I stedet for melk?

SantaLucia

Andre møte med forumet
Er generelt skeptisk til melk og har en jente på 13 mndr som enda ammes to ganger daglig. Hun får mme morgen og kveld, men har lyst å gå over til havremelk eller lignende. Er det noe i havremelk som kan være skadelig eller er det greit for de små? Vet at det ikke er samme fettinnhold, men kalsium er det hvertfall. Tenker mer på slik som rismelk som de ikke skal ha pga et tungmetall el.... Noen som vet?

Soyamelk ville jeg anbefalt ;)

Det andre setter mer smak i alt, og soya er ganske mild og deilig og drikke.
her bor vi 3 i huset og alle 3 er intolerante mot melk så masse soya melk.
ellers bruker vi laktosefri melk.

Har hun allergi/intoleranse? 

Nell@ skrev:
Soyamelk ville jeg anbefalt ;)

Jeg vil helst fraråde bruk av soya, værtfall til barnet har blitt litt eldre. Det er hormoner i soya som kanskje kan ha en uheldig virkning for barn når de er veldig små.

Jeg vil annbefale havremelk. Havre er jo tross alt helt vanlig å lage babygrøt av. :-) Jeg kjenner en som brukte hjemmelaget havremelk når hun avvente barna med amming når de var runt et år gamle. Det som er bra med havremelk er at den har et litt søtlig smak som barn godt kan like. Man kan kjøpe den ferdig på butikken, da kan man velge mellom den økologiske varianten eller den tilsatt b12, kalsium og d-vitamin (denne drikker jeg selv). Man kan også lage sin egen veldig enkelt, det er mye billigere og du får den helt fersk. Man kan bruke økologiske havregryn for å få den sunnest mulig, og gjerne tilsette et par dadler for å få en søt smak på den. Det finnes mange oppskrifter på nettet, her er en av de:

Ingredienser
1 ½ dl havregryn (glutenfrie går også)
1 l vann (romtemperert)

Fremgangsmåte
1. Bløtlegg havregrynet i vannet i ca. 20 minutter (ikke lenger – det blir slimete!).
2. Ha både vannet og grynene i blenderen og blend i et minutt (til det er en fin blanding).
3. Sil «havrevannet», enten ved å bruke et håndkle eller en sil.
4. Hell melken i rene flasker og ha i kjøleskapet (maksimum 5 dager).
Hentet fra: http://gronnogskjonn.com/2012/01/slik-lager-du-havremelk/

Mandelmelk er også noe du kan tenke på, hvis ikke det er fare for nøtteallergi. Det er supersunt og inneholder masse bra fett. Den kan man lage selv eller kjøpe på butikker som f. eks. Helios. Den lages slik: http://gladerebarn.blogg.no/1329476037_mandelmelk.html

Jeg synes det er kjempefint at du ønsker å bruke annen melk en kumelk! :-) Kumelk er et omstridt tema for hvorvidt det faktisk er bra for oss (noen mener til og med det kan være en sammenheng mellom det at vi er på verdenstoppen når det gjelder benskjørhet og melkedrikking). I tillegg behandles dyrene kjempedårlig og blir gitt medisiner og unaturlig kraftfor som gjør at melken man får kjøpt i butikken kan inneholde uheldige ting.

Back
Topp