Ibux gel som gravid?

ssilje

Betatt av forumet
Hei! Jeg er i 25 (24+4) graviditets uke, jeg sliter med voksesmerter / kramper i det ene beinet( fra kneet og ned).
Er det farlig å bruke Ibux gel? Jeg har lest noe om at man ikke skal bruke det i 3 trimester med tanke på at det
kan gi økt risiko for blødning og for tidlig lukking av åren som forsyner fosteret med oksygen og næringsstoffer. Men siden er er i 2. Trimester, kan jeg da bruke dette?

Hei! Jeg er i 25 (24+4) graviditets uke, jeg sliter med voksesmerter / kramper i det ene beinet( fra kneet og ned).
Er det farlig å bruke Ibux gel? Jeg har lest noe om at man ikke skal bruke det i 3 trimester med tanke på at det
kan gi økt risiko for blødning og for tidlig lukking av åren som forsyner fosteret med oksygen og næringsstoffer. Men siden er er i 2. Trimester, kan jeg da bruke dette?

Kjapt søk på google etter pakningsvedlegget,

"
2. Hva du må vite før du bruker Ibux gel
Bruk ikke Ibux gel
  • Dersom du er overfølsom overfor ibuprofen eller noen av de andre innholdsstoffene i dette legemidlet (listet opp i avsnitt 6).
  • dersom du er overfølsom for acetylsalisylsyre eller andre betennelsesdempende legemidler.
  • på områder der huden er skadet, for eksempel ved eksem, akne eller åpne sår.
  • hvis du er mer enn 6 måneder gravid."

Kjapt søk på google etter pakningsvedlegget,

"
2. Hva du må vite før du bruker Ibux gel
Bruk ikke Ibux gel
  • Dersom du er overfølsom overfor ibuprofen eller noen av de andre innholdsstoffene i dette legemidlet (listet opp i avsnitt 6).
  • dersom du er overfølsom for acetylsalisylsyre eller andre betennelsesdempende legemidler.
  • på områder der huden er skadet, for eksempel ved eksem, akne eller åpne sår.
  • hvis du er mer enn 6 måneder gravid."
Tusen takk :)

Vil anbefale tryggmammamedisin.no dersom du er usikker på medisinbruk. Dette er ei god og trygg kjelde til informasjon om medisiner til gravide og ammande. Du kan sende inn spørsmål og får svar, dersom du ikkje finn svar på sidene.

Det som står i pakningsvedlegg/felleskatalogen er informasjon frå produsentane som tar alle forholdsreglar for å unngå å bli saksøkt... Mykje er trygt å bruke sjølv om det ikkje er anbefalt i følge felleskatalogen.

Jeg ville holdt meg unna, også selv om du ikke er i 3 trimester. Risikoen er større enn effekten synes jeg.

Back
Topp