man er gravid. I følge felleskatalogen kan du ta paralgin forte, men dobbeltsjekk med legevakten. God bedring :)

Men uansett.. Hvis du har utrolige smerter som gravid så burde du kanskje snakket med legen? Lykke til og god bedring:)

Ringte til legen på Mandag, men legen er på kurs så derfor var det ikke mulighet med time før Fredag :) Skulle ta kontakt med legevakt viss det ble noe negative forandringer. Er ikke gradviteten som er årsaken til at jeg har vondt, vil jeg tro. Men ville ikke ta noe smertestillende før jeg hadde fått hørt litt med noen andre, men etter ett par telefoner rondt så fikk jeg paracet av naboen så jeg fikk noen timer på øye heldigvis :)

Det er to helt forskjellige virkestoffer og har ingenting med styrke å gjøre. Nsaids kan være direkte farlig for fosteret.

http://www.relis.no/sporsmal_og_svar/3-812

Ok, da vet jeg det :) Har ikke tatt noe annet enn paracet i løpet av svangerskape så har ikke helt satt meg inn i hvorfor ibux er galt, visste bare paracet var anbefalt :) Litt godt å vite at paralgin forte ikke er like farligt for fostere siden jeg tok det før positiv test, så har vært veldig bekymret pga det!

Paracet er greit å ta,Ibux er ikke det. Det er spesielt viktig å tenke på i siste del av svangerskapet for ibuprofen kan gjøre slik at den "ekstra" klaffen baby har på hjertet lukker seg før den skal (den lukkes naturlig etter fødsel).
Paralgin forte er greit å bruke,og det er også det man får som smertestillende ved gyn/føde under svangerskapet. Så det er et alternativ hvis du har veldig vondt :)

Ibux har noen virkestoffer som kan sette igang en spontanabort, ska derfor ikke tas i svangerskapet i det hele tatt :)

Eg skall helst ta Ibux å ikke paracet, men nå nær eg er gravid så fick eg strengt
Beskjed du skall ej ta Ibux men får evt ta paracet Even om det får ut øver meg. Så absolutt NEI till Ibux nær du er gravid

Back
Topp