IBS (Irritabel tarm)

Jeg har! Men synes magen har blitt vanvittig mye mer stabil etter jeg ble gravid. :) Følger forsåvidt lav FODMAP dietten også, så det har jo litt å si, men har likevel blitt mye bedre den siste tiden.

:(Ja og her er det blitt verre etter graviditet. Men har vertfall ikke forstoppelse!! ..enn så lenge

Jeg har! Men synes magen har blitt vanvittig mye mer stabil etter jeg ble gravid. :) Følger forsåvidt lav FODMAP dietten også, så det har jo litt å si, men har likevel blitt mye bedre den siste tiden.

Så bra du har blitt bedre:) jeg hadde en veldig fin periode før jeg ble gravid jeg da, men nå er magen helt håpløs:( prøver å sette meg inn i FODMAP selv nå, men syns det er så mye å sette seg inn i:confused:

:(Ja og her er det blitt verre etter graviditet. Men har vertfall ikke forstoppelse!! ..enn så lenge

Blitt mye verre her og:( dagene og nettene tilbringes på sofaen med kvalme eller på do:( blir så frustrert. Virker som det er veldig opp og ned om man blir bedre eller verre når man blir gravid.

Jeg har. Men går fint nå egentlig.

Mye oppblåst da.

Har gitt opp alt av fodmap og anti-hvetemel og ditt og datt, må bare spise akkurat det jeg har lyst på for å få i meg noe :P Men har ikke vært så oppblåst som jeg pleier av "vanlig mat", men noen ting merker jeg godt at jeg ikke tåler fortsatt da så det holder jeg meg unna.

Jeg har, men det har dessverre blitt mye verre etter jeg ble gravid. Jeg gikk på fodmap før jeg visste om graviditeten og det hjalp veldig. Men så fort jeg fikk Hyperemesis Gravidarum funket ikke fodmap lengre og jeg har tilsammen gått ned 11kg etter jeg ble gravid. Heldigvis får jeg god oppfølgning iforhold til tvillingene og min egen helse.

Jeg har følt at te og mye vann i løpet av dagen hjelper på tarmene :)

Så bra du har blitt bedre:) jeg hadde en veldig fin periode før jeg ble gravid jeg da, men nå er magen helt håpløs:( prøver å sette meg inn i FODMAP selv nå, men syns det er så mye å sette seg inn i:confused:
Uff :( Ja, det er vanvittig mye å sette seg inn i! Har fortsatt ikke helt oversikt føler jeg, og jeg startet med det i september :P

Jeg ble veldig mye bedre av steinalderkost, hvor man jo kutter veldig mye av fodmaps, og ikke minst alt av korn + tilsetningsstoffer som mange mener skaper mye kluss i tarmen. Etter jeg ble gravid, har jeg hatt problemer med å spise /holde på maten, så nå spiser jeg det som kan gå ned, og det er ikke alltid det beste for magen merke jeg... Men likevel utrolig mye bedring fra hvordan det var før, da kunne jeg ikke skeie ut i det hele tatt uten problemer.

(Min personlige mening er at kun lav fodmap ikke er den beste løsningen for ibs.. Og ihvertfall ikke god helse)

Blir ikke klok på min mage jeg, den ene uka kan jeg spise noe, og det går veldig bra. Neste gang jeg spiser det blir det fullstendig krig i magen. Er vel derfor jeg ikke klarer å sette meg inn i hva som kan hjelpe meg. For 3 år siden kunne jeg gå på do ca 16 ganger om dagen, i ca 6mnd. Så ble det plutselig nesten helt bra, og var det (med noen unntak selfølgelig) frem til jeg ble gravid. Da snudde det igjen. Frustrerende å være så avhenhig av doen:(

ja jeg har det. Var legen min som mente det var det, etter mye mageproblemer. Noe som ble verre når jeg stresset og ved inntak av diverse matvarer.

Jeg har kjøpt kokeboka fodmap...:)

Vel jeg har enten eller...enten skikkelig diareaktig, eller forstoppelse...det vil si ingenting.. men kaster jo også opp en del...

Jupp, i tillegg til crohns sykdom :-)
Mye ved LAV fodmap jeg må styre unna. Har forbud mot mat med mye fiber, null skall og stilker av frukt og grønnsaker, samt tungfordøyelige grønnsaker; sopp, mais, paprika, apelsinkjøtt, nøtter etc(morer eller juicer det istedet). Må skrelle og mose eller koke godt det som er av frukt og grønnsaker, og har juicer som gir mange gode fruktdrikker.
Har blitt bedre i alle svangerskapene, men de første to tre månedene har vært litt magekaos i alle tre gangene, som nå, men bedring etter hvert. Hormonene herjer og påvirker lett tarm-peristaltikken, så det er ofte verst for meg i starten.
De sier at en tredjepart blir bedre, en tredjepart blir værre og en tredjepart merker ingen endringer. Jeg har vært heldig før, så jeg er spent.

Last edited:
Back
Topp