i en liten diskusjon med samboeren her !

Satina

Forelsket i forumet
vi har, av en eller annen merkelig grunn, begynt å diskutere trafikkreglene på motorvei. og spesifikt vegmerkingen!

vi er like stae og blir fankern ikke enige!
søkt på nettet, men finner ikke svar på det!

SÅ, kjære dere, jeg trenger deres hjelp!

det vi lurer på:
når man kjører på flerfelts motorvei, la oss si firefelt, og da er det to i hver retning. dere henger med?
de stiplede linjene man har imellom kjørefeltene er som oftest enkle, men i svinger ol er det ofte dobbeltlinje. sambo mener at hvis stripene er lengre på din side, og kortere på den andre siden, har han ikke lov til å bytte fil. mens jeg mener at det KUN er heltrukken linje man ikke kan krysse, og grunnen til at det er slik på motorvei (og annen vei forsovidt) er fordi det skal gjøre føreren oppmerksom på at sikten hans ikke er helt optimal bakover. og da også til den i andre filen om at han har fin sikt bak.

vi har vedded om dette, så, give me answers!! [:D]

med heltrukken linje er det forbudt..... der de lange stripene er (9 m) er det ikke anbefalt...

Å guri.. Jeg forsto ikke helt forklaringen din her jeg.. Henger ikke med.. Har nylig vært i en lignende diskusjon med samboeren..

Sambo er trafikklærer og jeg kan trygt si at du har vunnet veddemålet!![:D]

Kun helstrukket linje er forbudt å krysse[;)]

Det er vel kun hel linje man ikke har lov til å krysse, uansett om det er på vanlig vei eller motorvei.

ORIGINAL: MammaMia98

med heltrukken linje er det forbudt..... der de lange stripene er (9 m) er det ikke anbefalt...

Det viste til og med jeg, og jeg har ikke lappen en gang[8D]

Sign. [:)]

ORIGINAL: Satina

vi har, av en eller annen merkelig grunn, begynt å diskutere trafikkreglene på motorvei. og spesifikt vegmerkingen!

vi er like stae og blir fankern ikke enige!
søkt på nettet, men finner ikke svar på det!

SÅ, kjære dere, jeg trenger deres hjelp!

det vi lurer på:
når man kjører på flerfelts motorvei, la oss si firefelt, og da er det to i hver retning. dere henger med?
de stiplede linjene man har imellom kjørefeltene er som oftest enkle, men i svinger ol er det ofte dobbeltlinje. sambo mener at hvis stripene er lengre på din side, og kortere på den andre siden, har han ikke lov til å bytte fil. mens jeg mener at det KUN er heltrukken linje man ikke kan krysse, og grunnen til at det er slik på motorvei (og annen vei forsovidt) er fordi det skal gjøre føreren oppmerksom på at sikten hans ikke er helt optimal bakover. og da også til den i andre filen om at han har fin sikt bak.vi har vedded om dette, så, give me answers!! [:D]

Det her skjønte eg ikkje helt.
Men man kan ikkje kjøre over heltrukken linje og det vil vel si at når det er korte striper på ene siden og heltrukken stripe på andre så er det de med korte striper som har lov til å kjøre forbi.
Men skjønte ikkje resten av det du skreiv [8D]

mener på det er helstrukkne linjer som er forbudt å krysse...

jeg mener samboeren din har rett.
Kjører du på den siden med lengst striper, er det ikke lov å krysse. de på andre siden, med korte striper, har lov.
dette gjelder også på veier med 2 felt(ett felt i hver retning), da har kun de på siden med korte striper lov å foreta en forbikjøring.

sorry[:-][8D][:D]

Kun heltrukken linje man ikke har lov å krysse,så GRATULERE[:D][:D][:D]

Sambo sier at hvis veien er stiplet med korte linjer på din side så kan man bytte fil. Hvis de lange linjene er på din side kan du også byttee fil, men det er ikke anbefalt. (?)
Ved heltrukne linjer er bytte av fil forbudt.
Han har akkurat tatt lappen så jeg håper han kan dette, haha.

ORIGINAL: lillemy2000

DU har rett[:D]

Dersom midtlinjen er kombinert med heltrukken og stiplet så skal du følge den som ligger nærmest deg. Den heltrukne er ikke tillatt å krysse.

ORIGINAL: charlieb

Kjører du på den siden med lengst striper, er det ikke lov å krysse. de på andre siden, med korte striper, har lov.
dette gjelder også på veier med 2 felt(ett felt i hver retning), da har kun de på siden med korte striper lov å foreta en forbikjøring.sorry[:-][8D][:D]

Feil. De med lange striper er anbefalt å ikke kjøre forbi, men det er ikke forbudt.

http://www.vegvesen.no/_attachment/69741/binary/34129

ORIGINAL: MammaKarri82

dette gjelder også på veier med 2 felt(ett felt i hver retning), da har kun de på siden med korte striper lov å foreta en forbikjøring.sorry[:-][8D][:D]

Feil. De med lange striper er anbefalt å ikke kjøre forbi, men det er ikke forbudt.

åå, men altså jeg forholder meg jo KUN til ting som er anbefalt da[8D][:D]
Det blir liksom forbudt for meg det[:D][:D]

haha, neida, da tok jeg feil, for trodde ikke det var lov[:)]

ORIGINAL: MammaKarri82

åå, men altså jeg forholder meg jo KUN til ting som er anbefalt da[8D][:D]
Det blir liksom forbudt for meg det[:D][:D]

haha, neida, da tok jeg feil, for trodde ikke det var lov[:)]

[;)]

Back
Topp