Iben som guttenavn

Mjau

Glad i forumet
Noen som også forbinder Iben med guttenavn? Vet det er både gutte- og jentenavn, men har bare sett det brukt på jente.

Jeg forbinder dette som jentenavn, men det er nok fordi jeg har en niese med dette navnet.

Har aldri hørt det blitt brukt som guttenavn, men jeg vet om flere jenter som heter det.
Hadde nok spurt om vedkommende var gutt eller jente (på en litt mer finurlig måte) om jeg møtte en gutt med det navnet. :)

Kjenner flere jenter med dette navnet, men ingen gutter.
Har du fått vite kjønnet nå eller? ❤❤

Jeg synes det høres mest ut som et guttenavn.
Kjenner ingen som heter det.

Har alltid trodd det er et guttenavn inntil istad da jeg så på "Huskestue". En av gjestene het Iben - ei jente.

Syns navnet passer begge.

For meg er Iben er jentenavn, aldri hørt om gutter som heter det. Ib derimot, det er et guttenavn.

Selv har jeg bare hørt om jenter med navnet Iben, men ser av statistikken til SSB at det fins menn med navnet Iben også, så kjør på om dere har lyst :)

Vedlegg

• IMG_0951.PNG
    IMG_0951.PNG
    65,1 KB · Visninger: 21
Iben var opprinnelig et dansk guttenavn. Min tante måtte søke om å kalle datteren sin Iben i Norge for 28 år siden. Sååå, er jo et guttenavn. Men, jeg syns det høres mer ut som et jentenavn slik det blir brukt nå.

Trodde det var et guttenavn første gang jeg hørte det. Vedkomne som hadde navnet hadde et veldig jentenavn som mellomnavn, så da forsto jeg at hun var ei jente :)

Jeg kjenner til en gutt som heter Iben, og to jenter :) så for meg hører det personene til, ikke kjønnet :)

Jeg trodde også Iben var et guttenavn, og foreslo det som navn på gutten i magen. Ble nedstemt med en gang av mannen og nærmeste familie med en gang, fordi det visstnok var jentenavn. Jeg kjenner ingen som heter det, men første gang jeg hørte navnet var hos en kunde som kalte hunden sin det - en hannhund ;)
Siden det er et navn som kan brukes til begge kjønn så blir det vel med assosiasjonen.. litt som Renée for meg; vokst opp med to jenter som heter det, så for meg er det et jentenavn og høres "feil" ut hos en gutt ;)

Jeg har bare kjent en gutt som heter det. :) Han er litt over 30 nå, så var kanskje mer vanlig som guttenavn før?

Jeg har bare kjent en gutt som heter det. :) Han er litt over 30 nå, så var kanskje mer vanlig som guttenavn før?

Tror det stemmer! Er visst opprinnelig et dansk guttenavn og som en skriver lenger oppe her, måtte man for rundt 30 år siden søke om å bruke det som jentenavn. Nå er det nesten bare jenter som får det her i Norge i alle fall, og tror det er sånn i Danmark og.

Tror det stemmer! Er opprinnelig et dansk guttenavn tror jeg, og som en skriver lenger oppe her, måtte man for rundt 30 år siden søke om å bruke det som jentenavn. Nå er det nesten bare jenter som får det her i Norge i alle fall, og tror det er sånn i Danmark og.

Jeg har hørt om gutter som heter Iben, jeg elsker navnet, og tenkte tanken på at dette er vel et guttenavn? Men så har en jente på barneskolen min og hun Iben Akerli gjort at det har blitt et mer jentenavn i mine ører. Men absolutt et guttenavn også :)

Back
Topp