I-landsproblem: Reise eller spare til babyen kommer?

• Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Jeg og min kjære sitter her og grubler og tenker dag ut og dag inn. Jeg har alltid hatt en drøm om å reise til New York. Vi har en uke ledig i august. MEN.. økonomien da. Midt oppi terrassebygging nå, kjøp av ny bolig i slutten av april osv. raser jo pengene ut. Han har goood buffer, men skal bli student igjen til høsten - og vi har ikke felles økonomi. Bufferen min er snart helt skrapa. Og vi snakker ikke "huff jeg er blakk jeg har bare 200.000 igjen". Vi snakker 7.000 kr igjen på en sparekonto liksom. Thats it. :p

Men jeg tenker, jeg skal alltids få skrapet sammen nok penger til en fin tur. Men ja, jeg kommer til å skrape sammen alt jeg "eier og har" til New York-turen om vi bestemmer oss for å reise.. Snakket med min far i går, og han sa "bare reis - dere har jo foreldre som venter sitt første barnebarn. det ordner seg". Så vi har jo en "fallskjerm".

Men jeg tenker. Vi kan jo ikke bruke fallskjermen til alt. Er så redd det kommer masse uventede utgifter nå før februar, siden jeg har lyst til å gjøre ting klart før babyen kommer? Jeg tenker, ALT koster jo. Babynest, barnevogn, bilsete, ting til rommet osv osv. Er nok så mye mer enn hva jeg klarer å forestille meg her jeg sitter nå.
Så - HVA hadde dere gjort? Den ene siden av meg er veldig fornuftig og sier, bli hjemme - spar pengene, spar mer - og ha en god buffer når babyen kommer. Den andre siden tenker at jeg ønsker ikke å reise til New York med små barn, så det er liksom 10-15 år til sjansen byr seg igjen. Og det er faktisk sykt lenge i mitt perspektiv med bare 27 år tilbakelagt. Men babyen er jo viktigere enn New York liksom. Men - kanskje det ikke BLIR så dyrt med baby - og at jeg kan få både i pose og sekk.. eller? :P

Jeg veit ikke jeg. Hva hadde dere gjort? Jeg blir gal. I-landstrøbbel :)

Jeg tenker at det kan være lurt å reise nå som dere har mulighet, dere vet ikke når sjansen byr seg neste gang. Skjønner dilemmaet, hadde tenkt akkurat det samme som deg. Ja, jeg tror det kan bli trangt i høst økonomisk for dere, men samtidig har dere gjort noe dere ønsket og blir å leve lenge på minner og opplevelser fra turen :)

Jeg hadde reist!
Rett og slett fordi alt faktisk ordner seg.

Vi planlegger også en tur til høsten/jul, fordi vi gjerne vil ha en tur "bare oss to". Dessuten har vi foreldre som ikke venter første barnebarn, men som likevel vil bidra. Og om vi bruker mer penger enn planlagt har vi allerede satt av pengene som skal gå til utstyr til babyen før vi drar, så da er det eventuelt matpengene og eget "kosebudsjett" det går av.

Men. Og dette er et stort men; vi har felles økonomi. Så vi setter alltid av penger til regninger, lån og felles sparing i tilfelle, før vi bruker penger på noe annet.

Jeg hadde reist!:) ingen tvil. Det er noen ting jeg angrer på at jeg ikke gjorde mer av før mine første barn kom. Det er å reise og se verden! Å spise ute på restaurant! Å gå på kino! Å ta en dag i byen, kikke, se, drikke vin til lunsj og gå rundt å luffe..
Å ha baby på eget rom når det kommer blir fort tungvint. Syns jeg iallefall. Så å lage til Babyrom hadde jeg ventet med til den var rundt 6 mnd, da har du fortsatt tid til å shoppe ting, male (bruke sens maling), planlegge og ikke minst, mer tid til å spare penger til rommet. Eventuelt ønske ting til jul f.eks:)
Hør på foreldrene dine, reis og nyt verden!:)
PS. Vi leter etter tur nå, har 600kr på sparekontoen..har feriepenger til tur. Kunne spart de, men vi velger en siste tur ilag istedenfor ;)

Jeg hadde reist!:) ingen tvil. Det er noen ting jeg angrer på at jeg ikke gjorde mer av før mine første barn kom. Det er å reise og se verden! Å spise ute på restaurant! Å gå på kino! Å ta en dag i byen, kikke, se, drikke vin til lunsj og gå rundt å luffe..
Å ha baby på eget rom når det kommer blir fort tungvint. Syns jeg iallefall. Så å lage til Babyrom hadde jeg ventet med til den var rundt 6 mnd, da har du fortsatt tid til å shoppe ting, male (bruke sens maling), planlegge og ikke minst, mer tid til å spare penger til rommet. Eventuelt ønske ting til jul f.eks:)
Hør på foreldrene dine, reis og nyt verden!:)
PS. Vi leter etter tur nå, har 600kr på sparekontoen..har feriepenger til tur. Kunne spart de, men vi velger en siste tur ilag istedenfor ;)

Ja, har reist mye før - men New York står liksom fortsatt igjen på lista over ting jeg virkelig vil få gjort.
Hadde vi fått til det hadde jeg liksom rukket alt jeg ønsket. Han er ikke sååå reisegal som meg da, men. :)

Skal ikke ha babyen på eget rom fra starten av, men trenger rommet til klær osv - og tenker at nå har vi masse tid til å montere, handle osv. Når babyen kommer, han er fulltidsstudent med deltidsjobb og jeg har hendene fulle med nyfødt baby vil vi sikkert angre på vi ikke bare gjorde det klart. :) Har et rom som står tomt og bare venter på å bli fylt med kommode, skap, sprinkelseng osv :)

Godt å høre det er flere som planlegger tur, uten penger. Haha :) Ble litt oppløftet nå kjenner jeg.

Jeg synes det kan være en god idé for dere å reise nå.
Blir siste mulighet dere har på en stund til å reise bare dere to, uten tanke på å ha med et barn, eller reise fra et barn som har barnevakt. Vi gravide skal kose oss under graviditeten, og alle sier at det er tiden nå og framover et par måneder, som er den beste. :happy:

New York er en fantastisk by for romantisk kjærestetid sammen. Masse å se, oppleve og gjøre.
Jeg anbefaler et besøk på Woodbury-outlet-en som ligger omtrent en time utenfor NYC. Der kan dere shoppe klær til den lille spiren deres, og det er masse fint, og masse billig! :)

Jeg mener det er viktig å også prioritere å få reise, man får så mye godt ut av det å komme seg bort og se og oppleve nye ting:) om ikke dere venter til babyen har kommet da? Vi hadde med jenta vår til Thailand fra hu var 9 til 10 mnd :)

Reis! Det dyre med første barnet er utstyret. Hvis dere ikke må ha alt det dyreste, dere får litt hjelp + sprer utgiftene litt utove så kommer det nok til å gå fint! En baby er ellers ganske billig i drift. Først når man har flere barnehagebarn/skolebarn (sfo) som sliter ut klærne i rekordfart og hele tiden trenger noe nytt utstyr merker man at det koster med barn ;)

Reis nå som dere har sjans til og nyte det uten småbarn stress :-)

Jeg og samboeren skal og ta oss en ferie til høsten, det var planlagt før jeg ble gravid, men vi blir ikke å avlyse den :) blir godt å få en tur bare oss to før alt bryter løs :p

Reis og kos dere! :) Utstyr ordner seg, du trenger ikke kjøpe det aller dyreste og er du flink til å følge med på nettsider og melder deg på nyhetsbrev, får du med deg gode tilbud på barnetingene. Synes alltid det er salg, jeg :) Det ordner seg!

jag hadde helt klart reist !! og som du sier har han penger..det er vel ikke meningen du skal kjøpe alt ?? :)

Vi har valgt en siste voksentur sammen i slutten av september :) fordi vi synes vi fortjener det, ettersom ferien røk i sommer og vi endte opp med 2 dager ferie...

Slik er det å være selvstendig næringsdrivende.. Så da tar vi en tur og gir litt blaffen i resten ;)

Tenker å kjøpe det meste brukt:)

Visste dere at slik reise som flere av oss planlegger nå, har et eget navn?:) babymoon:) noen reisebyrå har skreddersydde reiser for gravide par også:) jeg visste ikke det før i går. Er litt artig:)

Hadde helt klart reist. En kjæreste tur før dere blir foreldre er alltid bra :)

Back
Topp