I knipe ang bilstol. Hjelp!

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
Jeg vet det er mange som engasjerer seg ang rett sikring av barn i bil, så håper dere kan hjelpe meg.

Faren min kjører veteranbil som ikke har belter bak i bilen (enda. Kommer etterhvert siden jeg maser!)
Av og til MÅ mini sitte på med han, og da er han pent nødt til å sitte foran. Bilen har altså IKKE airbag, bare så det er sagt.
Bilstolen hans er nå straks for liten og han må ha ny bakovervendt stol som kan få plass foran.
Jeg synes ikke dette er en så veldig okei løsning, men noen ganger må han som sagt sitte på med han (feks hvis de skal sitte barnevakt og jeg ligger syk hjemme).
Så hva ville dere gjort og har dere konkrete tips til modeller dere tror kunne passet i forsetet (kan jo ikke være for stort)?
Må være fra 14kg.

Håper virkelig dere kan hjelpe meg, for han må sitte sikkert, og nå er jeg sliten av å google uten hell.

Jeg mener at det er ok å ha barn bakovervendt i forsetet sålenge det ikke er airbag der. Eller er det gammel bil som bekymrer deg? Alle de stolene ruver jo endel. Twe føles som et av de mindre, iallefall ifht maxway. Prøv det kanskje? Ikke er det så dyrt heller.

Britax maxway kan stå i framsetet. Vi har gjort det flere ganger når vi har hatt muligheten. Eneste er at man som sjåfør får større blindsone på høyre side da det dekker vinduet litt.

Det er mye tryggere å sitte bakovervendt i forsetet, enn å sitte fremovervendt i baksetet, så hadde ikke tenkt at det var så ille. Vi har hatt britax maxway i forsetet når en har måttet sitte foran. Ville prøvd i bilen jeg, twe tar mindre plass og ikke så mye sikt. Litt mindre komfort for barnet, men det er et bra sete.

Jeg ville dratt til en butikk og sørger for å fått prøvd Britax Two Way Elite og Max Way:)

Britax maxway kan stå i framsetet. Vi har gjort det flere ganger når vi har hatt muligheten. Eneste er at man som sjåfør får større blindsone på høyre side da det dekker vinduet litt.
Har dere prøvd ekstraspeil?

Jeg spurte trygg trafikk om dette med å sitte foran uten airbag (vi er trygg trafikk barnehage, og hadde kurs), og de sa det var helt greit så lenge airbagen var utkoblet ;) her har sambo Caddy så her har gutten sittet i forsete siden han begynte i bhg (uten airbag altså)

Takk alle! :) Da blir det prøving av div modeller femover :D Veldig greit å ha spesifikke modeller å se etter.

Generelt er britax seter som ikke tar så stor plass. Besafe må du styre unna, de er så gigantiske. Dessverre er det ofte dårlig utvalg i mange butikker.

Da ble det Britax Two Way Elite :) Fikk kjøpt det brukt, og er veldig fornøyd. Var noe herk å montere fast første gangen, da, men når det først satt på så var det jo ganske lavt (så blindsonen ikke ble for stor), og samtidig mer enn stort nok. Mini kan jo boltre seg i plass :)

Back
Topp