I disse konfirmasjonstider...

Solfrøkna

Betatt av forumet
Til dere som IKKE har valgt å døpe ungen eller være med på navnesermoni i Humanetisk forbund.
Hva tenker dere å gjøre når ungen er gammel nok til å konfirmeres? De skal selvfølgelig få velge selv, men hva ønsker/ håper du at de skal velge?
Kirke konfirmasjon, humanetisk konfirmasjon eller ingenting?
 
Håper han velger å gjøre ingenting. Dvs vi blir nok i stor grad å tilby det samme uansett alternativ. Det kan bli et lite selskap med nærmeste familie,og så får de en sum fra oss som vil være helt lik uavhengig av hva de velger.
 
Jeg håper han tar et selvstendig valg ut ifra hva han tror og ønsker. Om han kjører barmitzva, konfirmasjon, humanetisk, fest eller ingenting er helt innenfor hos meg. Selv om jeg ville blitt lett overasket om han valgte Barmitzva da.:laughing001
 
De får velge selv, men skal de konfirmere seg kirkelig, skal det være på grunnlag av de rette verdiene. Hvis de ikke har det kan de få konfirmere seg borgerlig eller humanetisk. Vi informerer dem om hensikten med de forskjellige valgene, og så velger de ut fra det. Jeg er nøytral, og støtter dem uansett hva de velger.
 
Eldste er døpt (farens ønske) mens minsten bare hadde privat navnefest.
Tror ikke de kommer til å ta kirkelig, da må det iallefall være at de virkelig vil det, ikke bare fordi vennene skal. Borgerlig eller ingenting får de velge selv.
Jeg er døpt men borgerlig konfirmert (jeg ville ikke i kirken) og sambo er døpt men valgte selv å ikke konfirmere seg fordi han syns det ble feil å stå i kirken som Ikke troende (borgerlig var ikke så vanlig da)
 
Håper han velger det som er rett for HAN og ikke det vennegjengen gjør. Vi kommer til å snakke om de ulike alternativene her hjemme, vil han bare ha en feiring uten seremoni er det også greit.
 
Back
Topp