I disse likestillingstider...

*Meya*

Forumet er livet
....synes jeg det er så rart her inne, når man gang på gang ser innlegg ala typen "noen med mekaniker-mann" eller "kan dere spørre samboerne deres om hva jeg skal gjøre med PCen"...

Hvorfor skal ikke vi damer kunne være mekanikere, PC-kyndige eller noe sånt?

kanskje fordi folk ser på det som et mer "mannsdominert" yrke...blir jo samme med eks. jordmor...folk reagerer jo om det dukker opp en mannlig jordmor ;)

hi hi , fikk høre fra barnehage personalet: De skulle ta bussen til byen med datteren min og noen andre barn, så hørte de noen som banket og da sier jentungen: det er sikkert en jobbedame[:D]
Nå er hun vant til å se mamma i arbeidstøy da.....
Jeg var på skolen og skulle hente guttungen i 1 klasse så komm det mange barn rundt meg og spurte: er du en jobbe man? Nei sier jeg. Hvorfor har du slike klær på da? Jeg er ikke man jeg er dame. Ja det såg de vel men hva en dame gjorde i arbeidstøy det var vanskelig å forstå.
Jeg sier bare: jenter vi er i 2011 og fremdeles er det like få jenter som velger mansdominerte yrker nå som for 20 år siden.
Litt har nok med oppdragelse å gjøre, så jenter finn frem hammeren og vis ungene att dere kan ordne opp hjemme selv.
venindene mine er så hjelpeløs att de ikke klarer å henge opp ett bilde på en murvegg selv engang.
Foresten hvor mange av dere klarer det?

ORIGINAL: Hyssamaia!

kansje fordi at det er større sjangse for at det er en her inne som har en mann som er bilmekaniker, enn at det er ei her inne som er bilmekanikker selv.. syntes nå ikke det er så fryktelig fælt at noen spør om det

Reagerer kanskje litt mer på det når det gjelder data en mekanikere.

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: Hyssamaia!

kansje fordi at det er større sjangse for at det er en her inne som har en mann som er bilmekaniker, enn at det er ei her inne som er bilmekanikker selv.. syntes nå ikke det er så fryktelig fælt at noen spør om det

Reagerer kanskje litt mer på det når det gjelder data en mekanikere.

datainlleget det refereres til: Jeg jobber med data, og kan vel så og si det meste mannen(damen) i gata og litt fler lurer på med data... Men så at hun hadde fått hjelp, så da lot jeg være å kommentere..

Hadde tenkt å være litt festlig med "ble litt fornærmet, men men[8D]"... Men ville blitt for dumt når hun allerede hadde fikset problemet..

MEN: Uansett likestilling, så er det mange yrker som er dominert av det ene eller andre kjønn, og sånn er det nå en gang.. Jeg storkoser meg i et mannsdominert yrke, men nå siste årene er det blitt fler og fler kvinner hos oss, og det er koselig!
Men, skal jeg snakke om de som slukker branner, har jeg en tendens til å si brannmann altså.. [8D]

Meeen, så skal det og sies at hun spurte "er det noen som kan hjelpe meg? Kanskje noen som har en mann ...."
Så da siktet hun vel først til oss, og så til evt menn ;)

Det ler jeg av mange ganger. For her i huset er det helt klart meg som kan mest om TV og teknikk. Så av og til når jeg har lest sånne overskrifter, så spør jeg min mann - bare for morroskyld. Så ler vi litt av det fenomenet.

Det har jo mye med INTERESSER å gjøre da...Jeg kjenner i såfall INGEN jenter som er interessert i å mekke bil. Det er vel også en kjent sak at menn ofte er mere tekniske enn vi jenter pga de har større interesse for sånne ting. Selvfølgelig ikke alle da...Men det har vel ikke så mye med likestilling å gjøre synes nå jeg da..[:)]

Back
Topp