Iben til gutt

Julifrøken87

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Julegavene 2019
Hva tenker dere om navnet Iben til en gutt? Har lest at Iben er i sterk vekst som jentenavn, men også at Iben er noe som er up and coming som guttenavn. Og passer Iben internasjonalt?

Hva tenker dere om navnet Iben til en gutt? Har lest at Iben er i sterk vekst som jentenavn, men også at Iben er noe som er up and coming som guttenavn. Og passer Iben internasjonalt?
Tenker nei som guttenavn og nei til internasjonalt navn. Iben er et veldig fint navn da, men til jente.

Fint jentenavn, men er ikke guttenavn for meg

Jeg kjenner en voksen mann som heter Iben og ei jente på 9. Om jeg f.eks. i jobbsammenheng leste navnet Iben uten å få noe mer info, ville jeg antagelig trodd det var ei jente og blitt overrasket om det viste seg å være en gutt.

Det er jo et dansk navn, og absolutt ikke internasjonalt. Folk med engelsk som morsmål ville nok hatt veldig varierende uttalemåter.

Den eneste Iben jeg kjenner til er en gutt på 8 år eller deromkring, gikk i bhg sammen med en an ungene mine. Men jeg tenker på der som er jentenavn selv om det også er gutter som heter det

Iben er guttenavn for meg, så ble skikkelig overrasket da jeg for litt siden ble oppmerksom på at det er langt vanligere på jenter. Uansett er det unisex, så er greit å bruke på begge kjønn. :)

Er også enkelt å uttale på engelsk, selv om navnet er skandinavisk. Det vil nok av mange bli uttalt "eye-ben", men da er det evt bare å rette det.

Jeg vet det er ett unisex navn, men har primært kjent jenter med det navnet, så ser for meg ei lita blond jente når jeg hører det..

Jeg ville ikke kalt eget barn for det, men hadde ikke reagert negativt om det ble brukt av andre uavhengig av kjønn. Måtte bare omstilt meg litt.

Jeg vet det er ett unisex navn, men har primært kjent jenter med det navnet, så ser for meg ei lita blond jente når jeg hører det..

Jeg ville ikke kalt eget barn for det, men hadde ikke reagert negativt om det ble brukt av andre uavhengig av kjønn. Måtte bare omstilt meg litt.
Blond? Kommer ikke navnet fra Ibenholt, som er veldig mørkt/nesten svart? Det er dit min assosiasjon går ihvertfall.

Blond? Kommer ikke navnet fra Ibenholt, som er veldig mørkt/nesten svart? Det er dit min assosiasjon går ihvertfall.
Kjenner to lyde jenter som heter det ;)

Takk for innspill, vi er så usikre. Liker navnet veldig godt og det passer bra med storebror sitt, samtidig er det likt Ben, som min tippoldefar het. Hadde ønsket å kalle opp etter noen fra min mormor sin slekt som hun sto nær.

Men veldig kjedelig om han skulle havne i klasse med en eller flere andre Iben som er jenter.

Takk for innspill, vi er så usikre. Liker navnet veldig godt og det passer bra med storebror sitt, samtidig er det likt Ben, som min tippoldefar het. Hadde ønsket å kalle opp etter noen fra min mormor sin slekt som hun sto nær.

Men veldig kjedelig om han skulle havne i klasse med en eller flere andre Iben som er jenter.
Er vel like kjedelig for en jente, da, siden det et et kjønnsnøytralt navn. Tror ikke barn reagerer så mye på navn lenger, med alle internasjonale navn som er kommet.
For meg kan Iben like gjerne være gutt som jente. Føler det er litt maskulint, kanskje, siden det minner om Iver og Ben

Jeg syns Iben er et kjempefint navn, men for meg er det et jentenavn og ikke spesielt internasjonalt heller da det er dansk opprinnelig.

Håper dere finner noe dere blir fornøyd med :)

Vet om en som heter Iben Emilian. Men ellers kjenner jeg bare jenter. Ville i alle fall hatt et mellomnavn, slik folk ikke gikk ut i fra at han var en jente på navnet. Men hadde nok heller valgt Ben. :)

Jeg forbinder det med jentenavn og ønska meg det til storesøster. Sambo kjenner kun til gutter/menn som heter Iben og vaf ikke interessert i å kalle datteren sin Iben.

Back
Topp