I startfasen av utredning

Solsikke20

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Februarbarna 2023
Marsboerne 2023
Hei!
Vi er ganske unge (22 år), men har vært utrolig uheldig med ønske om å stifte familie. Ble gravid for første gang etter ett år fra jeg sluttet på p-pilla med datteren vår. Gleden var kortvarig da vi mistet henne i dødfødsel i januar i år (i uke 24).
Vi hadde samtale med privat gyn den måneden jeg ble gravid, så jeg fikk ikke den gang tatt blodprøvene i menssyklus, og mannen leverte heller ikke sædprøve fordi jeg plutselig ble gravid.

Nå har vi tatt opp utredningen igjen, og jeg lurer på hvor lenge jeg kan forvente å vente på svarene både på mine blodprøver og mannens sædprøve?
Lurer også på om noen har erfaring med hvordan offentlig gyn ser på dette med å prøve støttehormoner?

Og dersom prøvesvarene ikke kan gi noen grunn til hvorfor en graviditet uteblir - har noen av dere noen råd å komme med for hva vi kan prøve? Jeg har stabile sykluser på 30-32 dager etter dødfødselen og en lutealfase på 14 dager.

Setter såå stor pris på svar!❤️

Så forferdelig trist at dere mistet datteren deres :Heartred

Det er ikke alltid de finner ut av årsaken til at man ikke blir gravide eller hvorfor det tar unormalt lang tid.

Vi er i den kategorien selv, uforklarlig barnløse, men vi oppnådde aldri graviditet da vi prøvde selv (rundt 20 eggløsninger). Vi gikk rett på IVF, da dette gav høyeste sjanse for å lykkes. Ble gravide på første IVF forsøk, og babyen vår kommer i juli :)

Vi tok blodprøver på forhånd, og så avla mannen sædprøve samme dag som vi hadde forsamtale hos klinikken. Denne ble analysert med en gang, og så gikk legen gjennom begges prøvesvar da vi var der, og kom med anbefalinger angående veien videre.

I første omgang vil jeg anbefale å vente på hva prøvesvarene sier, og så ta stilling til veien videre etter det. At dere har blitt gravide sammen før lover godt, da dere faktisk vet at dere begge er fertile :)

Så forferdelig trist at dere mistet datteren deres :Heartred

Det er ikke alltid de finner ut av årsaken til at man ikke blir gravide eller hvorfor det tar unormalt lang tid.

Vi er i den kategorien selv, uforklarlig barnløse, men vi oppnådde aldri graviditet da vi prøvde selv (rundt 20 eggløsninger). Vi gikk rett på IVF, da dette gav høyeste sjanse for å lykkes. Ble gravide på første IVF forsøk, og babyen vår kommer i juli :)

Vi tok blodprøver på forhånd, og så avla mannen sædprøve samme dag som vi hadde forsamtale hos klinikken. Denne ble analysert med en gang, og så gikk legen gjennom begges prøvesvar da vi var der, og kom med anbefalinger angående veien videre.

I første omgang vil jeg anbefale å vente på hva prøvesvarene sier, og så ta stilling til veien videre etter det. At dere har blitt gravide sammen før lover godt, da dere faktisk vet at dere begge er fertile :)
Tusen ❤️-lig takk for svar!
Så utrolig godt å høre at dere venter på den etterlengtede babyen❤️

Vi er jo veldig heldige som er unge og har alderen på vår side når det kommer til fertilitet. Men i sammenheng med å skulle få hjelp er det slett ingen fordel. Jeg prøver å roe meg ned med at jeg har hatt et langt svangerskap, men når man er sååå nærme å få et så sterkt ønsket barn, så er det vanskelig å slå seg til ro med at barnet ikke fikk leve…
Så jeg har også tenkt tanken på om jeg ønsker å gå videre til IVF. Men vet ikke om de nå krever at vi prøver på nytt inntil et år før vi evnt. får en henvisning.
Blir i allefall veldig beroliget av å høre slike historier som deres, og får meg til å håpe på at vår dag også kommer❤️

Tusen ❤️-lig takk for svar!
Så utrolig godt å høre at dere venter på den etterlengtede babyen❤️

Vi er jo veldig heldige som er unge og har alderen på vår side når det kommer til fertilitet. Men i sammenheng med å skulle få hjelp er det slett ingen fordel. Jeg prøver å roe meg ned med at jeg har hatt et langt svangerskap, men når man er sååå nærme å få et så sterkt ønsket barn, så er det vanskelig å slå seg til ro med at barnet ikke fikk leve…
Så jeg har også tenkt tanken på om jeg ønsker å gå videre til IVF. Men vet ikke om de nå krever at vi prøver på nytt inntil et år før vi evnt. får en henvisning.
Blir i allefall veldig beroliget av å høre slike historier som deres, og får meg til å håpe på at vår dag også kommer❤️

Om dere må prøve på nytt i et helt år først kommer nok litt an på hvem dere møter. Siden dere brukte et år på første så håper jeg dere kan komme direkte inn i systemet. Jeg blir i alle fall overrasket om gynekolog ikke henviser dere videre med deres historie.

Jeg har forresten en venninne som brukte akkurat et år på første, men der nummer to satt etter mye kortere tid. Så håper dere snart sitter med positiv test i hånden og at dere slipper enda en lang prøveperiode. Det er utrolig tøft og være langtidsprøvere, og dere har jo et tap av et barn oppå det hele. :Heartred

Back
Topp