I dag er det verdens bokdag

Purpurea

Gift med forumet
Hvilken bok er din favorittbok?
Eller hvilken bok har fått deg til å tenke og som du ikke klarer og glemme?

Jeg leser MASSE bøker, alt fra krim til bag of fun bøkene
Har bokhylla FULL- Har nettopp gitt bort masse bøker til biblioteket.

Boka ØYA satte seg hos meg og i fjor var jeg på kreta og besøkte Spinalonga noe som var veldig spennende.

Av krim har jeg lest alle bøkene til Elisabeth George, Camilla Läkberg, Liza Marklund, Stephen King

Lyst til å dele dine favorittbøker?

Ringenes Herre og flere andre av Tolkiens bøker er definitivt favoritten. Har lest Ringenes Herre minst en gang i året siden jeg var 11. Tok litt av en periode og lærte meg alvisk skriftspråk og mye grammatikk, og fikk et ok ordforråd. Kunne føre helt enkle samtaler på alvisk. Det meste er glemt nå da, bortsett fra skriften.

Jeg er også ekstremt glad i Hitchhikers Guide to the Galaxy. Douglas Adams er et geni.

Har lest rundt 20 av Terry Pratchetts bøker, synes de også er herlige.

His Dark Materials er fin. Er usikker på om jeg ville likt den like mye nå, men den var perfekt for meg da jeg var yngre.

Skogland, og de andre småbøkene som hører til, av Thore Hansen er fantastisk flotte.

Skammer meg bittelitt over å aldri ha lest ferdig Lolita. Den er egentlig veldig fengende, men jeg falt ut midt i den fryktelig lange bilturen deres. SKAL lese den ferdig snart.

Og jeg skal også lese House of Leaves.

Nå har jeg helt sikkert glemt massevis av bøker jeg elsker, og bøker jeg vil lese... 

Da jeg var liten leste jeg "Veien til Agra" og "Alan og Naomi"  til filler. Leste de på nytt så fort jeg var ferdig. 

Jeg har mange favoritter, kan nevne noen som har gitt meg gode leseopplevelser. Jeg er lettrørt når jeg leser, så disse bøkene har fått meg både til å le og grine. 
- Øya, Victoria Hislop
- Hundre års ensomhet, Gabriel García Márquez
- Alkymisten,  Paulo Coelho
-Den lille prinsen, Antoine de Saint-Exuperys
-Tusen strålende soler, Khaled Hosseini
-Brødrene Løvehjerte, Astrid Lindgren
- Bienes hemmelige liv, Sue Monk Kidd
- De beste blant oss, Helene Uri
-Mannen fra Montana, Levi Henriksen

Khaled Hosseini - Tusen strålende soler
Victoria Hislop - Øya
Haruki Murakami - Kafka på stranden

Kabalmysteriet - Jostein Gaarder

Jostein Gaarder var på forfatterbesøk hos oss på barneskolen og etterpå leste jeg den boken som gjorde at jeg oppdaget det som til dags dato er min favorittforfatter. En fantastisk barnebok!!!

Sofis verden  - Jostein Gaarder

Får meg til å stirre ut i luften og tenke i timesvis

Elskede Poona - Karin Fossum

Elsket boken, likte ikke slutten. Min første skjønnlitterære bok etter mange år med pugging av faglitteratur som vekket interessen min for lystlesing og krim atter en gang. Har lest noen hundre krimbøker etter den tid:)

Engler og Demoner - Dan Brown

En intens krim som jeg likte best av Dan Browns bøker. Synes "oppskriften" på oppbyggingen blir tydeligere og tydelgiere, og bok nummer fem er direkte uengasjerende. Men Engler og Demoner er den første og en skikkelig "page turner". Har inspirert meg til å ta opp igjen lesing av bøker på originalspråket.

Kabalmysteriet glemte jeg! Og Appelsinpiken.

Idas Dans (Gunnhild Corwin)
Tusen strålende soler (Khaled Hosseini)
Life of Pi (Yann Martel)
Halvbroren (Lars Saabye Christensen)
Beatles, Bly og Bisettelsen (Lars Saabye Christensen)
Granateplene ( Sue Monk Kidd og Ann Kidd Taylor)

Back
Topp