I tenkeboksen...

Daisies

Flørter med forumet
Etter å ha sneket rundt her inne i over et år, har jeg nådd det punktet at jeg trenger å få skrevet ned noen tanker. Vi trodde vi var i havn, men nå står vi plutselig og uventet på startlinjen igjen, og fremfor meg ser jeg den fryktelig bratte veien IVF-land er.

Etter å ha blitt uplanlagt gravide for 10 år siden, hadde vi ingen tanker om at det kunne bli vanskelig å få nummer to. Så da vi bestemte oss for å prøve var spenningen stor. Det er nå over 4 år siden, og det ble måned etter måned der tante rød kom regelmessig og banket på hver eneste måned. Stor spenning, og like stor skuffelse, hver måned. Etter å ha forsøkt i halvannet år bestemte vi oss for å ta kontakt for å få hjelp, men av diverse grunner tok det oss 1 1/2 år å få henvisningen send fra lokalt sykehus etter utredning og til IVF-sykehus.

Men endelig fikk vi ha oppstartssamtale, og fikk grønt lys på oppstart av kort protokoll. Av gårde til apoteket for å hente Gonal-F, fyremadel, og alle de andre medisinene man trenger. Jeg som har besvimt av sprøytestikk før, klarte på mirakuløst vis å presse meg gjennom det, og vellykket uttak + ICSI resulterte i 1 innsett, og 3 på frys! Og ikke nok med det, men innsette klaffet og testen ble positivt! For første gang på 4 år siden vi startet, fikk jeg en positiv test.

De følgende ukene var miserable. Pga IVF og graviditet ble jeg overstimulert, og hadde mye smerter og dårlig form. I tillegg blødninger av ukjent årsak, samt ekstrem svangerskapskvalme. Men med god hjelp av lege og medisiner, klarte jeg å henge med, og vi fikk se en vital liten krabat på otul. Noen uker senere begynte plagene å gi seg, og oul i uke 18 viste en frisk og fin lillebror i magen. Plagene var borte, og jeg kunne endelig begynne å bare nyte at vi faktisk hadde klart å bli gravide!

Så viser det seg at vi ikke bare strever med å bli gravide, men at kroppen min tydeligvis også strever med å holde på barnet. For i uke 22 starter kroppen min fødselen. På sykehuset får jeg rihemmende, men det nytter ikke, og lillebror blir født bare dager før 23-ukers grensen. Han klarte ikke fødselen, og i stedet for å planlegge dåp har vi planlagt og gjennomført begravelse.

Hypotesen er at jeg har svak livmorhals, og at denne åpnet seg før den skulle. Lillebror var frisk og fin...

Så etter over 4 år er vi nå tilbake til start. Samboer har ytret frempå om vi skulle ta kontakt med klinikken igjen, og høre om fryseforsøk. Og jeg lurer veldig på om jeg orker å starte på nytt igjen. Ikke bare den humpete dritt-veien IVF er, men i tillegg usikkerhet rundt om kroppen klarer å holde på et barn, dersom vi skulle bli gravide på nytt.

Så nå er jeg skikkelig i tenkeboksen. Orker jeg å starte på nytt? Og hvordan vet jeg at jeg er klar for å prøve på nytt? Når sier man seg fornøyd med det man tross alt har?

Etter å ha sneket rundt her inne i over et år, har jeg nådd det punktet at jeg trenger å få skrevet ned noen tanker. Vi trodde vi var i havn, men nå står vi plutselig og uventet på startlinjen igjen, og fremfor meg ser jeg den fryktelig bratte veien IVF-land er.

Etter å ha blitt uplanlagt gravide for 10 år siden, hadde vi ingen tanker om at det kunne bli vanskelig å få nummer to. Så da vi bestemte oss for å prøve var spenningen stor. Det er nå over 4 år siden, og det ble måned etter måned der tante rød kom regelmessig og banket på hver eneste måned. Stor spenning, og like stor skuffelse, hver måned. Etter å ha forsøkt i halvannet år bestemte vi oss for å ta kontakt for å få hjelp, men av diverse grunner tok det oss 1 1/2 år å få henvisningen send fra lokalt sykehus etter utredning og til IVF-sykehus.

Men endelig fikk vi ha oppstartssamtale, og fikk grønt lys på oppstart av kort protokoll. Av gårde til apoteket for å hente Gonal-F, fyremadel, og alle de andre medisinene man trenger. Jeg som har besvimt av sprøytestikk før, klarte på mirakuløst vis å presse meg gjennom det, og vellykket uttak + ICSI resulterte i 1 innsett, og 3 på frys! Og ikke nok med det, men innsette klaffet og testen ble positivt! For første gang på 4 år siden vi startet, fikk jeg en positiv test.

De følgende ukene var miserable. Pga IVF og graviditet ble jeg overstimulert, og hadde mye smerter og dårlig form. I tillegg blødninger av ukjent årsak, samt ekstrem svangerskapskvalme. Men med god hjelp av lege og medisiner, klarte jeg å henge med, og vi fikk se en vital liten krabat på otul. Noen uker senere begynte plagene å gi seg, og oul i uke 18 viste en frisk og fin lillebror i magen. Plagene var borte, og jeg kunne endelig begynne å bare nyte at vi faktisk hadde klart å bli gravide!

Så viser det seg at vi ikke bare strever med å bli gravide, men at kroppen min tydeligvis også strever med å holde på barnet. For i uke 22 starter kroppen min fødselen. På sykehuset får jeg rihemmende, men det nytter ikke, og lillebror blir født bare dager før 23-ukers grensen. Han klarte ikke fødselen, og i stedet for å planlegge dåp har vi planlagt og gjennomført begravelse.

Hypotesen er at jeg har svak livmorhals, og at denne åpnet seg før den skulle. Lillebror var frisk og fin...

Så etter over 4 år er vi nå tilbake til start. Samboer har ytret frempå om vi skulle ta kontakt med klinikken igjen, og høre om fryseforsøk. Og jeg lurer veldig på om jeg orker å starte på nytt igjen. Ikke bare den humpete dritt-veien IVF er, men i tillegg usikkerhet rundt om kroppen klarer å holde på et barn, dersom vi skulle bli gravide på nytt.

Så nå er jeg skikkelig i tenkeboksen. Orker jeg å starte på nytt? Og hvordan vet jeg at jeg er klar for å prøve på nytt? Når sier man seg fornøyd med det man tross alt har?
Huff, så utrolig trist. Har lest her inne om andre som har hatt samme utfordring og har fått sydd en sånn cerclage. Ville i hvert fall hatt en prat med en lege før du bestemmer deg. Og med 3 på frys slipper du jo å gå gjennom alle sprøytene, du trenger kun evt en for eggløsning. Eller bare setter inn i vanlig syklus :)

Dagene går, og idag kom TR igjen. Vi er begge i aldersgruppen 35-45, så blir jo veldig minnet på at den biologiske klokken tikker...
Tikk, takk, tikk, takk liksom..

Hver gang TR kommer er det også en nedtur fordi det gang på gang blir bekreftet at vi får det ikke til uten hjelp (her er det tydelig mannlig grunn). Det spiller på en måte ikke noen rolle at jeg vet vi må ha hjelp for å få det til - håpet gryr like forbasket hver gang. Og sammen med håpet, redselen for om man klarer å stå i det en gang til. Men skuffet blir jeg likevel. Det er vel kanskje et tegn?

Og følelsen av at det begynner å haste om vi skal ha flere barn, den er tydelig til stede. På tlf med klinikken sa de at vi kanskje kunne prøve i april/mai om vi kjente oss klare for det. Skal man vite når man er klar?

Huff, så utrolig trist. Har lest her inne om andre som har hatt samme utfordring og har fått sydd en sånn cerclage. Ville i hvert fall hatt en prat med en lege før du bestemmer deg. Og med 3 på frys slipper du jo å gå gjennom alle sprøytene, du trenger kun evt en for eggløsning. Eller bare setter inn i vanlig syklus :)
Ja, har snakket med en lege om cerclage, mens en annen mente at det får jeg ikke før jeg har hatt prematur fødsel to ganger. Det er jo håpløst: "Nei, her i Norge må to av barna dine dø før vi hjelper deg"!
Men den legen som var mest hjelpsom har nevnt både cerclage, progesteron-støtte hele vegen, pluss begrenset fysisk aktivitet som ting vi kan prøve. Så er jo et lite håp det.

Ja, har snakket med en lege om cerclage, mens en annen mente at det får jeg ikke før jeg har hatt prematur fødsel to ganger. Det er jo håpløst: "Nei, her i Norge må to av barna dine dø før vi hjelper deg"!
Men den legen som var mest hjelpsom har nevnt både cerclage, progesteron-støtte hele vegen, pluss begrenset fysisk aktivitet som ting vi kan prøve. Så er jo et lite håp det.
Så tullete! Man prøver jo alt om det har gått galt én gang, heier på deg og dere :Heartred

Hos oss er det mannlig faktor som spiller inn - han har få svømmere, og de som er der orker ikke svømme særlig langt eller fort. Det, pluss alder etterhvert, gjør at vi har veldig dårlige sjanser for å få til å bli gravide på egenhånd. Vi har likevel diskutert om vi skal prøve naturlig et par sykluser mens vi tenker på om vi skal gå videre med fryseforsøk. Litt sånn "om det skjer da, så er det meningen"-tankegang. Samtidig har vi snakket om å forsøke å glemme alt som handler om å bli gravide, og å prøve å ta sex-livet tilbake. Har jo hørt utallige eksempel på at det å roe ned demper stresset og hjelper. Men, jeg er svært skeptisk til om hjernen min kommer til å klare det. Har fulgt med på sykluser og eggløsning årevis nå, så er redd for at det blir vanskelig å legge det fra seg... Kjenner jo kroppen såpass godt nå at jeg merker når jeg har eggløsning, og blir fort en trang til å 'måtte' legge inn aksjer da, bare sånn i tilfelle..

Det er fryktelig vondt at sex-livet blir så ødelagt når man strever med infertilitet. "Nå er det like før eggløsning, nå må vi få tid til å ligge sammen ila dagen". Skikkelig plikt-sex. I tillegg så tar det mentale aspektet drepen på lyst-følelsen, så det er lite glede i plikten... Har prøvd noen ganger å ta det tilbake, men barnløshet og planleggingen ligger jo alltid der i bakhodet og lurer.. og ødelegger.

Det ble en periode med helt stopp rundt fødsel, begravelse, og en stund etterpå. Men jeg merker at nå når jeg først har begynt å tenke tanken om å prøve igjen, så tar det fort helt overhånd. Har blitt dratt inn i det igjen, og mannen måtte le oppgitt over meg da jeg kom inn igjen etter å ha hentet posten, og hadde med meg ca 80 tester hjem Bestilte 40 eggløsningstester og 40 graviditetstester når det var tilbud på babyplan. Så tror jeg trygt kan si at jeg er tilbake i galskapen.

Jeg ringte også klinikken for å høre, og fikk tilbakemelding om at jeg kan få fryseinnsett allerede neste syklus om jeg ønsker det. Da blir det innsett i månedsskiftet mars/april i så fall..

Ja, det er veldig ulik praksis rundt om. St olav er veldig fin, slik at man får cerclage hvis man mister en gang og mistanken er sterk nok.
Vi hadde de tingene du nevnte og kom oss til uke 32.

:Heartred

Ja, det er veldig ulik praksis rundt om. St olav er veldig fin, slik at man får cerclage hvis man mister en gang og mistanken er sterk nok.
Vi hadde de tingene du nevnte og kom oss til uke 32.

:Heartred

Så fint at det er noen steder man kan få det! Jeg synes det er utrolig trist at akkurat dette skal være avhengig av hvem man møter/hvor i landet man bor!

Og så godt å høre at du kom helt til uke 32 med hjelp - håper det har gått bra for dere! Men da hadde du både progesteron, cerclage og mindre aktivitet? Og hadde du hyppige kontroller?
Beklager nysgjerrigheten, og du trenger ikke svare om du ikke vil, men jeg er fremdeles på et stadie der jeg febrilsk leter etter alt som kan gi meg mer håp dersom vi skulle bli gravide på nytt. Leter etter hva jeg kan gjøre annerledes med håp om at det da skal gå bra neste gang.

Jeg kjenner et behov for å få oversikt over at alt er som det skal nå etter fødselen, og at syklusene kommer tilbake regelmessig som de skal. Derfor har jeg forsøkt å følge med på syklusen denne måneden, og testet etter eggløsning. Har tidligere hatt regelmessig korte sykluser, så startet tidlig å teste for sikkerhetsskyld.

Men i kveld fikk jeg et litt interessant resultat. Tok 3 bilder av samme testen, der appen registrerte det ene bildet som peak, og de andre bildene som 0.28.. så kanskje ikke kjempe pålitelig med app-avlesning

1000041409.jpg
Jeg har egentlig aldri virkelig fulgt med eggløsning med regelmessig testing, og har aldri fått positiv eggløsningstest. Ble tidligere beroliget av en lege som sa at "dersom du har regelmessig syklus, så har du eggløsning". Men nå har jeg fått en veldig sterk frykt for at jeg kanskje ikke har eggløsning i det hele tatt siden testene ikke virker særlig positive så langt. Skjønner at dette er et resultat av at jeg blir dratt inn i testeland, og at jeg sikker bør stoppe, men herremin så vanskelig da! Og så ligger tanken der at om vi skulle gå igang med fryseforsøk i naturlig syklus, og jeg ikke får skikkelig positiv eggløsningstest, så kan innsett bli på feil tidspunkt... Kjenner bekymring for å miste en eskimo på den måten!

I tillegg så kjenner jeg på en overveiende skyldfølelse ovenfor lillebror som vi mistet. Hvordan kan jeg tenke på å bli gravid på nytt når han er død? Blir et regnskap i hodet om at jeg ikke har sørget nok over han enda til å 'ha lov til' å tenke på et nytt forsøk. Han skulle fremdeles vært i magen, hvordan kan jeg tenke på få en ny baby i magen nå da?

Det er to parallelle løp inne i meg - sorgen over han vi mistet, og håpet/drømmen om et søsken. Og jeg er pendelen som svinger frem og tilbake mellom dem.

Hei :Heartred bare en kjapp kommentar, lønner seg å legge inn testene på others, med mindre de er easy home tester :)

Så fint at det er noen steder man kan få det! Jeg synes det er utrolig trist at akkurat dette skal være avhengig av hvem man møter/hvor i landet man bor!

Og så godt å høre at du kom helt til uke 32 med hjelp - håper det har gått bra for dere! Men da hadde du både progesteron, cerclage og mindre aktivitet? Og hadde du hyppige kontroller?
Beklager nysgjerrigheten, og du trenger ikke svare om du ikke vil, men jeg er fremdeles på et stadie der jeg febrilsk leter etter alt som kan gi meg mer håp dersom vi skulle bli gravide på nytt. Leter etter hva jeg kan gjøre annerledes med håp om at det da skal gå bra neste gang.

Ja, det er kjempe trist. Vi fikk opplyst at vi egentlig må miste to ganger for å få diagnosen og etter det få hjelp, men de syns det var umenneskelig å måtte miste et barn to ganger.

Ja, progesteron, cerclage og aktivitetsbegrensing (ble mye sofa siden jeg fikk kynnere fort)

Bare å ta kontakt hvis du lurer på noe :)

I tillegg så kjenner jeg på en overveiende skyldfølelse ovenfor lillebror som vi mistet. Hvordan kan jeg tenke på å bli gravid på nytt når han er død? Blir et regnskap i hodet om at jeg ikke har sørget nok over han enda til å 'ha lov til' å tenke på et nytt forsøk. Han skulle fremdeles vært i magen, hvordan kan jeg tenke på få en ny baby i magen nå da?

Det er to parallelle løp inne i meg - sorgen over han vi mistet, og håpet/drømmen om et søsken. Og jeg er pendelen som svinger frem og tilbake mellom dem.

Jeg spurte to dager etter fødsel om når jeg kunne bli gravid igjen. Det ble veldig viktig for meg..
Det å være en mamma uten å ha barnet ditt i armene er helt grusomt.
Det er veldig naturlig at man ønsker en ny graviditet fort.

Leste boken «når livet slutter før det begynner». Handler om tiden før, under og etter man har født en engel. Baserer seg på forskning også er det intervju med foreldre som har mistet. Jeg syns den hjalp veldig. Hjalp å vite at følelsene mine var vanlig og de hadde forsket på når det var best med ny graviditet. de fant at man burde vente rundt 12 måneder, i forhold til sorgen.
Jeg ble gravid 3 måneder etter

Da er vi klare for FET neste syklus. Har snakket med klinikken, (og mye med mannen) og vi er enige om å begynne prosessen igjen. Urgh, nerver altså! Så da er det bare å vente på TR, melde i fra til klinikken, og innsett i naturlig syklus antagelig helt først i april. Har fått resept på cyclogest, og alt er egentlig klart.

Eller, alt er klart ift innsettet. Om vi får positiv test er ingen ting klart! Jeg har ikke fått laget noen plan med sykehuset ang neste svangerskap, og jeg vet heller ikke hvordan jeg skal klare det! Gå rundt i redsel i månedsvis for å måtte føde enda et barn som dør? Er redd jeg kommer til å ville bo på sykehuset/legekontoret med en ultralydmaskin rett ved siden av meg, slik at jeg når som helst kan sjekke at det ikke er noen åpning på gang.

Med fare for å være mrs. negativ her, så ser jeg en del utfordringer som vil gjøre det vanskelig for meg fremover...
- Først bare å bli gravid. Vi har 3 embryo på frys, men mentalt har jeg begynt å forberede meg på ny runde med stimulering. Har av en eller annen grunn mindre tro på fryseforsøk ‍♀️ Antagelig helt ubegrunnet.
- Så å komme seg gjennom de første 12 ukene til risikoen for SA avtar.
- NIPT test - vi begynner jo å bli voksne.
- Før til slutt å håpe på at fødselen ikke starter prematurt.
Er styggredd for at 2025 blir et lasaaaaangt år...

Jeg spurte to dager etter fødsel om når jeg kunne bli gravid igjen. Det ble veldig viktig for meg..
Det å være en mamma uten å ha barnet ditt i armene er helt grusomt.
Det er veldig naturlig at man ønsker en ny graviditet fort.

Leste boken «når livet slutter før det begynner». Handler om tiden før, under og etter man har født en engel. Baserer seg på forskning også er det intervju med foreldre som har mistet. Jeg syns den hjalp veldig. Hjalp å vite at følelsene mine var vanlig og de hadde forsket på når det var best med ny graviditet. de fant at man burde vente rundt 12 måneder, i forhold til sorgen.
Jeg ble gravid 3 måneder etter
Nå har jeg bestilt boken, så skal lese den når den kommer inn. Takk for tips! Det blir jo så man leter etter noe som kan være med å forklare/sortere kaoset det er. Lengsel, sorg, håp, skyld, og redsel - alt på en gang. Og alle følelsene er veldig sterke!

Du vet, statistisk sett så er det flere som lykkes med fryseforsøk enn fersk! En bekjent av meg hadde mange fersk innsett uten å lykkes, men på første fryseforsøk så satt den :joyful: Det er flere leger som antyder at noen kropper er mer sensitive for alle hormonene vi pøser i oss og derfor takler innsett i naturlig syklus bedre:Heartred

Lykke til!!

Vi er godt inne i DPO-land (9 dager), og testene er blendahvite. Da jeg ble gravid sist så hadde jeg tydelig strek 9dpo. Så selv om jeg alltid blir skuffet over at det ikke går naturlig, så vet jeg jo også at sjansene våre er dårlige uten hjelp. Men at vi kommer lenger og lenger inn i DPO-land så betyr jo det at jeg nærmer meg ny syklus og fryseforsøk!

Jeg antar at tr vil komme søndag eller mandag, og da skal jeg melde mens til klinikken og er klar. Har googlet for å finne en gynekolog i nærheten for undersøkelse underveis, for er nesten 4 timer å kjøre en vei til klinikken. Hadde vært greit å slippe en ekstra dag i bil - blir nok reising og uro i denne prosessen som det er Skal kun gå på cyclogest etter eggløsning, ellers ingen medisiner. Kan jo håpe på at det er bra for kroppen?

Ellers holder jeg på å sette sammen et helt pensum om hvorfor jeg bør få cerclage også, dersom vi blir gravide igjen. Skal ha møte med sykehuset om noen uker, og tenkte at jeg ville ta det med dit. Jeg orker bare ikke tanken på å ikke forsøke absolutt alt for at det skal gå bra neste gang!

 CD2
Da var vi på igjen. Har avtalt time hos gynekolog neste uke for å sjekke alt som skal sjekkes, og eggløsningstestene ligger klare. Sykehuset har gitt meg ganske grei oversikt over plan, så dette virker praktisk veldig overkommelig. Om ikke noe helt unormalt skjer blir eggløsning i slutten av neste uke, og innsett i uke 14. Så da skal en av eskimoene opp av fryseren.

Mentalt har jeg fått skikkelig angst. Krangler litt med meg selv om jeg håper mest på at det sitter denne gangen, eller mest på at det ikke går. Vil selvfølgelig bli veldig glad om det sitter, og det blir en fin julegave (har regnet på at termin isåfall blir rett rundt julaften). Men hele løpet fram dit som føles så fullt av mulige skuffelser og farer? Setter embryoet seg? De første 12 ukene og redselen for spontanabort? Ok NIPT? Og så videre etter det, kommer vi oss gjennom andre trimester? Tredje trimester?

Hvordan blir det å gå i månedsvis og være redd for at nå går det galt? Erfaringen tilsier jo at det kan gå galt akkurat når som helst hele tiden. Man er på ingen måte 'trygg' etter uke 12, eller etter uke 23 eller noen ting...

Men vi vil jo så gjerne ha en liten en til i familien vår...

For en utrolig trist og tøff historie. Hormonell som jeg er måtte jeg gråte litt av dette :Heartpink
Håper virkelig du får babyen din, og at prosessen blir lettere enn fryktet:Heartpink

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp