I give up! 3-åring som ikke sovner.

Bublan

Elsker forumet
Nå er jeg klar, sliten og fryktelig lei. Har gått tom for gode forslag til hva vi skal prøve for å få vårt 3 år gamle turbotroll til å sovne om kvelden. Han har vært fryktelig slitsom på leggefronten siden februar i fjor, og vi har gjort alt fra å synge, lese, telle på engelsk (favoritt en laaaang stund), gå ut og inn, lempe han tilbake i sengen, sitte på rommet, sitte rett utenfor rommet, sitte på stua og ignorere, han har hørt på lydbok, vi har prøvd å snakke fornuft med han og det går ikke inn.
Det føles som han er allergisk mot å kjenne at han slapper av, for han kan være på tur inn i søvnen mens vi leser, men når historien er slutt er turtallet skyhøyt og han blir plutselig veldig aktiv igjen. Vi har prøvd å legge tidligere, senere - uten hell. En periode i vinter var han så trøtt at han sovnet i sofan under barne-tv, men neste dag var han umulig å få i seng halv sju, sju igjen.
Det skal sies at han er veldig egenrådig og aktiv av natur på dagtid også, så han får brent av en del krutt, for å si det sånn.

Har googlet emnet til øyet blir stort og vått, men - har noen av dere noen kjempetips å dele med meg?

du skriver ingenting om NÅR han legges, NÅR han står opp, om han sover på dagen etc..

Noen barn trenger ikke så mye søvn som andre barn.

Han sover ikke på dagen lenger, ikke gjort siden i fjor vår. Legger seg en gang mellom 19 og 19.30, står opp igjen en gang mellom 6.30 og 7.

Når dere tydeligvis har prøvd alt har jeg bare et råd til dere. 
Gå til legen og be om få melatonin til gutten. Det er et naturpreparat som øker den naturlige produksjonen av melatonin i kroppen, slik at man blir trøtt. Dette er ikke klassifisert som sovemedisin, og gir ikke bivirkninger i form av "hang-over" dagen derpå og slike ting. Vet om mange som har prøvd dette med stort hell til sine barn.

Jeg har en gutt som i samme alder var vanskelig å legge (hos meg, ikke hos pappan), og når det ble lysere ute om våren ble det enda tyngre - tok ofte 2 timer + før han sovnet.

To måter å tilnærme seg problemet på:
1. Når han ikke fant roen la jeg meg i senga (voksenstørrelse) sammen med ham, med armen rundt ham. Fikk jeg ham bare til å ligge rolig et par minutter sovnet han stort sett.

2. Ha en regel på at han ikke får gå ut av senga etter leggetid. Så får han heller sitte der inne og leke for seg selv med kosedyret sitt, så lenge han ER i senga og etterhvert sovner - da blir i hvert fall ikke jeg sur, stresset og irritert fordi leggingen "spiser" opp hele kvelden min og alt jeg må/vil gjøre.

Ofte ble det en kombinasjon - prøvde å legge meg med ham, han ble krakilsk og kastet meg ut. Lot ham holde på for seg selv i senga mens jeg ryddet og satte på en omgang vask, kom inn og la meg igjen for å se om han var "klar" den gangen.
Noen ganger fungerte det som "trussel", andre ganger motsatt:
"Om du ikke ligger stille og slapper av, så kommer jeg og legger meg hos deg slik at du roer deg".
"Om du er flink og legger deg ned og roer deg, så kan jeg komme og legge meg hos deg en liten stund".
Det har vekslet litt mellom hvilken metode som fungerer, nå er vi stort sett på nr. 2. ;)

Takk for svar! Godt å høre at ting kan løse seg også :-) Vi har regel om at han må være i senga si, men han er dessverre ikke spesielt lydhør.....

Back
Topp