I morgen er dagen her..

Aprilsnar2014

Glad i forumet
*MIA*
Jeg skal ta morkakeprøve.. Er da 11+4. Var på forberedende undersøkelser forrige uke med genetisk veiledning.

Vet det blir smertefullt, legene sier det ikke gjør så vondt, mens her på forumet sier damer det er veldig vondt :(

Har god tro på at resultatet blir positivt og får svaret på om barnet er friskt fortløpende de neste fire ukene :)

Lykke til. Håper alt går bra både med deg og med babyen :)

Masse lykke til :)

Lykke til ♡

*Snuppe født september 2011*
*Håper på 2014-baby*

Ønsker deg masse lykke til! Det går nok veldig bra! Du får oppdatere når du er "ferdig", for kommer til å ha deg i tankene :-)

Oi, morkakeprøve. Jeg har tatt fostervannsprøve før, men ikke morkakeprøve. Er det litt av samme sak? Hva er bakgrunnen til at du skal ta den? Jeg skal til veiledning neste tirsdag, må vel se den filmen igjen... :(

Og forresten, det gjorde ikke vondt å ta fostervannsprøve. Til tross for en enorm nål, så gjorde det ikke vondt.

Jeg skal ta morkakeprøve.. Er da 11+4. Var på forberedende undersøkelser forrige uke med genetisk veiledning.

Vet det blir smertefullt, legene sier det ikke gjør så vondt, mens her på forumet sier damer det er veldig vondt :(

Har god tro på at resultatet blir positivt og får svaret på om barnet er friskt fortløpende de neste fire ukene :)

Jeg måtte ta mokakeprøve med nr 2.. jeg vil si det var vondt ja. Men det var kansje litt innblandet i at jeg synns også at det var skummelt. Ble kastet ut i det, og kunne ikke forberede meg.
MEN nå synns jeg at å ta blodprøve også gjør litt vondt da :-P er mer som en litt vondt blodprøve, og at det tar litt lengre tid, for de må være veldig forsiktig med å ikke gå forbi morkaka og inn i fosterposen...

Du får hurtigsvar på det mest alvorlige etter 3 dager, dvs trisomi 14, 18, 21..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg måtte ta mokakeprøve med nr 2.. jeg vil si det var vondt ja. Men det var kansje litt innblandet i at jeg synns også at det var skummelt. Ble kastet ut i det, og kunne ikke forberede meg.
MEN nå synns jeg at å ta blodprøve også gjør litt vondt da :p er mer som en litt vondt blodprøve, og at det tar litt lengre tid, for de må være veldig forsiktig med å ikke gå forbi morkaka og inn i fosterposen...

Du får hurtigsvar på det mest alvorlige etter 3 dager, dvs trisomi 14, 18, 21..

Vet du hvorfor noen da tar morkakeprøve og andre fostervannsprøve?

Vet du hvorfor noen da tar morkakeprøve og andre fostervannsprøve?

Hovedforskjellen på fostervannsprøve og morkakeprøve er når i svangerskapet de taes.

Morkakeprøve: uke 8-12 ca..
Fostervannsprøve: uke 15 og utover ca.

Så om man har en kjent genfeil i familien som vil gjøre at babyen ikke er levedyktig/kan få et godt liv. Så er det mye "lettere" å få bekreftet/avkreftet det så tidlig som mulig. Da tar man morkakeprøve. F.eks om man finner noe uventet på OUL så taes det fostervannsprøve..

Grunen til at man ikke "kan" (ift om å få rett svar) ta fostervannsprøve f. Eks i uke 8, er det at det da fortsatt er din kropp som produserer fostervannet. Mens ca rundt uke 14-16 så overtar fosteret den oppgaven. Så enkelt sagt så im man tar fostervannsorøve FØR den overgangen så kan kromosonorøven som blir hentet ut, liksågodt være dine eller blandet og da vil ikke prøven gi et korekt svar ift til fosterets kromosoner.

Da er morkakeprøven unnagjort og det var ikke smertefullt! ;)

Lokalbedøvelsen var som en vaksine+ å sette, mens selve prøven var mest ubehagelig. Å sette en nål på 20-30 cm i magen er mere skremmende enn vondt av min erfaring ;)

Godt det gikk bra med deg idag. Håper at svarene blir gode også :)

Back
Topp