I hvilken situasjon startet dine fødsler?

Rocksy

Andre møte med forumet
Hei.
Jeg er litt nysgjerrig på i hvilken situasjon startet din/e fødsel/fødsler?

Jeg har to styrtfødsler bak meg som startet på kvelden når jeg bare skulle på do for å tisse. Jeg krysser fingrene for at denne fødselen ikke starter når jeg er alene med ungene for da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre :nailbiting: satser på at den begynner på kvelden denne gangen også :)
 
Begge mine fødsler har startet tidlig om morningen etter en natt med bort i mot 0 timer søvn.
 
Med førstemann gikk vannet mitt kl. 23.30 kvelden før, så vi visste at fødselen nærmet seg med stormskritt. Første rie kom kl. 14.00 dagen etter, mens jeg satt i bilen i et parkeringshus, mens mannen var inne og handlet lunsj til oss. Jeg rakk akkurat fram til sykehuset og hadde 10 cm åpning da de sjekket meg. Gikk rett i pressefase og storebror ble født kl. 16.53.

Jeg håper derfor at fødselen vil starte med vannavgang med lillebror, også, så vi får litt advarsel/tid til å områ oss. Hvis fødselen starter med rier, er jeg litt redd for at det skal gå fortere enn sist, med andre ord at fødselen vil ta mindre enn tre timer. Vi har derfor begynt å snakke så vidt om hva vi gjør dersom første rie kommer i ulike situasjoner:
  • Jeg er alene hjemme på dagtid: Jeg ringer føden og hører om de kan sende ambulanse med jordmor. Jeg kan ikke kjøre bil med rier, hvis de blir som de var sist. :p
  • Ettermiddag/kveld/natt, med mannen og storebror hjemme: Vi ringer foreldrene mine, som kommer og passer storebror. De bor 300 meter unna, men er jo ikke nødvendigvis alltid hjemme. Mannen min (eller faren min) kjører til sykehuset. Reserveplan: Ringe et vennepar som bor noen hus nede i gata. Storebror kjenner dem godt, og er trygg på dem.
  • Mens jeg henter storebror i barnehagen: Be de ansatte i barnehagen om hjelp. :) Forhåpentligvis kan en av foreldrene mine hente i stedet, og en ambulanse kan hente meg.
  • Nyttårsaften (kveld/natt): Aner ikke!
Plutselig tar fødsel nummer to mye lengre tid enn med storebror, da har jeg tenkt ut alt dette for ingenting. :D
 
Sist startet det på formiddagen mens jeg satt ved kjøkken og betalte regninger og svarte på mail. Jeg hadde også styrtfødsel, og ankom sykehuset med 9 cm. åpning (men vi har en times reisevei). Det tok noen timer fra jeg først fikk regelmessige kynnere som gikk over i rier til fødselen startet for alvor. Så jeg håper veldig på å få forvarsel på samme måten denne gangen. Da reiser vi/jeg til sykehuset med én gang.

Dette med barnepass og transport til sykehuset er jammen ikke bare enkelt. Nå ser det ut som mannen skal være på jobb offshore fra 1. til 14. januar, og termin er 23. Vi har ikke familie i umiddelbar nærhet. Og vi har ei jente på 1,5 år. Så dette kan bli spennende! :nailbiting: Vi driver og utformer plan A, B og C nå i disse dager.
 
Våkna 09:00 løp på do og vannet gikk.. dro på sykehuset hvor jeg fikk modningspille for å sette i gang riene .. Hadde da jeg kom inn allerede 3cm åpning.. hadde infeksjon i kroppen (influensa) så hastet med å få storebror ut.. Riene begynte så smått i 17:00 tiden. i 19-20 Tok de seg opp og kl 21:00 etter 20 min med press var han ute.. gikk tilnærmet raskt og greit.. kjipt med influensa så denne gangen er vaksinen på plass..
 
Blir spennende å se hvordan den neste fødselen begynner da.. Man vet jo aldri hvordan ting kommer til å gå selv om man har født før.

Har fått beskjed fra både sykehus og lege om å ta kontakt så fort jeg kjenner noe, men synes det er vanskelig uansett. Hvert fall hvis jeg er hjemme alene med de 2 andre.
Krysser fingrene for at det går bra med oss alle :)
 
Nr 1 var igangsatt og endte i katastrofesnitt.
Nr 2 kjente eg at ting var på gang då eg våkna med mensmurringer, lurer på om det også var litt blodig slim etter dobesøket? Skulle på overtidskontroll, var moden, husker ikkje åpning, men jm røska litt oppi der. (stripping?) Dette hadde omtrent umiddelbar effekt og riene starta i det eg satt meg i bilen å kjørte heim. Ungen var ute ca 8 t etterpå. Dette var første vaginalfødsel, er spent på om neste går fortere..
 
Våknet ca. to timer etter å ha sovnet av en rar følelse. Føltes kanskje som om noen åpnet en knapp inni magen? Reiste meg opp og ut av senga og vannet gikk. Det var skikkelig som på film. Det splæshet opp etter bein og veggen:laughing002
 
Starta midt på natta ved at jeg våknet med rier.
 
Ble igangsatt to uker før termin pga svangerskapsforgiftning, så håper å slippe det denne gangen :shy:
 
Riene kom saaaaakte og gradvis i løpet av dagen, tok seg litt opp utover kvelden, men med uregelmessige og inni mellom ganske lange pauser. Vannet gikk rundt kl 23, og deretter økte det på, til vi dro til sykehuset i 2-tiden om natten. 21 timer senere var han ute...
 
Første min begynte med rier kl 02.10. Han ble født kl 08.47.
Andre var planlagt ks.
Tredje startet med vannavgang kl 01.30 og riene startet 01.40.født 03.27.
Nå kommer nr 4 snart, veldig spent :)
 
I fjor startet det hele med spontan vannavgang på vei til doen for å tisse før natta:hilarious: riene kom 17 minutter etter vannavgang, hvert 3.minutt:bored:
 
Jeg ble satt i gang sist, så er veldig spent på hvordan det blir denne gangen!
 
Startet med vannavgang, dårlige rier og maks drypp i 6 timer uten særlig fremgang. Ble keisersnitt ettersom jenta vår satt fast i bekkenet (trangt bekken).
Håper på og få føde vaginalt denne gangen :)
 
Startet med modningsrier som gradvis ble sterkere. Aner ikke når vannet gikk, men kom inn på sykehuset for sjekk i 22 tiden på kvelden. Ble sendt hjem med Paralgin forte og beskjed om at det kunne gå dagevis enda. Tilbake kl 02:30 med 4 cm åpning og 06:30 var lillemor ut. Riene var trege på slutten, så ifølge jm ble Lillemor født på rå kraft og ved at urkvinnen i meg hadde våknet!
 
Fødsel 1 startet med små rier ( uten at jeg skjønte det) på kvelden. Gikk tur med hunden, og følte at det var noe mellom bena mine... Ringte føden rundt 12 på kvelden. Fikk beskjed om å prøve å sove litt. Funket ikke.... vi kom inn på sykehuset rundt 01 tror jeg. Baby ble født 0330...

Fødsel 2.... kjente litt murring på morningen, sendte mannen på jobb. Tenkte at det var sikkert bare kynnere. Etter kort tid ringte jeg og så han måtte komme hjem... Ringte så på nytt og så at han måtte forte seg. Kom inn på føden ca 10.00 og baby ble født 11.30.

Fødsel 3. Var inne på overtidskontroll, legge strippet meg. Kjente litt av og på litt annerledes smerte/murring. Fikk modningspille ca kl 18. Skulle undersøkes før pille nr 2. Følte da at det var litt mer tak. 40 min senere var baby ute...

3 styrtfødsler på 3 forskjellige måter. Blir spennende å se hvordan nr 4 kommer. Han kommer vel på 30 min eller no :eek::wideyed:
 
Hjemme mens jeg satt å puslet puslespill midt på dagen. Startet med rier så begynte å registrere at ubehaget jeg hadde kjent på faktisk kom og gikk.
 
Back
Topp